EMOTIONS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

  • Joyce Fernandes de Melo joycejf.fernandes@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Kesia da Silva Xavier kesiaxavierdasilva77@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Bruna Priscila Leonizio Lopes brunallopes001@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19215


Keywords:

Emotions, Physical Education, School

Abstract

Emotions are essential to individual development, including learning, and Physical Education in Schools, due to its dynamic nature, has great potential to contribute to this field. However, both remain frequently underestimated. Therefore, this study aimed to understand how students' emotions are addressed in Physical Education in Schools. To achieve this goal, a systematic review of databases - SciELO, CAPES, and Scopus - was conducted, yielding 205 studies, of which 8 were selected for analysis. The findings indicated that emotions have been addressed primarily from the perspective of their identification, either identified within the discipline in general or linked to specific content. It was also found that students express a variety of emotions, the understanding of which is essential to the teaching-learning process. Finally, although progress has been observed, the topic still requires further exploration.

References

ALCARAZ-MUÑOZ, Verónica; ROQUE, José Ignacio Alonso; LUCAS Juan Luis Yuste. Design and validation of games and emotions scale for children (GESC). Cuadernos de psicología del deporte, v. 22, n. 1, p. 28-43, 2022.

ANDRADE, Rolando. Será que existem emoções negativas? 2024. Disponível em: <https://www.cmm.com.pt/sera-que-existem-emocoes-negativas/>. Acesso em: 07 jan. 2025.

BETTI, Mauro; LIZ, Marlene Terezinha Facco. Educação física escolar: a perspectiva de alunas do ensino fundamental. Motriz, v. 9, n. 3, p. 135-142, 2003.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BISQUERRA, Rafael. Educación emocional y bienestar. Barcelona, Espanha: Praxis, 2000.

BISQUERRA, Rafael. Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación educativa, v. 21, n. 1, p. 7-43, 2003.

BOSMANS, Anick; BAUMGARTNER, Hans. Goal-relevant emotional information: when extraneous affect leads to persuasion and when it does not. The journal of consumer research, v. 32, n. 3, p. 424-434, 2005.

BRACHT, Valter. Esporte na escola e esporte de rendimento. Movimento, v. 6, n. 12, p. XIV–XXIV, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, 1998.

CAMARGO, Géssica Fernanda da Silva Souza; FREITAS, Iron Felisberto de. A manifestação das emoções no indivíduo e a sua condução no contexto da aprendizagem. 2019. 24f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências da Natureza e Educação Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Ceres, GO, 2019.

CARNEIRO, Kleber Tuxen et al. A terceira margem do rio: uma perspectiva equilibrada da competitividade no âmbito do ensino da Educação Física. Corpoconsciência, v. 21, n. 2, p. 80-92, 2017.

COELHO, Vitor Antonio Cerignoni; TOLOCKA, Rute Estanislava. Manifestações emocionais vivenciadas em jogos de arremesso. Motriz, v. 16, n. 1, p. 69-77, 2010.

CORREIA, Marcos Miranda. Jogos cooperativos: perspectivas, possibilidades e desafios na Educação Física Escolar. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 27, n. 2, p. 149-164, 2006.

CRUZ, Elio Oliveira; FIAMENGHI JUNIOR, Geraldo Antônio. O significado das aulas de Educação Física para adolescentes. Motriz, v. 16, n. 2, p. 425-431, 2010.

DENHAM, Susanne Ayers et al. Key considerations in assessing young children’s emotional competence. Cambridge journal of education, v. 46, n. 3, p. 299-317, 2016.

DESSEN, Maria Auxiliadora; POLIANA, Ana da Costa. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, v. 17, p. 21-32, 2007.

EKMAN, Paul; FRIESEN, Wallace. Constants across cultures in the face and emotion. Jounal of personanality and social psychology, v. 17, n. 2, p. 124-129, 1971.

PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre, RS: AMGH, 2013.

ESPERIDIÃO-ANTONIO, Vanderson et al. Neurobiologia das emoções. Archives of clinical psychiatry, v. 35, p. 55-65, 2008.

FECHIO, Juliane Jellmayer; PECCIN, Maria Stella; PADOVANI, Ricardo da Costa. Trajetória esportiva e habilidades psicológicas de jogadores de futebol da seleção brasileira. Movimento, v. 27, p. 1-18, 2022.

FERREIRA, Marcos Santos. A competição na educação física escolar. Motriz, v. 6, n. 2, p. 97-100, 2000.

FISCHER, Franz. Estados emocionais e educação física escolar: considerações iniciais à luz de uma psicologia bioecológica. 2009. 68f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2009.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. Educação física progressista. Rio de Janeiro: Loyola, 1991.

GÓMEZ-CARMONA, Carlos David et al. Influencia de la modificación de la lógica interna en las emociones percibidas em estudiantes adolescentes durante las sesiones de expresión corporal. Movimento, v. 25, p. 1-15, 2019.

HIRAMA, Elaine Prodocimo. As emoções na educação física escolar. 2002. 271f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2002.

JOHNSON, Felipe Nicolás Mujica. Emociones negativas del alumnado de secundaria en el aprendizaje de baloncesto en educación física. Retos, v. 41, p. 362-372, 2021.

JOHNSON, Felipe Nicolás Mujica; SÁNCHEZ, Ana Concepción Jiménez. Emociones positivas del alumnado de educación secundaria en las prácticas de baloncesto en educación física. Retos, v. 39, p. 556-564, 2021.

LIMA, Rubens Rodrigues. História da Educação Física: algumas vantagens. Revista eletrônica pesquiseduca, v. 7, n. 13, p. 246-257, 2015.

LINZMAYER, Luis Alberto Gutiérrez. Cultura matríztica la cultura de las emociones en educación física escolar. Educação em foco, v. 22, n. 1, p. 95-119, 2017.

MIQUELIN, Eric Carvalho et al. A educação física e seus benefícios para alunos do ensino fundamental. 2015. Disponível em: <https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_32_1421443852.pdf>. Acesso em: 24 set. 2025.

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; WINTERSTEIN, Pedro José. As inteligências emocional e corporal cinestésica no contexto da educação física escolar. SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 4. Anais... São Paulo: USP, 1997.

OLIVEIRA, Raquel Valente de; RIBAS, João Francisco Magno; DARONCO, Luciane Sanchotene Etchepare. A manifestação de emoções em jogos informais e formais de voleibol no contexto escolar. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 211-230, 2017.

PAGE, Matthew James et al. A declaração Prisma 2020: diretriz atualizada para relatar revisões

sistemáticas. Revista panamericana de salud pública, v. 46, p. 1-12, 2023.

PICOLOTTO, Juliana; CARAMÊS, Aline de Souza; OLIVEIRA, Myllena Camargo de. Emoções no ensino do voleibol a partir da perspectiva crítico-emancipatória. Biomotriz, v. 14, n. 3, p. 72-81, 2020.

SANTOS, Ana Raquel Mendes dos et al. Ansiedade pré-competitiva em jovens atletas de nado sincronizado: uma análise à luz dos aspectos emocionais. Revista da educação física, v. 24, p. 207-214, 2013.

SILVA, Lúcia Marta Giunta da et al. Comunicação não-verbal: reflexões acerca da linguagem corporal. Revista latino-americana de enfermagem, v. 8, n. 4, p. 52-58, 2000.

SCHIMIDT, Karen; COHN, Jeffrey. Human facial expressions researd: evolutionary questions in facial expression research. Yearbook of physical anthropology, v. 44, p. 4-24, 2001.

SOUZA, Ana Beatriz de Mota e; MENDES, Deise Maria Leal Fernandes; KAPPLER, Stella Rabello. A compreensão emocional infantil: uma revisão da literatura. Psicologia em revista, v. 27, n. 1, p. 224-244, 2021.

TELES, Adnalyne Da Silva Guimarães. O desenvolvimento das competências socioemocionais através da educação física escolar na educação infantil. Contribuciones a las ciencias sociales, v. 17, n. 3, p. 1-12, 2024.

TUBINO, Manoel. Dimensões sociais do esporte. São Paulo: Cortez, 1992.

VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de; SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância (in)visível. 2007. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/66521>. Acesso em: 2 set. 2024.

WINTERSTEIN, Pedro José; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. Comparative analysis of emotions experienced by students with the description their teachers make about those emotions. Revista paulista de educação física, v. 10, n. 1, p. 59-67, 1996.

Published

2025-10-01

How to Cite

EMOTIONS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW. (2025). Corpoconsciência, 29, e19215. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19215