THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.14849


Keywords:

Mathematics, Training, Education, Young People, Adults

Abstract

This paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Secretaria Municipal de Educação de Manaus, Divisão de Avaliação e Monitoramento (DAM), Manaus, Amazonas, Brasil.

    Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), graduado em Física pelo Centro Universitário ETEP, Especialização em Metodologia do Ensino da Matemática para ensino fundamental pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Especialização em Metodologia do Ensino de Jovens e Adultos pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Ulbra- Canoas. Tem experiência com ensino de Matemática, Física e ensino da Matemática para Educação de Jovens e Adultos (EJA), atuou na gravação de aulas para o projeto ?Aula em Casa? da Secretaria Municipal de Educação, experiência em elaboração de item para avaliações em larga escala com curso de formação na área, atuou na Divisão de Avaliação de Monitoramento como elaborador e revisor de itens da Avaliação do Desempenho do Estudante (ADE), elaboração dos cadernos de habilidades e competências para rede municipal de ensino, atua na formação de professores voltadas para as habilidades da Base Nacional Curricular Comum-BNCC (capital e interior), atua na formação de professores para as novas habilidades do SAEB, pesquisou sobre o ensino da Matemática voltada para EJA no município de Manaus e promoveu formações com o público da Divisão Distrital Zonal Leste II, atuou na elaboração do currículo municipal escolar da rede municipal de Manaus em 2020 e da elaboração da proposta curricular de Matemática para EJA da rede municipal do ensino, tem experiência com análise de itens através das teorias da Psicometria com ênfase na Teoria Clássica de Testes (TCT) e Teoria de Resposta ao Item (TRI), elaboração de sequência didática de Matemática para rede municipal de Manaus. Têm experiência com: Ensino da Matemática, EJA, Avaliação em Larga Escala, Análise Psicométrica, Formação de Professores, Elaboração e Revisão de itens, Elaboração de Currículo e Materiais didáticos voltados para Educação Matemática na EJA. Atualmente trabalha no setor de Análise da Divisão de Avaliação de Monitoramento da Secretaria Municipal de Educação com elaboração de relatórios feitos a partir da Avaliação de Desempenho do Estudante (ADE).

  • Claudia Lisete Oliveira Groenwald, Universidade Luterana do Brasil

    He holds a degree in Mathematics from the University of Vale do Rio dos Sinos, a specialization in Mathematics from the University of Vale do Rio do Sinos (UNISINOS), a PhD in Educational Sciences from the Pontifical University of Salamanca, Spain, a title recognized by the University of São Paulo (USP ). Postdoctoral fellow at the University of La Laguna in Spain. She is currently a professor at the Lutheran University of Brazil. She works in the Mathematics Degree course and as coordinator of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at ULBRA. He has experience in the area of ​​Mathematics, with emphasis on teacher training, working mainly on the following topics: Mathematics Education, Mathematics Curriculum, Information and Communication Technologies, Continuing Education and Teaching and Learning. She is secretary of the Inter-American Committee on Mathematics Education (CIAEM), term 2019-2023. She is National Director of the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM), term 2022-2025. CNPq Productivity Scholarship Researcher, level 2.

References

ANDRADE, Wendel. Oficina de Elaboração de Itens de Matemática. Ceará, 2011. Disponível em: http://www.matematicauva.org. Acesso em: 12 dez. 2020.

ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Editora Vozes Limitada, 2017.

BELMAR, C. C.; WIELEWSKI, G. D. Estágio supervisionado: espaço de aprendizagem de saberes para a docência em matemática na EJA. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21066, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12875

BITÃO, Poliana Figueiredo Cardoso Rodrigues; FERREIRA, Gilza Santos Simão. A Matemática na EJA: A Importância do Estudo de Metodologias de Ensino na Formação Inicial dos Professores. Revista Científica Interdisciplinar. ISSN, v. 2358, p. 8411, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso 30.dez.2022.

DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática, 12º ed., 2002.

DALCASTGNÈ, R. & AZEVEDO, L. (orgs.) Espaços possíveis na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Zouk, 2015.

DE MOURA DIAS, Julio Cesar; FREITAS, Adriano Vargas; FANTINATO, Maria Cecilia. " Não olha para a cara da gente": ensino remoto na EJA e processos de invisibilização em contexto de pandemia. Revista Latino-americana de Etnomatemática, v. 13, n. 1, p. 104-124, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Siglo xxi, 2005.

LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Afetividade e Letramento na educação de jovens e adultos EJA, (org.). São Paulo: Cortez, 2013.

LOPES, K. M. V.; SOUZA, N. M. P. de. A avaliação na educação profissional de jovens e adultos. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21061, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12788

MANAUS- SEMED. Dam-2021: Matrizes de referência preliminares da avaliação de desempenho do estudante - ADE -Sistema de Avaliação do Desempenho Educacional de Manaus – SADEM documento de referência - ade. 1 ed. Manaus-Amazonas: Semed-Manaus, 2021. 56 p. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1NKg-xnHY_oJpo3eJIUq8ZXPT-_xVzgSE/view . Acesso em: 27 fev. 2022.

MOREIRA, Tania Oliveira. Da exclusão à reinserção na escola: motivações para o abandono e retorno dos jovens e adultos aos estudos formais. 2019. Disponível em <http://www.repositoriodigital.ufrb.edu.br/bitstream/123456789/1703/1/TCC-%20DE%20TANIA%20FINAL%20%2023.09.2018.pdf > Acesso em 24.jun.2021

PASQUALI, Luiz. Teoria dos testes na psicologia e na Educação. Editora Vozes Limitada, 2017.

RABELO, Eneida Rejane et al. Adaptação transcultural e validação de um questionário de conhecimento da doença e autocuidado, para uma amostra da população brasileira de pacientes com insuficiência cardíaca. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 19, p. 277-284, 2011.

RABELO, Mauro. Avaliação educacional: fundamentos, metodologia e aplicações no contexto brasileiro. Rio de Janeiro: SBM, v. 29, 2013.

RIBEIRO, E. da S.; MARIA PONTIN DARSIE, M. Da educação matemática à educação matemática de jovens e adultos. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21063, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12796

SANTOS, L. R. dos; WIELEWSKI, G. D. Abordagem do raciocínio proporcional em alguns livros didáticos para a EJA. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. e21060, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.12778

SARTES, Laisa Marcorela Andreoli; Souza-Formigoni, Maria Lúcia Oliveira de. Avanços na teoria clássica dos testes à teoria de resposta ao item. Psicologia: Reflexão e Crítica , v. 26, p. 241-250, 2013.

SOARES, Leôncio. Avanços e desafios na formação do educador de jovens e adultos. In: Disponível em: < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT18-2030--Int.pdf > Acesso em 26.ago.2022.

Published

2023-05-31

How to Cite

RIBEIRO, Bruno Thayguara de Oliveira; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 11, n. 1, p. e23019, 2023. DOI: 10.26571/reamec.v11i1.14849. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849. Acesso em: 18 dec. 2025.