CRITICAL OPERATIONS BY PEOPLE USING INSTAGRAM®
A STUDY ON THE POSTS INDEXED BY #FECHAABOCA
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.27.e16091Keywords:
Social Media, Speech, Body, CriticismAbstract
Discourses about the body on Instagram® have been the subject of warnings in several academic studies, but situations in which people who use this social network produce their criticisms and warnings are also observed. Thus, the study aimed to understand the production of most posts indexed by #fechaaboca on Instagram® and the critical operations put into action. A qualitative research was carried out, using elements of the sociology of criticism as a reference, based on the production of 11 cases of interlocutors. We conclude that the exposition of struggles and/or suffering by the thin body is a relevant justification imperative for the constitution of the generality of the post, and that, in the case of criticism, this occurs in relation to situations of confrontation of judgments considered accusatory and destructive.
References
AZIZ, Jwana. Social media and body issues in young adults: an empirical study on the influence of Instagram use on body image and fatphobia in Catalan University Students. 2017. 56f. Master Thesis in International Studies in Media, Power and Difference. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, 2017.
BARRON, Ashley; KRUMREI-MANCUSO, Elizabeth; HARRIGER, Jenifer. The effects of fitspiration and self-compassion Instagram posts on body image and self-compassion in men and women. Body Image, v. 37, p. 14-27, 2021.
BOLTANSKI, Luc. El amor y la justicia como competências: três ensaios de sociología de la acción. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu, 2000.
______. Sociologia crítica e sociologia da crítica. In: VANDENBERGHE, Frédéric; VÉRAN, Jean-François (Orgs). Além do habitus: teoria social pós-bourdieusiana. Rio de Janeiro, 7Letras, 2015.
BOLTANSKI, Luc; THÉVENOT, Laurent. A justificação: sobre as economias da grandeza. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020.
COHEN, Rachel e colaboradores. #bodypositivity: a content analysis of body positive accounts on Instagram. Body Image, v. 29, p. 47-57, 2019.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html>. Acesso em: 04 ago. 2023.
CORRÊA, Diogo Silva. Novos rumos da teoria social a partir de três gestos da sociologia pragmática. Revista brasileira de ciências sociais, v. 36, n. 105, p.e3610505, 2021.
JACOB, Helena. Redes sociais, mulheres e corpo: um estudo da linguagem fitness na rede social Instagram. Communicare, v. 14, n. 1, p. 88-105, 2014.
KIM, Hye Min. What do others’ reactions to body posting on Instagram tell us? The effects of social media comments on viewers’ body image perception. New media & society, v. 23, n. 12, p. 3448-3465, 2021.
LEITZKE, Angélica Teixeira da Silva; RIGO, Luiz Carlos. Sociedade de controle e redes sociais na internet: #saúde e #corpo no Instagram. Movimento, v. 26, e26062, jan./ dez., 2020.
MOREIRA, Marília Diógenes. A construção da imagem corporal nas redes sociais: padrões de beleza e discursos de influenciadores digitais. Percursos linguísticos, v. 10, n. 25, p. 144-162, 2020.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre, RS: Sulina, 2009.
SANTOS, Ligia Amparo da Silva. O corpo, o comer e a comida: um estudo sobre as práticas corporais alimentares a partir da cidade de Salvador/BA. Salvador, BA: EDUFBA, 2008.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVA, Débora Caruline Pereira; TAVARES, Lúcia Helena Medeiros da Cunha. Os discursos de ódio contra o corpo gordo feminino no Instagram: dos estereótipos às resistências. Percursos linguísticos, v. 10, n. 25, p. 259-278, 2020.
SIQUEIRA, Elis Nazar Nunes. Categorizações, conjuntos e audiência no Instagram: repensando folsonomias a partir da hashtag #favelatour. 2018. 140f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2018.
STEIN, Jan-Philipp; OHLER, Peter; KRAUSE, Elena. Every (Insta)Gram counts? Applying cultivation theory to explore the effects of Instagram on young users’ body image. Psychology of popular media, v. 10, n. 1, p. 87-97.
VERRASTRO, Valeria e colaboradores. Fear the Instagram: beauty stereotypes, body image and Instagram use in a sample of male and female adolescentes. QWERTY, n. 15, v. 1, p. 31-49, 2020
VIEIRA, Camila Araújo Lopes; BOSI, Maria Lúcia Magalhães. Corpos em confecção: considerações sobre os dispositivos científicos e midiáticos em revistas de beleza feminina. Physis: revista de saúde coletiva, v. 23, n. 3, p. 843-861, 2013.
WIEDERHOLD, Brenda. Does digital media use increase symptoms of ADHD in adolescents? Cyberpsychology, behavior and social networking, v. 3, n. 22, p. 171-172, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).