DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAME FOR THE TEACHING OF EUKARYOTIC CELLS: LUDIC RESOURCE IN STUDENT LEARNING

Authors

  • Tiago Rodrigues da Silva thiago2581@hotmail.com
    Licenciado em Ciências Biológicas. IFMA. Aluno da Especialização em Ensino de Ciências - IFMA Timon.
  • Bruna Rodrigues da Silva brunarodrigues.bs@hotmail.com
    Bacharel em Ciências Biológicas. UFPI. Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas. IFPI. Aluna da Especialização em Ensino de Ciências - IFMA Timon.
  • Evandro Bacelar Costa evandrobc1@hotmail.com
    Instituto Federal do Piauí http://lattes.cnpq.br/0838196131751418

DOI:

https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2019.v7.n1.p04-21.i6626


Keywords:

Eukaryotic cells, didactic games, teaching and learning, cytology

Abstract

This work aims to analyze the development, usage, and evaluation of a card game designed as a tool for teaching and learning of cellular structures, such as the organelles, both of animal and vegetal cells. The game was applied to thirty 8th graders, from a public school from Timon – MA. Data was collected through the researcher’s observations and tests applied before and after the game was used, as well as a closed questions survey applied to the students in order they would evaluate the game themselves. The test which was applied before the students could play the game took place after the theoretical classes, when students learned the concepts of eukaryotic cells. The second test took place after the game was played by the students. The results show that the game allowed students to develop abilities in recognizing and comprehending the types of eukaryotic cells, their structures, and their related organelles, as well as their functions. The game facilitated the students’ learning process of cytology content, explored during the classes, providing them the opportunity of comprehending, reasoning, and building the knowledge of a content often considered difficult to be learned in a pleasant and amusing way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Evandro Bacelar Costa, Instituto Federal do Piauí

    Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Piauí - Campus Teresina Central (IFPI). Participa de pesquisas nos eixos temáticos de Meio Ambiente, Zoologia, Ecologia, Etnobotânica e Ensino de Ciências|Biologia.Possui também técnico em Saneamento Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Campus Teresina Zona Sul (2013).

References

ALBERTS, B.; et al. Fundamentos de biologia celular. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ALVES, L.; BIANCHIN, M. A. O jogo como recurso de aprendizagem. Rev. Psicopedagogia, v. 27, n.83, p.282-287, 2010.

CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Cadernos dos Núcleos de Ensino. São Paulo, 2003. p. 35-48.

DAVIS, C.; OLIVEIRA, Z. M. R. Psicologia na educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FIALHO, N. N. Os jogos pedagógicos como ferramentas de ensino. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5, 2008. Anais... Curitiba, 2008.

GONÇALVES, R. R.; et al. Bingo da célula: uma ferramenta metodológica para o ensino de biologia celular. Ensino & Pesquisa, v. 12, n. 1, p. 28-47, 2014.

HUIZINGA, J. Homo ludens. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

JANN, P. N.; LEITE, M. F. Jogo do DNA: um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e biologia. Ciência & Cognição, v. 15, n. 1, p.282-293, 2010.

JORGE, V. L.; et al. Biologia limitada: um jogo interativo para alunos do terceiro ano do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7, 2009. Anais... Florianópolis, 2009.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. Perspectiva. Florianópolis, n. 22, p. 105-128, 1994.

KRASILCHIK, M. Práticas no ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2008.

LARA, P.; et al. Desenvolvimento e aplicação de um jogo sobre interações ecológicas no ensino de biologia. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 8, p. 261-275, 2017.

LEGEY, A. P.; et al. Avaliação de saberes sobre células apresentados por alunos ingressantes em cursos superiores da área biomédica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 1, p. 203-224, 2012.

LIMA, R. F. Contribuição do Museu da vida/Fiocruz na aprendizagem do tema citologia: um estudo de caso com alunos do 9º ano do ensino fundamental. 2010. 48 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

LÜDKE M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.

MASCARENHAS, M. J. O.; et al. Estratégias metodológicas para o ensino de genética em escola pública. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 21, n. 2, p. 05-34, 2016.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

NASCIMENTO, J. V. Citologia no ensino fundamental: dificuldades e possibilidades na produção de saberes docentes. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica). Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2016.

OLIVEIRA, A. F.; CARMONA, I. V.; SILVA, N. B. Jogo didático meta: construindo conceitos de biologia celular e molecular. Revista da SBEnBIO, n. 9, p. 7742-7752, 2016.

PALMERO, M. L. R.; MOREIRA, M. A. Modelos mentales vc esquemas de célula. Investigações em Ensino de Ciências. v. 17, n. 1, p. 77-103, 2002.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do desenvolvimento cotidiano ao conhecimento científico. Naila Freitas [tradução]. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SILVA, K. J. F.; et al. A utilização de jogos didáticos no ensino Biologia: uma revisão de literatura. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3, 2016. Anais...Natal, 2016.

SIVEIRA, M. L. Dificuldades de aprendizagem e concepções alternativas em biologia: a visão de professores em formação sobre o conteúdo de citologia. 2013. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

Published

2019-04-30

How to Cite

SILVA, Tiago Rodrigues da; SILVA, Bruna Rodrigues da; COSTA, Evandro Bacelar. DEVELOPMENT OF DIDACTIC GAME FOR THE TEACHING OF EUKARYOTIC CELLS: LUDIC RESOURCE IN STUDENT LEARNING. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 7, n. 1, p. 04–21, 2019. DOI: 10.26571/REAMEC.a2019.v7.n1.p04-21.i6626. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/6626. Acesso em: 16 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)