THE ROLE OF WOMEN IN SCIENCE: THE FUTURE SCIENCE TEACHER’ PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE MOBILIZED IN THE CONSTRUCTION OF A DIDACTIC SEQUENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i3.10556


Keywords:

Science Education, Nature of Science, Pedagogical Content Knowledge

Abstract

Questions about how to teach themes about Science are recurrent in the field of Science Didactics. These questions say respect about how science teachers think and develop didactic strategies for that purpose. In this research, we present how a future science teacher mobilizes her pedagogical content knowledge for this purpose and, in particular, in the discussion of the role of women in science. From the construction of a didactic sequence and the resolution of a specific questionnaire to access the pedagogical content knowledge; we can show that some knowledge is upgrade in the activite, but  others knowledge show deficits, for example, those related to teaching strategies and assessment, respectively. Finally, more activities that seek to upgrade the mobilization of the teachers’ pedagogical content knowledge, especially in the production of activities with the aim of teaching themes about Science, should be considered and discussed in teacher training courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Boniek Venceslau da Cruz Silva, Universidade Federal do Piauí

    Doutor (2018) e Mestre (2010) em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Licenciado em Física (2005) pela mesma instituição. Foi professor de Física do Ensino Médio, no período de Junho de 2003 à Março de 2010, no estado do Rio Grande do Norte. Atualmente, na graduação, é professor do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí, ministrando disciplinas do curso básico de Física e a disciplina de História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. Na pós-graduação, é professor e orientador no Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física (MNPEF). Exerceu o cargo de coordenador de curso (2012-2013). Pela mesma instituição, colaborou na Licenciatura em Física, modalidade Ead (2010-2012), coordenando disciplinas da área de ensino de Física. Foi coordenador do Pibid-Ciências da Natureza (Agosto de 2012 até Julho de 2015 ). É docente orientador da área de Ciências da Natureza no programa Residência Pedagógica da UFPI. Pesquisa sobre os seguintes temas: Ensino de Ciências/Física, Base de Conhecimentos para o Ensino, Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK) e Natureza da Ciência (NdC). Tem atuado com o suporte da teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel para formulação de UEPS, sequências didáticas, unidades didáticas e estratégias de ensino principalmente com temáticas relacionadas aos campos da Física e História, Sociologia e Filosofia da Ciência na sala de aula (Educação Básica e Ensino Superior).

References

AYDIN, S.; BOZ, Y. The nature of integration among PCK components: A case study of two experienced chemistry teachers. Chemistry Education Research and Practice, v. 14, n. 4, p. 615-624, 2013. ISSN: 17561108. Disponível em: https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2013/rp/c3rp00095h#!divAbstract Acesso: 07 jan 2019. Doi: https://doi.org/10.1039/C3RP00095H.

BERTRAM, A; LOUGHRAN, J. Science teachers’ views on CoRes and PaP-eRs as a framework for articulating and developing pedagogical content knowledge. Research in Science Education, v. 42, n. 6, p. 1027-1047, 2012. ISSN: 15731898. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11165-011-9227-4 Acesso em 10 jan 2019. Doi: https://doi.org/10.1007/s11165-011-9227-4.

DEMIRDOGEN, B.; HANUSCIN, D. L.; UZUNTIRYAKI-KONDAKCI, E.; KOSEOGLU, F. Development and nature of preservice chemistry teachers’ pedagogical content knowledge for nature of science. Research in Science Education, p. 1-38, 2015. ISSN: 15731898. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-015-9472-z. Acesso: 05 jan 2020. Doi: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9472-z

GESS-NEWSOME, J. Pedagogical content knowledge: An introduction and orientation. In: GESS-NWESOME, J.; LEDERMAN, N.G. (Eds). Examining pedagogical content knowledge: PCK and science education. Netherlands: Kluwer Academic Publisher, 1999. p. 3-17.

HANUSCIN, D. L.; LEE, M. H.; AKERSON, V. L. Elementary teachers' pedagogical content knowledge for teaching the nature of science. Science Teacher Education, v. 95, n. 1, p. 145-167, 2010. ISSN: 1098237X. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/sce.20404 . Acesso: 03 jan 2020. Doi:

https://doi.org/10.1002/sce.20404.

KIND, V. Pedagogical content knowledge in science education: perspectives and potential for progress. Studies in Science Education, v. 45, n. 2, p. 169-204, 2009. ISSN: 19408412. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03057260903142285. Acesso em: 07 jan 2020. Doi: https://doi.org/10.1080/03057260903142285.

LOUGHRAN, J.; MULHALL, P.; BERRY, A. In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of research in science teaching, v. 41, n. 4, p. 370-391, 2004. ISSN: Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.20007. Acesso em: 02 jan 2020. Doi: https://doi.org/10.1002/tea.20007.

MAGNUSSON, S.; KRAJCIK, J.; BORKO, H. Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In: Examining pedagogical content knowledge. Springer Netherlands, 1999. p. 95-132.

MARCONI, M.A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MOREIRA, M.A. Metodologia de Pesquisa em Ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

NILSSON, P.; LOUGHRAN, J. Exploring the development of pre-service science elementary teachers’ pedagogical content knowledge. Journal of Science Teacher Education, v. 23, n. 7, p. 699-721, 2012. ISSN: Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10972-011-9239-y. Acesso em: 02 jan 2020. Doi: https://doi.org/10.1007/s10972-011-9239-y.

SCHWARTZ, R. S.; LEDERMAN, N. G. “It's the nature of the beast”: The influence of knowledge and intentions on learning and teaching nature of science. Journal of Research in Science Teaching, v. 39, n. 3, p. 205-236, 2002. ISSN: 10982736. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.10021. Acesso em: 03 fev 2020. Doi: https://doi.org/10.1002/tea.10021.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Education Review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987. ISSN 1943-5045. Disponível em: https://hepgjournals.org/doi/pdf/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411. Acesso em: 05 jan 2017. Doi: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, p. 4-14, 1986. ISSN: 1935-102X. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0013189X015002004. Acesso em: 05 jan. 2017. Doi: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004.

SILVA, Boniek Venceslau da Cruz. O desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conjunto referente à temática Natureza da Ciência na formação inicial de professores de Física. 2018. 302 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Natal, 2018.

SILVA, B. V. C.; MARTINS, A. F. P. Uma proposta para avaliação do desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conteúdo de futuros professores de Física acerca da temática Natureza da Ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 389-413, set. 2018. ISSN 2175-7941. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n2p389>. Acesso em: 02 jan. 2020. DOI:https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p389.

SILVA, B. V. C.; MARTINS, A. F. P. O conhecimento pedagógico do conteúdo referente ao tema Natureza da Ciência na formação inicial de professores de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 36, n. 3, p. 735-768, dez. 2019. ISSN 2175-7941. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p735>. Acesso em: 02 jan. 2020. DOI:https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p735.

Published

2020-10-25

How to Cite

SILVA, Boniek Venceslau da Cruz. THE ROLE OF WOMEN IN SCIENCE: THE FUTURE SCIENCE TEACHER’ PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE MOBILIZED IN THE CONSTRUCTION OF A DIDACTIC SEQUENCE. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 3, p. 498–514, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i3.10556. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10556. Acesso em: 16 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)