THE USE OF NON-TRADITIONAL SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

Keywords:

Sport, Body Culture, Curricular Guidelines

Abstract

The objective of this study was to identify the panorama of use of non-traditional sports in school physical education classes in a city of Paraná. This is a descriptive research with qualitative approach, by means of the application of semi-structured interviews to six teachers of the state education network, representatives of the six (100%) schools of the municipality urban area. It has been found that most have more than 10 years of experience with physical education. All of them work with traditional sports and only three with one non-traditional each one. Precariousness of material and space are the major limiters to working with non-traditional sports. Personal predilections were decisive for its selection and each one are only worked in one or two weeks a year. It is identified that the cases in which non-traditional sports are worked on are few, isolated and random.

Author Biographies

  • Andréa Setsuko Fortuna Tomita, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
    Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE).
  • Felipe Canan, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
    Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela PUC-PR (2002), graduação em Direito pela UNIPAR (2015), especialização em Administração Esportiva pela UFPR (2003), especialização em Fisiologia do Exercício pela UGF (2004), mestrado em Educação Física pela UFPR (2008) e doutorado em Educação Física pela UEM (2018). É Professor do curso de Educação Física da UNIOESTE, Secretário Estadual do CBCE-PR (gestão 2018-2019) e membro do Comitê Científico do GTT de Políticas Públicas do CBCE. 

References

ABREU, Marlon Altavini de; SANTOS, Sérgio Luiz Gibim dos. A inclusão do rugby na educação física escolar: notas para a construção de uma abordagem de ensino. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 5º, 2011. Anais... Londrina, PR: UEL, p. 1-9. Disponível em: <http://www.conpef.com.br/anteriores/2011/artigos/26.pdf>. Acesso em 13 mai. 2019.

ASSUMPÇÃO, Claudio de Oliveira; ARRUDA, Débora Paes de; SOUZA, Thiago Mattos Frota de. Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade. Anuário da produção acadêmica docente, v. III, n. 4, p. 271-279, 2009. Disponível em: <http://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2011/09/1-utilizacao-de-materiais-alternativos-nas-aulas-de-educacao-fisica-exercitando-a-criatividade-2010.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2019.

BARROS, Patrícia Maira; REIS, Fabio Pinto Gonçalves dos. Uma proposta de sistematização dos esportes não convencionais para as aulas de Educação Física das séries iniciais do ensino fundamental: o caso do tênis. EFDeportes.com, v. 18, n. 186, p. 1-10, nov., 2013.

BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, v. 1, n. 1, p. 25 -31, jun. 1999.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017.

CANAN, Felipe; SILVA, Rogério Vaz da. Considerações histórico-sociológicas acerca do basquete de rua e suas possíveis relações com a educação física escolar. Caderno de educação física e esporte, v. 11, n. 1, p. 65-77, jan./jun. 2013.

CARLAN, Paulo; KUNZ, Elenor; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O esporte como conteúdo da educação física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica "inovadora". Movimento, v. 18, n. 04, p. 55-75, out/dez de 2012.

COSTA NETO, Júlio Vicente da; SANTOS, Sidney dos. A reinvenção dos esportes alternativos nas aulas de educação física. Revista mineira de educação física, Viçosa, MG, Edição Especial, n. 1, p. 682-692, 2012.

ENNIS, C. D. Creating a culturally relevant curriculum for disengaged girls. Sport, Education and Society, v. 4, n. 1, p. 31-49, 1999.

FERREIRA, Heraldo Simões. As lutas na educação física escolar. Revista de Educação Física, n. 135, p. 36-44, nov. 2006.

GIGLIO, Sérgio Settani. Tchoukball: que esporte é esse? Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n. 1, p. 56-68, jan. 2011.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2008.

GINCIENE, Guy; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; DARIDO, Suraya Cristina Darido. Possibilidades pedagógicas para o ensino do tênis na escola. Conexões, v. 15, n. 4, p. 505-521, out./dez. 2017.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime e colaboradores. Sentidos e significados do ensino do esporte na educação física escolar: descolamentos históricos e proposições contemporâneas. In: MARINHO, Alcyane; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Orgs.). Legados do esporte brasileiro. Florianópolis, SC: EdUDESC, 2014.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo, SP: Atlas, 2003.

MELLO, Júlio Brugnara; PINHEIRO, Eraldo dos Santos. O rugby na educação física escolar: relato de uma prática. Cadernos de Formação RBCE, v. 5, n. 1, p. 20-32, mar. 2014.

OLIVEIRA, Vanessa Duarte de; ALBUQUERQUE, Luis Rogério. Esportes complementares na educação física escolar do ensino médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, X, 2011. Anais... Curitiba, PR: PUCPR, p. 5179-5191.

ONO, Cesar Keiki Nakano. Proposta do esporte tchoukball nas aulas de educação física. 2011. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Educação Física). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2011.

PAES, Roberto Rodrigues. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JUNIOR, Dante. (Org.). Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: educação física. Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.

REMONTE, Jarbas Gomes. Esporte de rendimento x educação física escolar: dá jogo? In: REMONTE, Jarbas Gomes; POLITO, Luis Felipe Tubagi (Orgs.). Educação física e esporte de alto rendimento: dá jogo? Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2018.

SÁ, João Júnior de; MYSKIW, Mauro. Transformação didático-pedagógica e o ensino de novos esportes no ensino médio: um relato de experiência. Caderno de Educação Física, v. 8, n. 14, p. 85-93, 1. sem., 2009.

SOARES, Reinaldo Pires. Futebol americano enquanto conteúdo na educação física escolar do ensino médio. 2014. 84f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Educação Física). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS, 2014.

SOUSA JUNIOR, João Ramos de; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; POLEZEL, Karina. Oficina de esportes não convencionais. In: CONGRESSO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, II, 2008. Anais... Rio Claro, SP: UNESP, p. 1-13.

SOUZA, Rafael Hideki de. Esportes alternativos nas aulas de educação física. 2011. 42f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Educação Física). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2011.

TEIXEIRA, Joana e colaboradores. Contributos práticos para operacionalização do frisbee na escola. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DESPORTO E CIÊNCIA, 2017. Anais... Funchal, Portugal: Universidade da Madeira, p. 169-176. Disponível em <http://hdl.handle.net/10400.13/2044>. Acesso em 13 mai. 2019.

TOMITA. Andréa Setsuko Fortuna; CANAN, Felipe. Modalidades esportivas “não tradicionais” – primeiros caminhos para uma denominação. In: CONGRESSO REGIONAL DE PROFISSIONAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA, I, 2015. Anais... Marechal Cândido Rondon, PR: UNIOESTE, p. 17. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B6i-nqv0JJdEaGFjQVRzcWtmSnM/view>. Acesso em: 25 mar. 2019.

Published

2019-08-14

How to Cite

THE USE OF NON-TRADITIONAL SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES. (2019). Corpoconsciência, 23(2), 13-25. https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8103