QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND TEACHING TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2016.v4.n2.p23-32.i5324


Keywords:

Education;, Quilombola School, Teachers Training

Abstract

The present text brings a study case which arose from a training course for Remnants of Quilombo Communities’ teachers, and developed at the Federal University of Mato Grosso, through the Race Relations between Education Study and Research Center (Nepre). The purpose of this narrative is to contribute to the debate on initial and continuing teachers training , particularly with regard to the permanent training of teachers whom work in basic education. For the purposes’ realization of this narrative, the records produced during the course were indispensable source, where come the information presented in the text. The course had great public acceptance to which it is intended. However, its implementation faced numerous difficulties, caused by the inadequacy of financial resources necessary for its implementation. It is expected that the initiative which follows this narrative may have, like rebound, more effective actions, both as regards the actions continuity through monitoring, and policy guidance for the finality of this initiative produce broader repercussions, both withinthe framework

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Candida Soares da Costa, Universidade Federal de Mato Grosso

    Graduação em Letras (1987), Especialização em Fundamentação Didático-Metodológica para a Formação Docência em Nível Superior (1990) e Mestrado em Educação (2004) pela Universidade Federal de Mato Grosso. Significativo tempo de atuação na Educação Básica. Doutorado em Educação (2011) pela Universidade Federal Fluminense-UFF/RJ. No doutorado, foi Bolsista do Programa Internacional de Bolsas de Pós-Graduação da Fundação Ford (International Fellowships Program - IFP) no período de 2007 a 2008. Desvinculou-se da bolsa para ingressar como docente na Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT onde, atualmente, é Professora Associada, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (nível Mestrado e Doutorado) e coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Relações Raciais e Educação (Nepre). Tem especial interesse em temas relacionados à Relações Raciais e Educação na Sociedade Brasileira, Educação Escolar Quilombola, Racismo Cotidiano, Memórias e Narrativas. Pesquisadora associada à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) e à Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as) (ABPN).

Published

2016-12-19

How to Cite

COSTA, Candida Soares da. QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND TEACHING TRAINING. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 4, n. 2, p. 23–32, 2016. DOI: 10.26571/2318-6674.a2016.v4.n2.p23-32.i5324. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5324. Acesso em: 17 dec. 2025.