CHALLENGES IN TEACHING-LEARNING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION – EJA IN ARAGUAÍNA-TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12856


Keywords:

Challenges, Teaching, Learning, Youth and Adult Education - EJA

Abstract

The challenges in the teaching and learning process in Youth and Adult Education (EJA) have interfered in the development of Basic Education students in Tocantins. Overcoming obstacles inside and outside the classroom is a major factor in the academic life of those directly involved in the process. This research presents an investigation with a quantitative approach, motivated by the concern to understand the personal challenges faced by students and that influence the teaching and learning process in Youth and Adult Education (EJA). Thus, we have as a guiding question “What are the main personal challenges faced by EJA 1st grade students?”. Thus, the objective is to identify the personal challenges faced by students who study at EJA at Francisco Máximo de Sousa State School in Araguaína-TO. The methodological procedure is the Case Study and to obtain information, we applied a diagnostic questionnaire consisting of thirteen questions. The analysis of the results shows evidence that these challenges have been influencing the student development of these students.

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Author Biography

  • Douglas Silva Fonseca , Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaína, Tocantins, Brasil

    Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (2004), Mestrado em Educação pela mesma instituição (2009) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN) e com período de estudos com período na modalidade sanduíche pela Rutgers University Newark (2018) além de ser Psicoterapeuta (2019) pelo Instituto HUNUM e Pedagogo (2020) pela Claretiano Centro Universitário. Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT) no curso de Licenciatura em Matemática no campus de Araguaína. Leciona as disciplinas de Estágio Supervisionado 1, 2 e 3, Laboratório de Ensino de Matemática, TDIC, Fundamentos da Educação Inclusiva, TCC 1 e 2 e disciplinas do Ensino Básico de Matemática em geral. Na Especialização em Educação Matemática, ministra a disciplina Mídias Educacionais e Redes Sociais na Educação. Atua como colaborador na disciplina de Educação Mediada por Tecnologias no Mestrado de Modelagem Computacional no campus de Palmas. É docente do Mestrado Profissional de Matemática de Araguaína (ProfMat) e ex-bolsista como Formador do PARFOR (2011 a 2014) e da EAD na Licenciatura em Matemática no campus de Arraias (2018 a 2021). Atualmente é coordenador de área do PIBID de Matemática da UFT. Foi Coordenador do Curso de Licenciatura em Matemática de (2013 a 2015) e Coordenador Substituto de 2019 a 2020. Atualmente é Coordenador da Especialização em Educação Matemática do Campus de Araguaína gestão 2019-2021, além de ser o Diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional Tocantins (SBEM-TO) gestão 2019-2022.

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Published

2021-08-28

Issue

Section

Educação Matemática na EJA

How to Cite

ALENCAR, Wanderson Ramon Cardoso de; FONSECA , Douglas Silva. CHALLENGES IN TEACHING-LEARNING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION – EJA IN ARAGUAÍNA-TO. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21062, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i2.12856. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12856. Acesso em: 16 dec. 2025.