PHYTOCHEMICAL STUDY OF CASTOR BEAN: USE OF THE ADAPTED ROTATIONAL LABORATORY TECHNIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12916


Keywords:

Ricinus communis L., Rotational Laboratory, Hybrid Teaching

Abstract

This work proposes an adaptation to the active methodology called "Rotational Laboratory" and its practices in basic education (Hybrid Education). We start from an initial questioning of the students about the toxicity of the plant species Ricinus communis L., popularly known as castor bean. This questioning constituted a Learning Theme Generator with the main objective of identifying the active principles responsible for toxicity in the dust of the leaves of the plant species and learning from the experimental approach, concepts of Organic Chemistry. In order to seek an answer to the initial question, students rotated between the traditional classroom and the computer and science labs. In this way, the students researched the species and carried out chemical tests to verify the presence of chemical constituents in the powder of the leaves. When thinking about the Rotational Laboratory as a practice, we must consider the fundamental role of technology, as well as the changing role of the teacher who becomes the mediator of the process. Engagement was observed during the execution of activities, autonomy, creativity, motivation to participate in classes and collaborative learning. It was found that the active Rotational Laboratory methodology was important for learning chemical concepts and allowed students to answer the initial question about the toxicity of the plant species.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Francisco José Mininel, Universidade Brasil, Fernandópolis, São Paulo, Brasil.

    Possui graduação em Ciências com Habilitação em (Química e Biologia) - Faculdades de Ciências e Letras de Votuporanga (1987), mestrado em Ciências Farmacêuticas: Insumos e Medicamentos pela Universidade São Francisco (2003) e mestrado em Química com ênfase em Ensino de Química pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - IQ - UNESP (2009). Possui Doutorado em Química de Produtos Naturais pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - IQ - UNESP- Campus de Araraquara. É coordenador/professor da Universidade Brasil. É supervisor do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da Universidade Brasil. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química de Produtos Naturais e Educação Química.

References

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2 ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

AUSUBEL, David. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. 1 ed. Lisboa: Plátano, 2003.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Melo (Org.). Ensino híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p.272.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Acesso em: 21 fev. 2020. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5437015/mod_resource/content/1/As%20metodologias%20ativas%20e%20a%20promoc%CC%A7a%CC%83o%20da%20autonomia%20de%20estudantes%20-%20Berbel.pdf

CHRISTENSEN, Clayton.; HORN, Michael; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Maio de 2013.

DUKE JA. Handbook of medicinal herbs. Florida: CRC Press., 1987. p. 677.

FARMACOPEIA DOS ESTADOS UNIDOS DO BRASIL. 2.ed. São Paulo: Indústria Gráfica Siqueira, 1959.

FILHO, Ângelo Savy. BANZATTO, Nicolau.; PETTINELLI, Júnior. A. Potencial dos Resíduos Vegetais da Cultura da Mamoneira (Ricinus communis L.), na Substituição de Insumos Agrícolas. Revista de Agricultura, Piracicaba, 64(2): 241-254, 1989. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/ensino-hibrido_uma-inovacao-disruptiva.pdf. Acesso em: 31 de mar. 2021.

HARASIM, Linda et al. Redes de Aprendizagem: Um Guia para o ensino e aprendizagem online. São Paulo: Editora SENAC, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1935/193517360011.pdf. Acesso em: 12 de jun. 2020.

HORN, Michael B.; STAKER, Heather; CHRISTENSEN, Clayton. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Penso Editora, 2015.

KANG S. San.; CORDELL Geoffrey., SOEJARTO Dijaja., FONG Harry. Alkaloids and flavonoids from Ricinus communis. J. Nat.Prod, 1985. p.48(1): 155-156. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/np50037a041. Acesso em: 22 de jul. 2020.

LOCATELLI, Tamiris. A Utilização de Tecnologias no Ensino da Química. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 03, Ed. 08, Vol. 04, pp. 5-33, 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tecnologias-no-ensino. Acesso em: 10 de jan. 2022.

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MATOS, J. M. D. MATOS, M.E.O. Farmacognosia: curso teórico-prático. Fortaleza: UFC, 1989.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, MEC, Setec, v. 1, n. 1, p. 23- 37, jun. 2008. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2018/. Acesso em: 10 de jan. 2022.

PINTO, Antônio Sávio da Silva et al. O Laboratório de Metodologias Inovadoras e sua pesquisa sobre o uso de metodologias ativas pelos cursos de licenciatura do UNISAL, Lorena: estendendo o conhecimento para além da sala de aula. Revista de Ciências da Educação, São Paulo, v. 2, n. 29, p. 67-79, jun./dez. 2013. Disponível em: http://revista.unisal.br/ojs/index.php/educacao/article/view/288. Acesso em: 02 de ago. 2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Pesquisa Científica. In: ______. Método do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, cap. 3, p. 42-118, 2013. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf. Acesso em: 08 de ago. de 2020.

RIZZO, M.R., 2005 [online]. O biodiesel a partir da mamona é viável? Disponível em: https://www.biodieselbr.com/artigos/mamona/ga-biodiesel-base-mamona. Acesso em: 19 abr. 2021.

SARTORI, J.; LONGO, M. PRÁTICAS INVESTIGATIVAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS NA EDUCAÇÃO BÁSICA. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 3, p. e21075, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i3.11976. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11976. Acesso em: 10 jan. 2022.

SOUZA, Felipe Vieira de. Expressão de genes em resposta a estresse por restrição hídrica em sementes de Ricinus communis L. (Euphorbiaceae). 2012. 76f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Biotecnologia. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/11906/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o_ICS_Felipe%20Souza.pdf. Acesso em: set. de 2020.

TOKARNIA Carlos.Hubinger; BRITO Marilene de Farias; BARBOSA José Diomedes; PEIXOTO Paulo Vargas; DOBEREINER Jurgen. Plantas tóxicas do Brasil para animais de produção. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora Helianthus, p.119-124 & 284-285, 2012. Disponível em: https://www.worldcat.org/title/plantas-toxicas-do-brasil-para-animais-de-producao/oclc/881371461. Acesso em: 21 de out. 2020.

VALENTE, José Armando. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, vol. 1, n. 1, 2014, pp. 141-166. Disponível em: https://www.unifeso.edu.br. Acesso em: 10 de jan. 2022.

Published

2022-01-19

Issue

Section

Science Education

How to Cite

MININEL, Francisco José. PHYTOCHEMICAL STUDY OF CASTOR BEAN: USE OF THE ADAPTED ROTATIONAL LABORATORY TECHNIQUE. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 10, n. 1, p. e22006, 2022. DOI: 10.26571/reamec.v10i1.12916. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12916. Acesso em: 17 dec. 2025.