Escola, família e militarismo: análise retórico-argumentativa do discurso de Jair Bolsonaro em Colégio Militar de São Paulo

Authors

  • Fredson Augusto Silva Oliveira fasoliveira@uefs.br
    Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Tarcísio Pereira Guedes cisio.guedes@gmail.com
    Universidade Estadual de Feira de Santana

Abstract

This article presents an analysis of President Bolsonaro's discourse, during a solemnity in a Military School in São Paulo. It is an articulation between Perelman and Tyteca's Theory of Argumentation and New Rhetoric, Marc Angenot's Social Discourse Theory and the notions of Culture according to Denys Cuche and Michel de Certeau. It explores the integration of the elements of the rhetorical triad in the construction of the president's discourse and the notions of culture imbricated in it. Bolsonaro mobilizes all three elements of the triad, with a predominance of the páthos, exploring themes such as "school," "family," and "militarism" ....

References

ABREU. A. S. A arte de Argumentar: gerenciando razão e emoção. Cotia: Ateliê Editoral, 2003.

ANGENOT, Marc. El discurso social: los límites históricos de lo pensable y lo decibel. Buenos Aires, Siglo XXI, 2010.

ANGENOT, Marc. O discurso social e as retóricas da incompreensão: consensos e conflitos na arte de (não) persuadir. Seleção de textos e apresentação: Carlos Piovezani. São Carlos, EdUFSCar, 2015.

ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Manuel Alexandre Júnior; Paulo Farmhouse Alberto; Abel do Nascimento Pena. São Paulo: Folha de S. Paulo, 2015. (Coleção Folha Grandes nomes do pensamento; v.1)

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Trad. Enid Abreu Dobránszky. Campinas: Papirus, 2010. (Coleção Travessia do Século)

CHARAUDEAU, Patrick. Pathos e discurso político. Trad. de Emília Mendes. In Ida Lucia Machado (org.). As Emoções no Discurso, V. 1. Rio de Janeiro : Lucerna, 2007. p. 240-251, 2007.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso Político. Tradução de Dilson Ferreira da Cruz e Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2015.

CUCHE, Dennys. A noção de cultura nas ciências sociais. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru: EDUSC, 1999.

FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2016.

MEYER, Michel. A retórica. Trad. Marly N. Peres. São Paulo: Ática, 2007.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação: a nova retórica. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

PLANALTO, Palácio do.Discurso do Presidente da República, Jair Bolsonaro, durante Solenidade de Incorporação dos Alunos recém-matriculados no 6º Ano do Ensino Fundamental no Colégio Militar- São Paulo/SP. Disponível em: https://www.gov.br/planalto/pt-br/acompanhe-o-planalto/discursos/2020/discurso-do-presidente-da-republica-jair-bolsonaro-durante-solenidade-de-incorporacao-dos-alunos-recem-matriculados-no-6o-ano-do-ensino-fundamental-no-colegio-militar-sao-paulo-sp. Acesso em: 06 ago 2020

Published

2023-03-30

Issue

Section

Caderno Estudos Linguísticos e Literários

How to Cite

Escola, família e militarismo: análise retórico-argumentativa do discurso de Jair Bolsonaro em Colégio Militar de São Paulo. (2023). Revista Diálogos, 11(1), 211-227. https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/13825