PRECARIEDADES NA EDUCAÇÃO ESCOLAR EM REASSENTAMENTOS DE HIDRELÉTRICAS NA AMAZÔNIA
DOI:
https://doi.org/10.29286/rep.v33ijan/dez.13984Keywords:
Educação Escolar, Deslocamentos Compulsórios, Risco e VulnerabilidadeAbstract
In Porto Velho - RO, the construction of two Hydroelectric Power Plants - UHEs, began in 2003. Compulsory displacements, a major side effect of these works, are minimized, generating risk and vulnerability for those affected. Based on this understanding, the guiding problem of the research emerged: What are the consequences of the precariousness or inexistence of school education for the resettlements of UHE Santo Antônio? The general objective was to investigate the consequences of the precariousness or lack of school education in these resettlements. Old and new schools in the 7 resettlements were analyzed. The results indicate that there is no significant difference that points to improvements in school education.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M. et al., Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: UNESCO, BID, 2002.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BERMANN, C. Energia no Brasil: Para quê? Para quem? Crise e Alternativas para um país sustentável. São Paulo. Livraria Física, 2002.
BERMANN, C. Impasses e Controvérsias da Hidreletricidade. 2007. Disponível em: www.fem.unicamp.br/~seva/ArtCelioBERMANNEstudAvan_ABRIL07.pdf. Acesso em: 08 fev. 2017.
CERNEA, M. The Economics of Involuntary Resettlement: Questions and challenges. Whashington, D.C. Wold Bank, 1999.
DURKHEIM, E. Objetividade e identidade na análise da vida social. In: FORACCHI, M. M.; MARTINS, J. S. Sociologia e Sociedade: Leituras de Introdução à Sociologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Editora JC, 1994.
ESCOBAR, A. Sentipensar con la tierra: Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones UNAULA, 2014.
FEARNSIDE, P. M. Estado, Energia Elétrica e Meio Ambiente: O caso das Grandes Barragens. Coordenação dos Programas de Pós-Graduação em Engenharia da Universidade Federal de Rio de Janeiro (COPPE/UFRJ), Rio de Janeiro: 1995.
FEARNSIDE, P. M. A hidrelétrica de Samuel: lições para as políticas de desenvolvimento energético e ambiental na Amazônia. Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia – INPA: Manaus, 2004.
FEARNSIDE, P. M. Brazil's Samuel Dam: Lessons for hydroelectric development policy and the environment in Amazonia. Environmental Management. 35(1): 1-19, 2005. Disponível em: http://philip.inpa.gov.br/publ_livres/mss%20and%20in%20press/SAMUEL-EM-3-port-2.pdf. Acesso em: 26 de jun. 2018.
FEARNSIDE, P. M. Hidrelétricas na Amazônia: Impactos Ambientais e Sociais na Tomada de Decisões sobre Grandes Obras, v. 1. Manaus: Editora do Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA), 2015.
FEARNSIDE, P. M. Hidrelétricas na Amazônia: impactos ambientais e sociais na tomada de decisões sobre grandes obras. Manaus: Editora do INPA, 2019.
GOODE, W.; HATT, P. K. Métodos em pesquisa social. São Paulo: Nacional, 1973.
JANCZURA, R. Risco ou vulnerabilidade social? Textos & Contextos. Vol. 11, n. 2, pp. 301-308, Porto Alegre: 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3215/321527332009.pdf. Acesso em: 25 de nov. 2020.
LEFEBVRE, H. A produção do espaço. 4. ed. Paris: Éditions Anthropos, 2000.
LENHARO, A. Colonização e Trabalho no Brasil: Amazônia, Nordeste e Centro-Oeste. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1986.
MARTA, J. M. C. Rondônia: da colonização à integração latino-americana. Cuiabá: EdUFMT/Edufro, 2018.
MARÔCO, J. Análise estatística com o SPSS estatistics. 7. ed. Pêro Pinheiro: ReportNumber Análise e Gestão de Informação LDA, 2018. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=Ki5gDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=an%C3%A1lise+estat%C3%ADstica +multivariada+aplicada+em+ciencias+sociais&ots=zMuqoGHbeC&sig=BPqm7UucwIgOb2 U7zJv5l4sFmXo#v=onepage&q=testes%20param%C3%A9tricos&f=false. Acesso em: 31 maio. 2022.
MAUSS, M. Sociologia e Antropologia, com uma introdução à obra de Marcel Mauss, de Claude Lévi-Strauss. São Paulo: EPU, 1974.
MORET, A. S.; SILVA, L. L. C. E. O Rio Madeira, uma sociedade e a Indústria da Energia: a construção das Usinas Hidrelétricas e os impactos e intervenções na sociedade. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, v. 4, p. 11-31, 2010.
MORET, A.S.; SANTOS, C.M; ANDRADE, R.A.O; SIMÃO, B.P; SILVA, J.C; BARBA, C.H. Expandindo a concepção de atingidos por UHE: Assentamentos Vila Jirau e Vila Penha – Rondônia. Ambiente & Sociedade. São Paulo, v. 24, p. 1-17, 2021.
RIBEIRO, A. M.; ANDRADE, L. C.; MORET, A. S. Os estabelecidos e os outsiders da Amazônia: uma reflexão sociológica acerca de um projeto de reassentamento em Rondônia, Brasil. Revista Territórios & Fronteiras. Cuiabá, vol. 8, n. 2, 2015.
ROLNIK, R. Guerra dos lugares: a colonização da terra e da moradia na era das finanças. São Paulo: Boitempo, 2015.
SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.
SANTO ANTÔNIO ENERGIA (SAE). Relatório socioambiental 2010. Porto Velho, 2010. Disponível em: www.santoantonioenergia.com.br. Acesso em: 11 de nov. 2020.
SANTOS, M. O dinheiro e o território. GEOgraphia, v. 1, n. 1, p. 7-13, 1999. Disponível em: http://www.geographia.uff.br/index.php/geographia/article/viewFile/2/2. Acesso em: 14 jun. 2018.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 4. ed. Coleção Polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados e Editora Cortez, 1981.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Autores Associados, 2008.
SEVÁ FILHO, A. O. (Org.). TENOTÃ-MÕ: Alertas sobre as consequências dos projetos hidrelétricos no rio Xingu. São Paulo: International rivers Network, 2005.
SILVA, J. C; MORET, A.S. A Educação Escolar em assentamentos de hidrelétricas: memórias de um povo esquecido. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 37-59, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/8764. Acesso em: 30 de mai. 2022.
SCHUMANN, L. R. M. A. A multidimensionalidade da construção teórica da vulnerabilidade: análise histórico-conceitual e uma proposta de índice sintético. 2014. Dissertação (Mestrado) - Centro de Estudos Avançados e Multidisciplinares, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
SOUZA, V. A. Rondônia, uma memória em disputa. 2011. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2011.



















































