READING, WRITING AND COMMUNICATE IN MATHEMATICS: SKILLS REQUIRED TO INTERPRET AND UNDERSTAND THE TEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p44-60.i5286


Keywords:

Reading, Writing, Communication, Text, Problems of mathematics

Abstract

This article is part of the dissertation of the first author under the guidance of the second author who aims to investigate how the student interprets and understands the set of mathematical problems, and communicate their resolutions to the members of the interaction. Reading becomes a process to better understand the student as well as express the mathematical language. In the present study, two meetings were held. In a first meeting each participant individually solve division problems. Already a second participants who solved individually were placed in pairs to solve division problems. Both the first and the second meeting were filmed and later transcribed and analyzed. The results showed that when the subjects have the ability to communicate in writing to the other of the interaction, they start to reframe their views, conjecturing new reading processes. This research also contributes to the communicative exchanges favoring the coordination of problem solving strategies used by students. We emphasize reading as an activity essential to interpret and understand the text and its interpreter.

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Author Biographies

  • Alan Gonçalves Lacerda, Universidade Federal de Mato Grosso

    Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso UFMT (2017). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará UFPA (2010). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Amapá UNIFAP (2007). É Professor Adjunto e coordenador do curso de matemática do Campus Universitário do Marajó-Breves. Líder do Grupo de Estudos de Práticas de Linguagem e Comunicação no Ensino e Aprendizagem em Matemática. Fez parte do Grupo de estudos em Linguagem Matemática/UFPA, publicou 16 artigos em Revistas, 28 trabalhos completos em Anais de congressos nacionais e internacionais, 4 capítulos de Livros. É parecerista na Revista Reamec (UFMT). Atua na Matemática e Educação Matemática nas linhas de pesquisas em Formação de Professores; Ensino-Aprendizagem; Comunicação; Ensino por investigação; Linguagem e Tecnologia.

  • Marisa Rosâni Abreu da Silveira, Universidade Federal do Pará

    Possui Graduação (1985) e Especialização em Matemática (1988), Especialização em Filosofia do Conhecimento e da Linguagem (1995) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestrado em Educação (2000) e Doutorado em Educação (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul com Estágio Doutoral na Universidade de Paris 7 e Estágio Pós-Doutoral no Institut d?Histoire et de Philosophie des Sciences et des Techniques da Université Paris 1 (Sorbonne). Atualmente é professora associada ao Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática e professora do Curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens da Universidade Federal do Pará, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem da Matemática, discurso pedagógico, construção do conceito matemático, matemática e linguagens, tradução de textos matemáticos. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem Matemática.

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Published

2013-12-30

How to Cite

LACERDA, Alan Gonçalves; SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. READING, WRITING AND COMMUNICATE IN MATHEMATICS: SKILLS REQUIRED TO INTERPRET AND UNDERSTAND THE TEXT. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 1, n. 1, p. 44–60, 2013. DOI: 10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p44-60.i5286. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5286. Acesso em: 16 dec. 2025.