A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
DOI:
https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13405Keywords:
Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.Abstract
The aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time.
Downloads
References
ADORNO, T. W. “Tabus a respeito do professor”. In: ZUIN, A., PUCCI, B. & RAMOS-DE-OLIVEIRA, N. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. 4ª. edição. Petrópolis: Vozes, 2000.
AGOSTINHO. Confissões. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
DEWEY, J. L’école et l’enfant. Paris: Delachaux & Niestlé, 1947.
DURKHEIM, E. A educação moral. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.
FLOREDI, L. & SANDERS, J.W. On the morality of artificial agents. Minds and Machines, August 2004, p.1-23.
GLOTZ, P., BERTSCHI, S. & LOCKE, C. Thumb culture: the meaning of mobile phones for society. Bielefeld: Transcript Verlag, 2005.
GOGGIN, G. Cell phone culture: mobible technology in everyday life. London & New York: Routledge – Taylor and Francis group, 2007.
GREENGARD, S. Virtual reality. Cambridge, Massachusetts: MIT press, 2019.
LAPLANCHE, J. & PONTALIS, J.B. Vocabulário de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
LEGRAS, B. “Violence ou douceur. Les normes éducatives dans lês sociétés grecque et romaine”. In. VERGER, J. Historie de L’education. Paris: Institut National de Recherche Pédagogique, n.118, Avril-Juin p.11-35, 2008.
LOCKE, J. Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal bolsillo, 1986.
LOH, J. Roboterethik: eine Einführung. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2019.
KANT, I. Idéia de uma história universal de um ponto de vista cosmopolita. São Paulo: editora Brasiliense, 1986.
KANT, I. Fundamentação da metafísica dos costumes. Porto: Porto editora, 1995.
KANT, I. Sobre a pedagogia. Piracicaba: editora da UNIMEP, 1996.
KERSCHENSTEINER, G. Die Seele des Erziehers und das Problem der Lehrerbildung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 1927.
MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: editoras Cortez e Autores Associados, 1989.
MARCUSE, H. Tecnologia, guerra e fascismo. São Paulo: editora da Unesp, 1999.
MAU, S. The metric society: on the quantification of the social. Cambridge: Polity press, 2019.
MITSCHERLICH, A. Auf dem Weg zur vaterlosen Gesellschaft. Weinheim, Basel, Berlin: Beltz Taschenbuch, 2003.
MONTAIGNE, M. De. Os Ensaios, livro 1. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
POSTMAN, N. O Desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia editorial, 2005.
ROUSSEAU, J. J. Emílio ou da educação. Rio de Janeiro: editora Bertrand Brasil, 1992.
TÜRCKE, C. Erregte Gesellschaft: Philosophie der Sensation. München: C. Beck, 2002.
TÜRCKE, C. Digitale Gefolgshaft: auf dem Weg in eine neue Stammesgesellchaft. München: C.H. Beck Verlag, 2019.
WILLIANSON, B. Moulding student emotions through computational psychology: affective learning technologies and algorithmic governance. Educational Media International, [S.l.], v. 54, n. 4, p. 267-288, 2017.
ZUIN, A. A. S. Cyberbullying contra professores: dilemas da autoridade dos educadores na era da concentração dispersa. São Paulo: Edições Loyola, 2017.
ZUIN, A. A. S. Fúria narcísica entre alunos e professores: as práticas de cyberbullying e os tabus presentes na profissão de ensinar. São Carlos: EDUFSCar, 2021.
ZHANG, T. The Internet of things promoting higher education revolution. Fourth International Conference on Multimedia Information Networking and Security, Guangzhou, vol.1, p.790-793, 2012. Acesso em 10 jun.2021.



















































