EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SOLIDARITY ECONOMY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2016.v4.n2.p80-93.i5330


Keywords:

Basic education, Youth and Adult Education, Continuing education

Abstract

The first continuing education experience of education professionals on a national scale began in 1950. The training campaign did not last two decades. With its demise, continuing education was restricted to discrete activities, geographically sprayed. In 2011, the federal government created the national training system of continuing education, in collaboration with states and municipalities. The retaking of continuing education for basic education teachers included specific programs for youth and adult education teachers. However, studies of continuing education in general and on EJA teachers, in particular, are incipient and dispersed. This article analyzes the process of formation induced by the federal government as ambience for the account of a pioneering experience in Mato Grosso: the realization of a lato sensu post-graduation course for adult education teachers. With mediation of exploratory research and documentary narration, both – contextualization and reporting experience – undergird critical appreciation of the experience carried out and the program that made it possible. The criticism highlights limits of collaborative scheme, of UFMT as executor of continuing education activities and of course participants themselves. The study concludes that continuing education is a positivity unquestioned. But, overcome the current shrinking for alleged lack of resources, it needs to be re-qualified, mainly by the constitution of each education system as an autonomous training organization, which organizes and manages the continuous formation of teachers, preferably in the school, to constitute its faculty without precarious contractual relationship, with proper training and committed to the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Delarim Martins Gomes, Universidade Federal de Mato Grosso

    Doutor em Educação e Mestre em Filosofia. Percurso acadêmico: graduação em Ciências pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena (1973), graduação em Filosofia pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena (1977), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Letras Urubupungá (1982), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006). Além de professor, foi Pró-Reitor Acadêmico - Centro Universitário Cândido Rondon - até julho de 2008. Atualmente, é professor de Organização e Funcionamento da Educação Básica, no Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso e assessor para elaboração dos Projetos Pedagógicos de cursos, na PROEG/UFMT. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Unidades Educativas, pesquisando principalmente nas seguintes áreas: políticas públicas em educação, habilidades, competências e gestão escolar.

  • Maria Urbana da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Possui graduação em Estudos Sociais pelo Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium (1973), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Toledo (1971), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). Atualmente é professora da Universidade de Cuiabá (UNIC) e do Centro Universitário Cândido Rondon (UNIRONDON). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Estágio Curricular Supervisionado, Didática, Filosofia da Educação e Psicologia da Educação.

Published

2016-12-19

How to Cite

GOMES, Delarim Martins. EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SOLIDARITY ECONOMY. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 4, n. 2, p. 80–93, 2016. DOI: 10.26571/2318-6674.a2016.v4.n2.p80-93.i5330. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5330. Acesso em: 17 dec. 2025.