WOMAN AND TEACHING: NARRATIVES, REFLECTIONS FOR CONSTRUCTION OF A CRITICAL AWARENESS ABOUT SEXISM, CULTURE AND SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v10i3.13918


Keywords:

Teacher training, Mathematics Education, Equality, Gender

Abstract

This article is based on the results of a master's research that aimed to investigate the movement of continuing education of teachers who teach mathematics, through narratives elaborated according to the parameters of Oral History. In this text, we present a discussion on how cultural aspects linked to the female figure influence the training processes and, for that, we highlight some excerpts from narratives in which the teachers shared their experiences about participating in the Pedagogical Mathematics Workshop (OPM), a university extension project, whose main objective is the elaboration and execution of pedagogical workshops in mathematics, theoretically and methodologically based on Historical-Cultural Theory and Activity Theory. The objective of this text is to provide reflections that lead to a critical thinking about gender, equality and inequality in the professionalization of women who work in teaching, discussing historical, cultural and social aspects that cross them in this formative path and that are still latent in the narratives of these women teachers. In this perspective, we propose the discussion as a way of deconstructing barriers that still hamper the access of teachers to scientific and technological training spaces, as well as limiting access to research and the quality of training processes.

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Author Biographies

  • Luciana Xavier Morais dos Santos, Rede Municipal de Ensino (SMED), Piraquara, Paraná, Brasil.

    Mestre pelo programa de pós graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (UTFPR), Área de Concentração: Ensino, Aprendizagem e Mediações, Linha de Pesquisa: Educação Matemática. Pós-graduada em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Padre João Bagozzi (2013) e graduada em Pedagogia pela Faculdade São Judas Tadeu de Pinhais (2012). Possui experiência na área da Educação como professora das séries iniciais do ensino fundamental, atuou como Coordenadora Pedagógica nas Instituições Escola Municipal Extensão Centro e Escola Municipal Geraldo R. S. Casagrande no Município de Piraquara/PR, as quais atendem estudantes do Ensino Fundamental I, Educação Infantil e Educação de Jovens e Adultos (EJA). Desenvolveu trabalhos na Secretaria Municipal de Educação entre os anos de 2018 a 2020, atuando como Coordenadora de Formação Continuada, realizando acompanhamentos dos trabalhos das Instituições de Ensino, orientações e formações para professores, conforme as necessidades Pedagógicas dos mesmos, coordenando também grupos de estudos e a reformulação da Proposta Curricular Municipal referente a área de Matemática. Atualmente, atua como coordenadora itinerante na Secretaria Municipal de Educação de Piraquara/PR, desenvolvendo trabalhos de orientação pedagógica. 

  • Mirian Maria Andrade Gonçalez, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, (UTFPR), Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET), Curitiba, Paraná, Brasil e Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT), Cornélio Procópio e Londrina, Paraná, Brasil.

    Graduada em Licenciatura em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho (2001-2004). Mestre em Educação Matemática (2008) e Doutora em Educação Matemática (2012), pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro. Trabalha com pesquisa em Educação Matemática, sobretudo em História da Educação Matemática, Formação de Professores e Análise de textos escritos. Atualmente é professora adjunta do Departamento Acadêmico de Matemática (DAMAT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Curitiba; docente do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT), UTFPR campi Cornélio Procópio e Londrina e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET), UTFPR campus Curitiba.

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Published

2022-11-02

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

SANTOS, Luciana Xavier Morais dos; GONÇALEZ, Mirian Maria Andrade. WOMAN AND TEACHING: NARRATIVES, REFLECTIONS FOR CONSTRUCTION OF A CRITICAL AWARENESS ABOUT SEXISM, CULTURE AND SOCIETY. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 10, n. 3, p. e22064, 2022. DOI: 10.26571/reamec.v10i3.13918. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13918. Acesso em: 16 dec. 2025.