YOUTUBE® PLATFORM AS A SUPPORT TOOL FOR TEACHING BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.10191


Keywords:

Biology teaching, Youtube platform, Investigative Approach

Abstract

Of the many challenges currently encountered by teachers, the difficulty and the complexity in finding solutions to improve the quality of education in public schools of the country are highlighted. It is not enough, however, the effort of teachers to seek teaching proposals, as it is not enough either, only restructuring the rules that regularize the Brazilian education, when it is desired to employ differentiated teaching practices in the teaching of Biology or any other discipline; this is a process that depends on the joint effort of all school community. This research aimed to evaluate the limits, perspectives and opportunities of using the Youtube platform as an educational support tool for the biology teaching. Specifically, it was proposed to assess whether the use of the Youtube platform as a tool to support the investigative proposal in the classroom contributed to foster the students role and their effective interes in biology studies. Activities in a didactic sequence were planned for the utilization of this tool and realization of the research. Through its application, the students who participated in the classes, in addition to other activities, replied to two questionnaires, which provided findings, that made possible verify that students approve the use of the Youtube platform as a tool pursuit of knowledge. Observation of the behaviour of young people in the school environment made it possible to realize that, in this generation, the use of Digital Information Technologies and Communication(TDICs),increasingly, has become an element belonging to the daily life of each one

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jane Margareth Brito Silva, Universidade Federal do Mato Grosso

    Mestre em Ensino de Biologia - Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional – PROFBIO, Instituto de Biociências, da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Docente na Escola Estadual José Domingos Fraga, Sorriso, Mato Grosso, Brasil.

  • Lenicy Lucas de Miranda Cerqueira, Universidade Federal do Mato Grosso

    Doutora em Ciências pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto/USP, Coord. de Tutoria dos cursos de Graduação EaD/UAB/UFMT, Profa. Associado II- Inst. Biociências/UFMT.

References

BIO DENGUE - Quem é mais suscetível a contrair o vírus da dengue?. [S. l.: s. n.], 2019. 1vídeo (2 min). Publicado pelo canal Bio Dengue. Disponível em: https://youtu.be/H7FCa054dM4 Acesso em: 8 ago. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 23.fev. 2020.

BRASIL. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico: monitoramento dos casos de dengue, Febre de chikungunya e doença aguda pelo vírus zika até a semana epidemiológica 43 de 2018. V. 49, n. 49. Brasil, 2018. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2018/novembro/13/boletim-epidemiologico.pdf. Acesso em: 23. fev.2020.

CAMPOS, V.T.N. Acabar com a dengue é uma “guerra de todos”? A presença do discurso mobilizador nas campanhas publicitárias de prevenção à dengue da Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais. Dissertação (Mestrado em Comunicação em Comunicação Social) - UFMG, 2016.

CHIARO, S.D.; AQUINO, K.A.S. Argumentação na sala de aula e seu potencial metacognitivo como caminho para um enfoque CTS no ensino de química: uma proposta analítica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 411-426, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HEINSFELD, B.D.; SILVA, M.P.R.N. As versões da base nacional comum curricular (BNCC) e o papel das tecnologias digitais: conhecimento da técnica versus compreensão dos sentidos. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 2, p. 668-690, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss2articles/heinsfeld-silva.pdf. Acesso em: 23.fev.2020.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LIBÂNEO, J.C. Didática. São Paulo: Cortez. 2006.

LIMA, M.S.S., NASCIMENTO, K.A.S., BRITO, M.A.F., CASTRO FILHO. J.A., LIMA NETO, C. S. Aprendizagem colaborativa com suporte computacional: o uso de aplicativo colaborativo no Ensino Fundamental/Collaborative learning with computer support: the design of application use in Elementary Education. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 40, p. 43-63, 2018.

MATO GROSSO. Documento de referência curricular para Mato Grosso: concepções para a Educação Básica. Secretaria de Educação de Estado de Mato Grosso. Cuiabá: SEDUC/MT, 2018.

MONTAÑO, S. A Construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 24, n. 2, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4955/495553931012.pdf. Acesso em: 23. fev. 2020.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015.

MORAN, J.M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M.T.; BEHRENS M.A. (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21 ed. Campinas, SP: Papirus, 2013, cap. 1, p. 11-72.

MUNFORD, D.; LIMA, M.E.C.C. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v. 09, n º 01, p 89-111, 2007.

PEREIRA, A.S.; SHITSUKE, D.M.; PARREIRA, F.J.; SHITSUKE, R. Metodologia da pesquisa científica. Brasil, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 23. fev. 2020.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. spe, p. 49-67, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v17nspe/1983-2117-epec-17-0s-00049.pdf. Acesso em: 23. fev. 2020.

SEGURA, E.; KALHIL, J.B. A metodologia ativa como proposta para o ensino de ciências. Revista da Rede Amazônica da Educação em Ciências e Matemática (REAMEC), v.3, n.1, p.87-98, 2015.

SILVA, M.J. da; PEREIRA, M.V.; ARROIO, P. O Papel do YouTube no ensino de ciências para estudantes do ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.7, n. 2, p. 35-55, maio/ago. 2017. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.com.br/index.php/recm/article/view/4560. Acesso em: 23.fev. 2020.

SILVA, N. B. O YouTube como plataforma para o empreendedorismo: um estudo de caso sobre o canal RaoTv. Temática, v. 15, n. 2, 2019.

SILVA, M.PlataformaYoutube® como ferramenta para o ensino de Biologia. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de B em Rede Nacional – PROFBIO)– Universidade Federal de Mato Grosso, 2019.

TRIVELATO, S.L.F.; TONIDANDEL, S.M. R. Ensino por Investigação: Eixos Organizadores para Sequências de Ensino de Biologia. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. Belo Horizonte, v. 17, n. espe, p. 97-114, nov. 2015. Disponível em

http://www.scielo.br/pdf/epec/v17nspe/1983-2117-epec-17-0s-00097.pdf. Acesso em: 29.fev. 2020.

VIANNA, D.M.; ARAÚJO R.S. Buscando elementos na internet para uma nova proposta pedagógica. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa. (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a pratica. São Paulo:Cengage Learnin, 2016. Cap.8, p.135-154.

Published

2020-08-30

How to Cite

BRITO SILVA, Jane Margareth; DE MIRANDA CERQUEIRA, Lenicy Lucas. YOUTUBE® PLATFORM AS A SUPPORT TOOL FOR TEACHING BIOLOGY. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 774–792, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.10191. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10191. Acesso em: 16 dec. 2025.