USE OF MOLECULAR GENETICS ANIMATIONS IN THE INITIAL CLASSES OF MENDELIAN GENETICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12979


Keywords:

Genetic material, Gene expression, Didatic books, Animations

Abstract

The success of the study of Mendelian Genetics in high school, necessarily depends on a good foundation of its initial concepts. In turn, for a meaningful understanding of these concepts, it is necessary to link them to issues related to Molecular Genetics, such as the structure of genetic material and its expression. The shared study of the two areas, represents an important pedagogical intervention strategy, in the sense of making these concepts less abstract and more palpable to students. This work aims to analyze the effectiveness of the shared study, as well as to test the effectiveness of using replication animations and gene translation to better understand concepts such as gene, genotype and phenotype. A catalog containing animations was developed as an educational product. The work had a qualitative and quantitative approach and took place in a public school in Primavera do Leste, MT, with 98 students from the 3rd grades of EM. Through three performance tests on the basic concepts of Genetics, after its isolated study, shared study and this with the use of animations. The analysis revealed a distance from the study of the two areas. With the shared study and, later with the use of animations, it provided gain in the use of the understanding of the basic concepts of Mendelian Genetics. The data obtained show the importance of structuring the prerequisites for anchoring new knowledge, the genetic concepts, making them more understandable and, consequently, attenuating the failure observed in public schools in the teaching of Genetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marivalter Gomes Costa, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT), Pontal do Araguaia, Mato Grosso, Brasil.

    Biólogo, licenciado pela Universidade Federal de Moto grosso (campus do Pontal do Araguaia), especialista em Biotecnologia pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Atuo na docência como efetivo desde o ano 2000, ministrando aulas de Biologia na escola Estadual Alda G. Scopel (SEDUC -MT), em Primavera do Leste MT. 

  • Daniela Cristina Ferreira, Federal University of Mato Grosso (UFMT)

    PhD in Biological Sciences (Genetics) from the São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Botucatu/SP. Associate Professor I at the Department of Biology and Zoology, IB – Federal University of Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brazil.

References

ALTENFELDER, Anna Helena et. al. Ensinar e aprender no mundo digital: fundamentos para a prática pedagógica na cultura digital. CENPEC: São Paulo. v.1, p. 17-24, 2011.

AUSUBEL, D.P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1a. Ed. PT-467-Janeiro de 2003. ISBN 972-707-364-6.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. 238p.

DIAS, Carla Pacifico; CHAGAS, Isabel. Animações como Recurso Didático no Ensino da Biologia. Externato Cooperativo da Benedita. Instituto de Educação de Lisboa. No documento III, Conferência Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação (páginas 97-105), 2014. Disponível em: https://1library.org/article/anima%C3%A7%C3%B5es-recurso-did%C3%A1tico-biologia-pac%C3%ADfico-externato-cooperativo-benedita.zp0lxm0q Acesso em: 10 Nov.2021.

DIESEL, Aline; BALDES, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404/295. doi 14.2017.268-288.404. Acesso em: 08 abr. 2020.

FERRETTI, C. J. Mudanças em sistemas estaduais de ensino em face das reformas no Ensino Médio e no Ensino Técnico. Revista Educação & Sociedade. Campinas, ano XXI, nº 70, v. 21, n. 70, p. 80-99 Abril/2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n70/a06v2170.pdf. Acesso em: 01 ago. 2020

GRIFFITHS, Anthony; WESSLER, Susan R.; CARROLL, Sean B.; DOEBLEY, John. Introdução à genética. Tradução Sylvia Werdmüller von Elgg Roberto.

ed. – Rio de Janeiro: Guanabarra Koogan, 2016. 2036p. ISBN 978-85-277-2995-6.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo, SP: EDUSP, 2008. 200p. ISBN 10: 85-31407772

LIMA, S. M. P.; NUÑEZ, I. B. Iniciação científica e pesquisa no ensino médio: concepções e práticas docentes. In: Ensino médio: sujeitos, políticas e práticas em discussão. Rio de Janeiro: Dictio Brasil, 2017.

MARQUES, Joana Brás Varanda; FREITAS, Denise. Método DELPHI: caracterização e potencialidades na pesquisa em Educação1. Proposições; V.29, N. 2 (87); maio/ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1980624820150140 Acesso em: 10 Nov. 2021.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa em mapas conceituais. Textos de Apoio ao Professor de Física - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. v. 24. n. 6. Porto Alegre: UFRGS, Instituto de Física, 2013. 55 p. ISSN 180-2763. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/public/tapf/v24_n6_moreira_.pdf. Acesso em: 11 abr. 2020.

MOREIRA. M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Publicada também em Indivisa, Boletín de Estúdios e Investigación, nº 6, pp. 83-101, 2005, com o título Aprendizaje Significativo crítico. 1ª edição, em formato de livro, 2005. ISSN: 1579-3141. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/122155. Acesso em: 08 ago. 2020.

RIBAS, J. E.; PINTO, G. S.; STURZA, R. B.; TOMAZETTI, E. M. Formação integral, interdisciplinaridade e contextualização nas políticas curriculares para o ensino médio. In: Ensino médio: sujeitos, políticas e práticas em discussão. 2017, 157-187 p. Organizador: Lucas da Silva Martinez. – Rio de Janeiro: Dictio Brasil, 2017. 365 p. ISBN 978-85-92921-24-8.

ROZADOS, H. B. F. O uso da técnica Delphi como alternativa metodológica para a área da ciência da informação. Em Questão. PPGCOM - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informática - 20 anos. v. 21, n. 3, set/dez. 2015, p. 64-86,. ISSN 1808-5245. Porto Alegre: UFRGS, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/issue/view/2729/showToc. Acesso em: 15 mar. de 2020.

Published

2022-01-13

Issue

Section

Science Education

How to Cite

COSTA, Marivalter Gomes; FERREIRA, Daniela Cristina. USE OF MOLECULAR GENETICS ANIMATIONS IN THE INITIAL CLASSES OF MENDELIAN GENETICS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 10, n. 1, p. e22003, 2022. DOI: 10.26571/reamec.v10i1.12979. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12979. Acesso em: 18 dec. 2025.