UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.7777Keywords:
Utopia, Rationality, Emancipation, EducationAbstract
This essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission.
Downloads
References
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede – a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999, v. 1.
HABERMAS, Jürgen. Entre naturalismo e religião: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2007 (Coleção Biblioteca Colégio do Brasil, 14).
HABERMAS, Jürgen. Diagnósticos do tempo: seis ensaios. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2005.
HABERMAS, Jürgen. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.
HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. São Paulo: Loyola, 2004b. (Coleção Humanística).
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003 (Biblioteca Tempo Universitário, 84: Estudos Alemães).
HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa: crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus, 2001, v 2.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 2000.
HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1999, v. 1.
HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 1997. (Coleção Biblioteca de Filosofia).
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Para o uso pragmático, ético e moral da razão prática. Estudos Avançados. São Paulo: USP, v. 3, n 7, set./dez., 1989.
HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.
HABERMAS, Jürgen. A crise de legitimação no capitalismo tardio. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1980.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é esclarecimento? In: Textos seletos. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
NOVAES, Adauto. A crise da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.



















































