Literary flights with indigenous and non indigenous children from an intercultural perspective, Campo Grande, MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.12862


Keywords:

Learning to read, Intercultural education, Terena, Learning experience

Abstract

This article presents the results of a research aiming at understanding how reading promotes the interest and engagement of 4- and 5-year-old children by means of their teachers’ reading memories, in order to contribute to the formation of those readers regarding human values. Thus, we present the analysis of reading activities mediated by the teachers who used poems and drawings approaching the respect for the ethnic differences of those subjects, from a perspective that stresses studies of children’s literature and intercultural education. That interrelationship provided intercultural reading experiences for the children in the school environment.

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Author Biographies

  • Maria Elisa VILAMAIOR, Rede Municipal de Ensino de Campo Grande

    Professora da Rede Municipal de Ensino de Campo Grande, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado Profissional em Educação da Unidade Universitária de Campo Grande da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa: Educação Cultura e Diversidade, UEMS/CNPq (disponível em: <http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/0416559581832830>.

  • Léia Teixeira LACERDA, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Docente do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado Profissional em Educação da Unidade Universitária de Campo Grande, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Brasil. Pesquisadora Associada do Centro de Pesquisa, Ensino e Extensão em Educação, Linguagem, Memória e identidade.

  • Maria Leda PINTO, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Docente Sênior do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Letras e do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Unidade Universitária de Campo Grande, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Brasil. Pesquisadora Associada do Centro de Pesquisa, Ensino e Extensão em Educação, Linguagem, Memória e identidade.

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Published

2021-08-19

How to Cite

Literary flights with indigenous and non indigenous children from an intercultural perspective, Campo Grande, MS. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 30, n. jan/dez, p. 1–20, 2021. DOI: 10.29286/rep.v30ijan/dez.12862. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12862. Acesso em: 8 dec. 2025.