AUGUSTE COMTE'S POSITIVISM AND THE SCIENTIFIC EDUCATION IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9493


Keywords:

Positivism, Scientific Education, First Republic

Abstract

The following paper brings up an analysis of Auguste Comte's vision about the Scientific Education in its own work "The Course of Positive Philosophy". Therefore, Comte's first ideas, those before his Positive Religion propostion, were emphasized. In addition, there is a brief discussion regarding the origin of the Positivism's influence in Brazil which leads to the conclusion while taking into consideration some implications of its legacy to the education in Brazil, referring mainly to the Sciences in the school curriculum, most importantly, during the First Republic.

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Author Biography

  • Daniele Cristina de Souza, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
    Professora do curso de Licenciatura de Educação do Campo na Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Coordenadora de Curso (gestão 2016-2018 e 2018-2019.1). Doutora em Educação para a Ciência no Programa da Faculdade de Ciências da UNESP campus Bauru (2014), bolsista Capes de set/2011 a fev.2013. Professora substituta na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho nos cursos de Ciências Biológicas e Pedagogia 2011-2013. Professora colaboradora voluntária no Programa Institucional de Bolsas à Iniciação à Docência (PIBID), UNESP-Bauru de 2011 à 2013. Desenvolveu atividades de formação inicial e continuada em Educação Ambiental no Programa Núcleo de Ensino, Unesp-Bauru em 2011 e 2012. Membro da equipe técnica da revista Ciência e Educação, 2011 à 2013. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Paranaense (2006). Tem experiência na área de Ensino, com ênfase em Ensino de Ciências e Biologia e Educação Ambiental. Com publicações em periódicos, em capítulos de livro e em anais de evento. Atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, ensino de ciências, educação do campo, produção de material didático-pedagógico, história e filosofia da Biologia.

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Published

2020-01-27

How to Cite

SOUZA, Daniele Cristina de. AUGUSTE COMTE’S POSITIVISM AND THE SCIENTIFIC EDUCATION IN BRAZIL. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 1, p. 29–42, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i1.9493. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9493. Acesso em: 17 dec. 2025.