Teacher Training and Performance of Graduates: Culture, Memories and Educational Theories line of PPGE/UFMT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/dvm28q94


Keywords:

Graduates, Teacher Training, History of Education

Abstract

This paper presents research findings on the professional trajectories of alumni from the research line "Culture, Memories, and Theories of Education" at PPGE/UFMT. The aim is to analyze their academic and professional paths. The study utilized a documentary analysis of 57 Lattes curricula from the period of 2010 to 2023. The data were categorized by area of activity, academic qualifications, and continuation in postgraduate studies. The results revealed a significant engagement of alumni in teaching and continued studies in doctoral programs, concluding that the research line contributes to teacher education and strengthens both basic and higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jefferson Bento de MOURA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

    .

References

BOURDIEU, P. Esboço de autoanálise. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 43−72, 2015.

BOURDIEU, P. Economia das trocas simbólicas. 5. ed., São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERREIRA, N. V. C.; MARTINS, J. A. L. O. A. Quando a História da Educação se tornou História, Educação, Instituições e Gênero: construção e consolidação do grupo de pesquisa e estudos em História da Educação, Instituições e Gênero – GPHEG (2014-2020). In: SÁ, E. F. de et al. (Org.). Memória, pesquisa e impacto social: O percurso formativo do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT. 1. ed. Cuiabá: Carlini & Caniato Editorial, 2021.

NOBRE DA SILVA, H. Clube Feminino: Educação e Cultura na Sociedade Cuiabana: Educação e Cultura na Sociedade Cuiabana. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.

SÁ, E. F. de; SÁ, N. P. Grupo de Pesquisa História da Educação e Memória (GEM): tecendo narrativas do passado. In: SÁ, E. F. et al. (Org.). Memória, pesquisa e impacto social: O percurso formativo do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT. 1. ed. Cuiabá: Carlini & Caniato Editorial, 2021.

SILVA, G. M. da. Grato mister que, quer queiram quer não, é o de ser dona de casa: educação das mulheres na Escola Doméstica Dona Júlia – Cuiabá-MT (1946-1949). Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2021.

Published

2025-05-19

How to Cite

Teacher Training and Performance of Graduates: Culture, Memories and Educational Theories line of PPGE/UFMT. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 355–368, 2025. DOI: 10.29286/dvm28q94. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/19250. Acesso em: 8 dec. 2025.