REASONS FOR PRACTICING CIRCUS ACTIVITIES SUCH AS PHYSICAL ACTIVITY

Authors

  • Fernanda Nenartavis fenenar@gmail.com
    Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • José Antonio Vianna javianna@hotmail.com
    Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.v25i2.11937


Keywords:

Circus, Physical Activity, Motivation

Abstract

The purpose of this study was to verify the perception of circus students about motives that led them to look for circus classes. In this exploratory study, in the universe of 100 participants in a circus school, 16 subjects with an average of 24.1 years of age (F = 15; M = 1) answered the semi-structured questionnaire. The researchers developed the questionnaire particularly for this research. Descriptive statistics was used to observe recurrent information for later data triangulation. The categories found were analyzed in the light of the social sciences. Motives for practice was identified: physical fitness or health (24%), pleasant activity (19%), different activity (16%), artistic activity (16%), aesthetics of the activity (8%), challenges (5%), weight loss (3%), self-esteem (3%), socialization (3%) and overcoming (3%). The reasons seem to be located within the languages of taste and utility – both are the most appropriate guidelines for teaching and learning environments. In addition, circus activity seems to be an alternative to traditional physical activities, “combining business with pleasure” in its practice.

References

ARAÚJO, Marlise Mônica; FRANÇA, Rodrigo de. A busca da excitação no maior espetáculo da Terra. In: Simpósio Internacional Processo Civilizador: Tecnologia e Civilização, 9, 2006, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa, PR: Cefet, 2006. Disponível em: <http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais9/artigos/workshop/art12.pdf>. Acesso em: 16 de abr. 2021

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

ELIAS, Nobert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Volume 1. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

______. O processo civilizador: formação do estado e civilização. Volume 2. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

ELIAS, Nobert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa, Portugal, Difel. 1992.

FERREIRA, Diego Leandro; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho.; SILVA, Erminia. Segurança no circo: questão de prioridade. São Paulo: Fontoura, 2015.

FONTANELLA, Bruno José Barcellos; RICAS, Janete; TURATO, Egberto Ribeiro. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Caderno de saúde pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 17-27, 2008.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVERIA, Denise Tolfo. Unidade 1: aspectos teóricos e conceituais. Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2009.

HENNINK, Monique M.; KAISER, Bonnie N.; MARCONI, Vincent C. Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough? Qualitative health research, v. 27, n. 4, p. 591-608, 2016.

LE BRETON, David. Aqueles que vão para o mar: o risco e o mar. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 28, n. 3, p. 9-19, 2007.

LOVISOLO, Hugo. Estética, esporte e educação física. Rio de Janeiro: Sprint, 1997.

MASON, Mark. Sample size and saturation in PhD studies using qualitative interviews. Forum: Qualitative Social Research, v. 11, n. 3, p. 1-19, 2010.

MOSTRA COMPETITIVA DE CIRCO AMADOR. Edital. Mostra Competitiva de Circo Amador, s. d. Disponível em: <http://www.mcca.com.br/edital/> Acesso em: 28 de out. 2020.

SOARES, Daniela Bento; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. A prática do tecido circense nas academias de ginástica da cidade de campinas-SP: o aluno, o professor e o proprietário. Corpoconsciência, v. 15, n. 2, p. 7-23, 2011.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

Published

2021-07-28

How to Cite

REASONS FOR PRACTICING CIRCUS ACTIVITIES SUCH AS PHYSICAL ACTIVITY. (2021). Corpoconsciência, 25(2), 71-86. https://doi.org/10.51283/rc.v25i2.11937

Most read articles by the same author(s)