Approximations between the History textbook and decoloniality: an analysis of two collections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/1wg2jy68


Keywords:

Teaching History. Textbook contents. Decoloniality.

Abstract

This article presents relations between the History textbook and decolonial thought, based on the narratives about the Great Navigations and the arrival of the colonizers in America. For this, a content analysis of two didactic collections, approved by the PNLD (2024-2027), was carried out.  As a theoretical foundation, this work is guided by the studies of decoloniality and the teaching of History, in addition to being based on analytical research on textbooks. The analysis showed limited approximations with decoloniality in textbooks. In addition, the approximations found composed, above all, the extra contents, disjointed from the main text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patrícia Karla Soares Santos DOROTÉIO, Minas Gerais State University

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2012). Graduada em História Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente é professora do Departamento de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais, unidade Ibirité, em atuação nos cursos de graduação em Pedagogia e História. Pesquisa os seguintes temas: ensino de História, currículo, discursos, subjetividades e práticas docentes, formação docente.

References

ALMEIDA, M. S.; MESQUITA I.; OLIVEIRA, V. M. S. Pedagogias decoloniais em lócus subalternos: relações étnico-raciais e o ensino de história. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 20, n. 45, p. 113-133, set./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22196/rp.v20i45.4473

ABUD, K. O livro didático e a popularização do saber histórico. In: SILVA, M. (org.) Repensando a História. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1984, p. 81-99.

BARCA, I. Literacia e consciência histórica. Educar, Curitiba, Especial, p. 93-112, 2006.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.

BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese de doutorado em História Social, Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, 1993.

BITTENCOURT, C. M. F. Livros didáticos entre textos e imagens. In.: BITTENCOURT, C. M. F. (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

BITTENCOURT, C. M. F. O bom livro didático é aquele usado por um bom professor. [Entrevista a Fernanda Salla]. Nova Escola. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2014. Acesso em: 22 abr. 2024.

BITTENCOURT, C. M. F. Produção didática de História: trajetórias de pesquisas. Revista de História, n. 164, p. 487-516, 2011.

BOULOS JÚNIOR, A. História, sociedade & cidadania: 7º ano. 1. ed. São Paulo: FTD, 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno (CNE/CP). Resolução CNE/CP nº 02 de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 41-44, 22 dez. 2017.

CAIMI, F. E. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In.: ROCHA, H. A. B.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M. S. Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Editora FGV, 2017, p. 23-45.

CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In.: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 9-23.

CAVALCANTI, E. Ensino de História, livro didático e formação docente de professores de História no Brasil. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, n. 18, p. 49-61, 2019.

CERRI, L. F. Ensino de História e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.

DIAS, A. M.; GRINBERG, K.; PELLEGRINI, M. C. Jovem Sapiens História: 7º ano. 1 ed. São Paulo: Scipione, 2022a.

DIAS, A. M.; GRINBERG, K.; PELLEGRINI, M. C. Jovem Sapiens História: 8º ano. 1 ed. São Paulo: Scipione, 2022b.

JULIÁ, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, p. 9-43, 2001.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, Especial, p. 131-150, 2006.

LEITE, I. S. O. A abordagem da temática indígena e da História da África nos livros didáticos: uma experiência na formação docente. Escritas do Tempo, v. 2, n. 5, p. 157-174, 2020.

MIGNOLO, W. Colonialidade, o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. vol. 32 n° 94, junho/2017.

MIRANDA, S. R.; ALMEIDA, F. R. Passado, presente e futuro dos livros didáticos de História frente a uma BNCC sem futuro. Escritas do Tempo, v. 2, n. 5, p. 10-38, 2020.

MULLER, T. M. P. Livro didático, Educação e Relações Étnico-raciais: o estado da arte. Educar em Revista, v. 34, p. 77-95, 2018.

MUNAKATA, K. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, v. 20, p. 119-138, 2016.

OLIVEIRA, S. R. F.; CAIMI, F. E. Vitória da tradição ou resistência da inovação: o Ensino de História entre a BNCC, o PNLD e a Escola. Educar em Revista, v. 37, 2021.

PAIM, E. A.; ARAÚJO, H. M. M. Memórias outras, patrimônios outros, e decolonialidades: Contribuições teórico-metodológicas para o estudo de história da África e dos afrodescendentes e de história dos Indígenas no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 92, 2018. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3543

PEREIRA, N. M.; PAIM, E. A. Para pensar o ensino de história e os passados sensíveis: contribuições do pensamento decolonial. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 32, n. 66, p. 1229-1253, set./dez. 2018.

QUIJANO, A. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires, 2005.

ROCHA, H. A. B. Letramento(s) histórico(s): uma proposta plural para o ensino e a aprendizagem de História. Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, vol. 13, n. 2, jul.-dez., 2020.

RÜSEN, J. Razão histórica. Brasília: UnB, 2001.

SCHMIDT, M. A. Literacia Histórica: um desafio para a educação histórica no século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 15. p. 09-22, ago. 2009.

SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. 2ed. São Paulo: Contexto, 2006. P.93-94.

WALSH, C. Interculturalidade e decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). V. 05, N. 1, Jan.-Jul., 2019.

WALSH, C. Intercuturalidade, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar. Ediciones Abya-Yala, 2009.

Published

2025-04-20

How to Cite

Approximations between the History textbook and decoloniality: an analysis of two collections. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 136–160, 2025. DOI: 10.29286/1wg2jy68. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/18542. Acesso em: 8 dec. 2025.