THE CONTRIBUTION OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY IN TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION

A LIVED EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Aline Cyntia Lima do Rosário aline.cldrosario@aluno.uepa.br
    Universidade do Estado do Pará
  • Rosângela Lima da Silva rosangela.silva@uepa.br
    Universidade do Estado do Pará https://orcid.org/0000-0003-2000-4343
  • José Robertto Zaffalon Júnior jrzaffalon@uepa.br
    Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e18471


Keywords:

Pedagogical Residency Program, School Physical Education, Teacher Training

Abstract

The Pedagogical Residency program is a valuable opportunity to improve the initial training of undergraduate students. This report aims to present the experiences of a physical education undergraduate student from the State University of Pará (UEPA) – Campus IX, during her participation at the Elementary School, in Altamira – PA, from 2022 to 2024, where the residents were responsible for designing and implementing pedagogical interventions with the guidance and support of the preceptor throughout their participation. The experiences provided by the program play a significant role in preparing residents for the job market. By immersing themselves in the daily life of a teacher at a school, even during their training, residents have the opportunity to develop a broader and more critical understanding of the teacher's role and all aspects involved in the school context. This practical experience not only broadens their knowledge but also encourages them to reflect more deeply on the challenges and responsibilities inherent in the teaching profession.

References

BRASIL. Decreto 8.752, de 9 de maio de 2016. Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Brasília, DF: Secretaria Geral da Presidência da República, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n° 6 de 18 de dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ed. 243, p. 48, 19 dez. 2018b.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital CAPES 24/2022 que dispõe sobre o Programa da Residência Pedagógica. Brasília, DF: Capes, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.

BUSS, Cristiano; MACKEDANZ, Luiz. O ensino através de projetos como metodologia ativa de ensino e de aprendizagem. Revista Thema, v. 14, n. 3, p. 122-131, 2017.

MARCON, Daniel; GRACA, Amândio Braga dos Santos; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Critérios para a implementação de práticas pedagógicas na formação inicial em educação física e implicações no conhecimento pedagógico do conteúdo dos futuros professores. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 25, n. 3, p. 497-511, 2011.

MONTEIRO, Rui Anderson Costa et al. A influência na prática pedagógica e na motivação profissional dos professores de educação física por meio do programa residência pedagógica: a relação entre alunos residentes e professores preceptores. Revista diálogos em educação, v. 1, n. 1, p. 168-182, 2020.

NASCIMENTO, Karoline Araújo; SILVA, Ennio Willian Lima. As principais dificuldades do estágio supervisionado no curso de licenciatura em computação e a sua relação com a formação docente. Brazilian journal of development, v. 5, n. 12, p. 30017-30027, 2019.

CARVALHO, Antonia Dalva França; MELO, Raimunda Alves; OLIVEIRA, Luisa Xavier de. A relação teoria e prática no programa residência pedagógica da Universidade Federal do Piauí. Revista brasileira de pesquisa sobre formação de professores, v. 13, n. 25, p. 123-136, 2020.

ROCHA, Aristeu Castilhos da; POZZEBON, Maria Catharina Lima. Reflexões sobre a práxis: as vivências no estágio supervisionado em história. História & ensino, v. 19, n. 1, p. 71-98, 2013.

SALES, Ricardo. Moura. Teoria e prática da educação física escolar. São Paulo: Ícone, 2010.

SOUZA NETO, Samuel de; BENITES, Larissa. Os desafios da prática na formação inicial docente: experiência da educação física da Unesp de rio claro. Cadernos de educação, v. 2, n. 46, p. 1-22, 2013.

SOUSA, Leandro Araujo de et al. Experiências avaliativas na formação inicial de professores de educação física: a perspectiva dos estudantes do “Programa Residência Pedagógica”. Educación física y ciencia, v. 26, n. 1, p. 1-14, 2024.

VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 26, p. 97-109, 2012.

Published

2025-08-04

How to Cite

THE CONTRIBUTION OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY IN TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: A LIVED EXPERIENCE REPORT. (2025). Corpoconsciência, 29, e18471. https://doi.org/10.51283/rc.29.e18471