NON-FORMAL EDUCATION IN ASTRONOMY: ANALYSIS OF NATIONAL AND INTERNATIONAL ACADEMIC ARTICLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i3.10625


Keywords:

Astronomy Education, Non-formal Education, State of Art

Abstract

This work analyzes articles on non-formal education in Astronomy, published between 2009 and 2019, in national and international academic journals. In this state-of-the-art research, Laurence Bardin's content analysis was used. 225 scientific articles were identified from a survey on the Portal of Journals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The categories of analysis were: year of publication, country of origin of the articles, institution, magazine, contents and thematic focus. It was observed that non-formal education can be approached in several ways and in different places, expanding the offer of activities, actions and projects on Astronomy that involve people with different levels of education. The articles presented as trends the increasing use of technology, activities in non-formal spaces and the approximation between formal and non-formal education. However, several problems were detected, such as the small amount of research on Amateur Astronomy, Indigenous Astronomy, Astronomy history, Astronomy's relations with the environment, inclusion and gender equality. Although international production is diverse and present in many countries, the United States has most articles, institutions and magazines, while other countries lave little academic production. Likewise, a concentration of Brazilian articles was identified in the Southeast and South regions and the absence of articles in the North region.

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Author Biographies

  • Leandro Donizete Moraes, Universidade Cruzeiro do Sul

    Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul, mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL (2016), especialista em Matemática pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2013) , licenciatura plena em Física pela Universidade de Franca (2014), licenciatura plena em Matemática pela Universidade de Franca (2011) e licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade de Franca (2019). Foi um dos vinte professores de Física do Brasil que participaram da Escola de Professores no CERN em Língua Portuguesa, na Suíça, em 2017. Se interessa pelo uso de recursos tecnológicos no ensino de Ciências e Matemática, pela educação formal e não formal em Astronomia, pelo ensino de Física e Matemática e pela formação de professores. Atua em cursos voltados para concursos públicos, Física e Matemática do ensino médio e superior , dentre outros. É professor efetivo em Matemática e em Física no estado de Minas Gerais e atualmente é vice-diretor de uma escola estadual de Minas Gerais.

  • Ismar Frango Silveira, Universidade Cruzeiro do Sul

    Possui Graduação em Matemática-Informática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1994), Mestrado em Ciências (área: Computação Gráfica) pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica (1997) e Doutorado em Engenharia Elétrica (tema: Realidade Virtual Distribuída aplicada à Educação) pela Universidade de São Paulo (2003). Atualmente é Professor Adjunto I da Universidade Presbiteriana Mackenzie, atuando nos cursos de Graduação da Faculdade de Computação e Informática e no Programa de Mestrado e Doutorado em Engenharia Elétrica e Computação; é Professor Titular II da Universidade Cruzeiro do Sul, onde coordena o Bacharelado em Ciência da Computação e atua nos Programas de Mestrado (Profissional e Acadêmico) e Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática. Foi professor visitante da Universidad de la República, no Uruguay (2017). Foi presidente da CEIE (Comissão Especial de Informática na Educação) da SBC de 2012 a 2014. É membro da comunidade LACLO e da Asociación LATIn. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Informática na Educação, Jogos Digitais, Recursos Educacionais Abertos, Pensamento Computacional, Engenharia de Software e Processamento Gráfico.

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Published

2020-09-07

How to Cite

MORAES, Leandro Donizete; SILVEIRA, Ismar Frango. NON-FORMAL EDUCATION IN ASTRONOMY: ANALYSIS OF NATIONAL AND INTERNATIONAL ACADEMIC ARTICLES. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 3, p. 189–209, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i3.10625. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10625. Acesso em: 16 dec. 2025.