HYPOTHIC ASPECTS ADDRESSED IN DIDACTIC MATHEMATICAL BOOKS OF THE FUNDAMENTAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE CONTENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p107-123.i6073


Keywords:

History of Mathematics, Textbooks, Numbers and Operations

Abstract

This research had as general objective to analyze the approach of the history of mathematics contents presented in the collection of textbooks of mathematics of the final years of elementary school entitled "mathematics in the present day: in the right measure" most used in the teaching and learning process of public network in the districts of the city of São Vicente Férrer / PE. We base our review of the literature on several authors, such as Brazil (1998), Miguel and Miorim (2011), Lopes and Ferreira (2013), Silveira (2015) and others highlighting the relevance of the history of mathematics and textbook for construction of mathematical knowledge. Methodologically, a documentary research with qualitative approach was developed, in which the collection of didactic books titled "Mathematics in the present day: in the right measure" of the final years of the fundamental education of the authors Centurión and Jakubovic (2015), was approved. by PNLD 2017, 1st edition- São Paulo, Leya, 2015. The results indicated that the authors of the textbook collection are limited in their approach to the history of mathematics. And, when it occurs, according to the block of knowledge proposed by Brazil (1998), what stands out most in the approach to historical aspects is that of numbers and operations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Franklin Fernando Ferreira Pachêco, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

    Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Pernambuco/ Campus Mata Norte. Possui Especialização em Ensino de Matemática pela Faculdade de Ciências e Tecnologia Professor Dirson Maciel de Barros. Mestre e doutorando em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco. Tem interesse investigativo nos estudos voltados para Grandezas e Medidas, e Geometria, com e sem uso de artefatos tecnológicos, em contextos do Ensino Fundamental (anos iniciais e finais), Ensino Médio e Ensino Superior.

  • Andreza Santana da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

    Mestre e doutoranda em Educação Matemática e Tecnológica no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE. Especialista em Ensino de Matemática pela faculdade escritor Osman da Costa Lins (FACOL). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Pernambuco - Campus Mata Norte (UPE - CMN). Professora substituta de Matemática no Colégio de Aplicação - UFPE. Realiza pesquisas relacionadas a Educação Matemática no âmbito da Teoria dos Registros de Representação Semiótica, Desenvolvimento do pensamento algébrico e do pensamento funcional e estudo de álgebra e funções. Atualmente integra os grupos de pesquisa Pró-Grandezas: Ensino-aprendizagem das grandezas e medidas, Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática (GEPeDiMa) e SEMEAR.

  • Gisele Ferreira Pachêco, Universidade de Pernambuco

    Graduada em Letras pela Universidade de Pernambuco - UPE- Campus Mata Norte. Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência, no subprojeto interdisciplinar na área de Letras.

References

BARRETO, B. C.; MONTEIRO, M. C. G. G. Professor, livro didático e contemporaneidade. Revista Pesquisas em Discurso Pedagógico, Rio de Janeiro, n. 1, p. 01-06, 2008. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/11983/11983.PDF>. Acesso em: 15/12/2017.

BERLINGHOFF, W. P.; GOUVÊA, F. Q. A matemática através dos tempos: um guia fácil e prático para professores e entusiastas. Tradução Elza Gomide, Helena Castro. 16. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2008.

BITTENCOURT, C. M. F. Em Foco: História, produção e memória do livro Didático. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, Apresentação, set./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a07v30n3.pdf>. Acesso em:10/12/2017.

BRASIL. S. E. F. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROLEZZI, A. C. A arte de contar: uma introdução ao estudo do valor didático

da história da matemática. 1991. Dissertação (Mestrado em Educação) —Universidade de São Paulo, São Paulo.

CURY, H. N.; MOTTA, C. E. M. Histórias e estórias da matemática. In: CARVALHO, Luiz Mariano et al. (Ed.). História e tecnologia no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.

DÍAZ, O. R. T. A atualidade do livro didático como recurso Curricular. Tradução: Maria Susley Pereira. Linhas Críticas, Brasília: DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/6248/5121>. Acesso em: 15/12/2017.

FOSSA, J. A. Matemática, História e Compreensão. Revista Cocar. UEPA, v.2, p. 7-15, 2008. Disponível em <https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/77>. Acesso em: 13/12/2017.

GIL, A.C.Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. Rio de janeiro: Record, 2007.

LOPES, L. S.; ALVES, A. M. M. A história no livro didático de matemática. In: anais...VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática. ULBRA- Canoas- Rio Grande do Sul, 2013.

LOPES, L. S.; FERREIRA, A. L. A. Um olhar sobre a história nas aulas de matemática. ABAKÓS. PUC Minas, 2013.

MENDES, I. A.; FOSSA, J. A.; VALDÉS, J. E. N. A História como um agente de cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006, 182 p.

MIGUEL, A.; MIORIM, M. Â. História da Matemática: propostas e desafios. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Coleção tendências em educação matemática).

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, 136 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

PEREIRA, E. M. A História da Matemática nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio: conteúdos e abordagens. ITAJUBÁ-MG, 2016. 107, p.

SANTOS, L. M. Metodologia do ensino de Matemática e Física: Tópicos de história da física e da matemática. Curitiba: Ibpex, 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho cientí- fico. São Paulo: Cortez, 2000.

SILVEIRA, Ê. Matemática: compreensão e prática. 3ª edição. São Paulo-SP, 2015.

Published

2018-05-10

How to Cite

PACHÊCO, Franklin Fernando Ferreira; SILVA, Andreza Santana da; PACHÊCO, Gisele Ferreira. HYPOTHIC ASPECTS ADDRESSED IN DIDACTIC MATHEMATICAL BOOKS OF THE FUNDAMENTAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE CONTENTS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 107–123, 2018. DOI: 10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p107-123.i6073. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/6073. Acesso em: 16 dec. 2025.