Meanings of experience: re-significations of teaching in narration
DOI:
https://doi.org/10.29286/0bqvpj34Keywords:
higher education; narrative inquiry.; professional developmentAbstract
This article presents reflections on an investigation involving a group of teachers working in higher education. Anchored in narrative research defended as a method and phenomenon (Clandinin and Connelly, 2011), we focus on the lives that emerge from the narratives in order to understand other dimensions, which is only possible because we propose to listen, understand, dialog and give the appropriate place to the context of resignifications. What the teachers narrate constitutes the relational flow of their experiences now, anchored in past experiences, in physical, social and institutional contexts, which, when questioned, produce other meanings, reveal identities, show multiplicity and mobilize creative re-significations.
Downloads
References
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, M. Relatos de experiência e investigação narrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona: Laertes, 1995.
COCHRAN-SMITH, M. A tale of two teachers: learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, [S. l.], n. 48, p. 108–122, jul./set. 2012. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00228958.2012.707501. Acesso em: [coloque a data de acesso].
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, M. Pesquisa narrativa: experiências e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CLANDININ, D. J.; ROSIEK, J. Mapping a landscape of narrative inquiry: borderland spaces and tensions. In: CLANDININ, D. J. (Ed.). Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. Thousand Oaks: Sage Publications, 2007. p. 35–75.
CUNHA, M. I. da et al. As políticas públicas de avaliação e docência: impactos e repercussões. In: CUNHA, M. I. (Org.). Formatos avaliativos e concepção de docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 5–48.
CUNHA, M. I. da; ISAIA, S. M. A. Professor da educação superior. In: MOROSINI, M. C. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Brasília: INEP/RIES, 2006. v. 2, p. 349–405.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
DAY, C. Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid: Narcea, 2005.
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979. Tradução e notas de Haydée Camargo Campos.
DEWEY, J. Vida e educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978. Tradução e estudo preliminar de Anísio S. Teixeira.
DEWEY, J. Experiência e natureza. In: DEWEY, J. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A epistemologia da experiência na formação de professores: primeiras aproximações. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 83–93, jan./jul. 2010.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A construção do campo de pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 145–154, 2013.
FERNÁNDEZ-CRUZ, M. Formación y desarrollo de profesionales de la educación: un enfoque profundo. [S. l.]: Deep University Press, 2015.
FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Natal: Edufrn; São Paulo: Paulus, 2010.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Rio de Janeiro, v. 5, n. 8, p. 11–23, 2013.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Ampliação: Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
MONTEIRO, F. M. A. Práticas de investigação narrativas com professores em exercício: contribuições significativas ao desenvolvimento profissional. Revista Teias, v. 15, p. 118–129, 2014.
MONTEIRO, F. M. A. Pesquisa, formação e docência: processos de aprendizagens e desenvolvimento profissional docente em diálogo. Cuiabá: Editora Sustentável, 2017.
MONTEIRO, F. M. A. Entre experiências e saberes: narrativas de professoras em exercício nos anos iniciais. Perspectiva, v. 38, n. 2, p. 1–21, abr./jun. 2020.
MONTEIRO, F. M. A.; AIMI, D. R. S.; MARIANI, F. Experiências na educação superior: sentidos para docência em narrações. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 47–59, mai./ago. 2023.
PASSEGGI, M. C. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93–113, 2021.
VAILLANT, D.; GARCIA, C. M. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.



















































