EXPERIMENTATION IN CHEMISTRY TEACHING: A TEACHING SEQUENCE ON RUST FORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12744


Keywords:

ensino de química, Aula Experimental, Sequência didática

Abstract

Chemistry teaching is almost always disconnected from reality, limiting itself to memorizing formulas and concepts, making the teaching-learning process difficult. This research has a qualitative methodological approach (Lüdcke & Andre, 1986), supported by Giordan's (1999) proposal for experimentation, which highlights experimentation as an alternative methodology in the search for the contextualization of content. An adapted didactic sequence proposed by Ciscato et. al. (2016) on corrosion of metallic objects. Experimental activity carried out with 2nd year high school students at a public school in the State of São Paulo. The results showed that the experiment helped in teaching and learning the concepts about oxidation-reduction, the activity also allowed for greater interaction between students and a better understanding of the concepts related to the topic. During the steps of the experiments, the students attenuated motivated, stimulating the investigative character, decision making and collaborative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Soares Silva, Universidade de São Paulo

    Pós-Doutorando em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (UFRRJ); Pós-Doutor em Química pelo IQSC-USP; Doutor em Ensino de Ciências e Matemática, com ênfase em Educação Especial e Inclusiva, Mestre em Engenharia e Ciências dos Materiais (MACKENZIE); Licenciado em Química e Pedagogia, Vasta experiência no Ensino de Ciências, Química, Pedagogia e Educação Especial; Membro do Grupo de Pesquisa - Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE/UFRRJ). 

References

BRASIL. Ministério da Educação; Orientações Curriculares do Ensino Médio Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Semtec. Brasília: MEC/Semtec, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação; Orientações curriculares para o ensino médio. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Média Tecnológica/MEC, Brasília, 2006.

CISCATO, C. A. M., et al. PEREIRA, L. F.; CHEMELLO, E. e PROTI, P. B. Química, vol. 2. São Paulo: Moderna, 2016.

DA SILVA, Carlos Cézar; FERRI, Kathynne Carvalho Freitas. Uma sequência didática para o ensino de eletroquímica em cursos técnicos integrados ao ensino médio do IFG. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 27641-27655, 2020.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S.; GIARDINA, Michael D. Disciplining qualitative research. International journal of qualitative studies in education, v. 19, n. 6, p. 769-782, 2006.

GENTIL, V. Corrosão. Editora Guanabara Dois, 1982. NORMA NACE RP-07-75. Standard recommended practice, preparation, installation, analysis and interpretation of corrosion coupons in oilfield operations, 1999.

GENTIL, V. Corrosão. In: LTC-Livros Técnicos e Científicos Editora SA, p. 43-70, Rio de Janeiro: Brasil, 2007.

GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química nova na escola, v. 10, n. 10, p. 43-49, 1999.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MERÇON, Fábio; GUIMARÃES, Pedro Ivo Canesso; MAINIER, Fernando Benedito. Corrosão: um exemplo usual de fenômeno químico. Química nova na escola, v. 1, n. 19, p. 11-14, 2004.

MERÇON, Fábio; GUIMARÃES, Pedro Ivo Canesso; MAINIER, Fernando Benedito. Sistemas experimentais para o estudo da corrosão em metais. Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 57-60, 2011.

MAIA, Daltamir Justino et al. Experimento sobre a influência do PH na corrosão do ferro. Química nova na escola, v. 37, n. 1, p. 71-75, 2015.

MAINIER, Fernando Benedicto et al. As formulações inibidoras de corrosão e o meio ambiente. Engevista, 2004.

NOGUEIRA, Keysy S.C.; GOES, Luciane Fernandes de.; FERNANDEZ, Carmen. O estado da arte sobre o ensino de reações redox nos principais eventos na área de educação no Brasil. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 3, p. 410-434, 2017.

SANTOS, Cristiane Frauches et al. A corrosão e os agentes anticorrosivos. Revista virtual de química, v. 6, n. 2, p. 293-309, 2014.

SALES, Maiane França et al. Um jogo didático para o ensino de química: uma proposta alternativa para o conteúdo de equílibrio químico. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 5, n. 2, 2018.

SILVA, L.H. de A.; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Piracicaba: CAPES/UNIMEP, p. 120-153, 2000.

SILVA, Rafael Soares; COSTA AMARAL, Carmem Lúcia. As Contribuições da Defectologia E da Teoria Histórico-Cultural no Ensino de Química para o Deficiente Visual: Um Estado Da Arte em Teses E Dissertações (2000-2019). Communitas, v. 5, n. 9, p. 346-364, 2021.

SILVA, Rafael Soares; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. A Educação Inclusiva no Ensino de Ciências e Matemática: Um Mapeamento na Revista Educação Especial no Período de 2000 a 2018. Communitas, v. 4, n. 7, p. 281-294, 2020.

SILVA, Rafael Soares. Um jogo didático para o ensino de equilíbrio químico. Revista Amor Mundi, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2021.

SILVA, Rafael Soares. As aplicações da informática no ensino de química como alternativa para o ensino e aprendizagem. Revista Amor Mundi, v. 1, n. 2, p. 43-56, 2020.

SMITH, W.F. Princípios de ciência e engenharia dos materiais. São Paulo: McGraw-Hill, 1998.

SMITH, William F.; HASHEMI, Javad. Fundamentos de engenharia e ciência dos materiais. AMGH Editora, 2013.

SUSKI, Cássio Aurélio. Estudo experimental dos tipos de corrosão em metais sob condições salinas. Revista Técnico Científica do IFSC, v. 1, n. 6, p. 29, 2018.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. reimp. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2021-08-27

Issue

Section

Science Education

How to Cite

SILVA, Rafael Soares. EXPERIMENTATION IN CHEMISTRY TEACHING: A TEACHING SEQUENCE ON RUST FORMATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21058, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i2.12744. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12744. Acesso em: 16 dec. 2025.