A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA EJA UMA EXPERIÊNCIA VIVENCIADA NO GELEN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12857


Keywords:

Numerical thinking, Teaching practice, Contextualization

Abstract

In this text we seek to understand how to think about the teaching of mathematics in Youth and Adult Education (EJA) in initial education aiming at learning related to contextualized practices with the support of technological resources. In a qualitative approach from the perspective of research-training. The research subjects were pedagogy students who participated in the literacy and numbering study group (GELEN). The reflections presented originated from the learning observed in the moments of study/training at GELEN, the intention was to understand how the pedagogical activities of the EJA in mathematics classes with the use of digital technologies can explore situations that suggest the thinking and doing mathematics in the moments of formative studies on the teaching of mathematics. From moments of discussion about digital pedagogical resources for the systematization of mathematical contents in the classroom, it is possible to (re)signify the pedagogical organization and give meaning to the proposed activities with the interaction on mathematical contents. With the reflections it was possible to perceive the students of the initial education appropriated significant knowledge in relation to the teaching practice with the use of technologies giving importance and meaning to daily practices and their correlations with the content taught in the specificities of the EJA.

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Author Biography

  • Rosimeire Aparecida Rodrigues, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, Tocantins, Brasil

    Doutoranda em Educação Ciências e Matemática/REAMEC - Universidade Federal do Mato Grosso. Graduação em Ciências-Licenciatura em Matemática/UNIPAR - Universidade Paranaense; Licenciatura em Pedagogia - UCB - Universidade Católica de Brasília; Especialização em Matemática na Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Paranavaí e Mestrado em Mídia e Conhecimento - Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Assistente da Fundação Universidade Federal do Tocantins. Na área de Educação Matemática, com ênfase na Formação de Professores, atuando nos seguintes temas: O Ensino da Matemárica, Educação e tecnologias, Alfabetização, Letramento e Numeramento. O uso dos Multimeios no processo de ensino e aprendizagem, interação metodológica/teórico/prática no ensino de matemática nos anos iniciais, numeramento, letramento e alfabetização na formação do pensamento matemático.

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Published

2021-08-28

Issue

Section

Educação Matemática na EJA

How to Cite

RODRIGUES, Rosimeire Aparecida. A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA EJA UMA EXPERIÊNCIA VIVENCIADA NO GELEN. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21064, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i2.12857. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12857. Acesso em: 16 dec. 2025.