JOIN TO RESIST: POLITICAL AND PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF ETHNOMATHEMATICS IN AN ASSOCIATION OF SMALL FARMERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9851


Keywords:

Ethnomathematics, Rural producer, Decoloniality, Culture

Abstract

One of the perspectives of ethnomathematics is to re-signify the contents of school mathematics. For this, the emphasis should be placed on students’ learning anchored in their daily environment, relating school contents to knowledge derived from culture. Thus, it is important to investigate practices in which school mathematics is conceived as part of reality and of life itself. This article aims to show strategies of mathematical nature that are worked and processed in rural activities. These activities make it possible, through an Association of Small Farmers, to create and recreate forms of resistance to the exploitation of producers. We use a qualitative approach, from the perspective of Ethnomathematics, with participant observation, photographic records and interviews with rural producers.    The results show mental processes of a mathematical nature of rural producers, independent of schooling, which were developed, through culture, in their daily activities. These processes are decolonial and can be used as teaching and learning strategies at a school of the community.

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Author Biographies

  • Edinilson dos Anjos Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Graduado em Matemática pela Universidade de Uberaba (2009). Especialista em Matemática pela Faculdade da Serra (2010). Licenciatura em Informática pelo Instituto Federal de Educação - IFES (2014). Graduado em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2018). Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor efetivo em Matemática no Centro Municipal de Educação Agroecológica Artur Pagung - Vila Pavão - ES e atualmente Professor de Física na Rede Estadual de Ensino, Escola Estadual de Ensino Médio Zeferino Oliosi - Nova Venécia - ES. É pesquisador do grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Cultura - GEPEC - UFRRJ (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro). 

  • José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminens

    Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ, Brasil.

  • Sandra Maria Nascimento de Mattos, Universidade Católica de São Paulo

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, especialização em Psicopedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Mestrado em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis, Doutorado em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/ Universidade Católica Portuguesa do Porto. Atualmente é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola - PPGEA da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ. Foi orientadora e tutora da Universidade Aberta do Brasil. É pesquisadora do grupo internacional de pesquisa Educação em Fronteira - EmF e do Grupo de Estudos e Pesquisas Em Educação e Cultura - GEPEC - UFRRJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: prática docente, constituição docente, currículo, avaliação e afetividade; fortalecimento da identidade de mulheres trabalhadoras e em Educação Matemática, com ênfase nos processos de ensinagem e de aprendizagem dos conteúdos matemáticos, tal qual, o resgate do uso de plantas e ervas medicinais indígenas; práticas docentes para preservação do meio ambiente e sustentabilidade em terras indígenas.

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Published

2020-06-05

How to Cite

SILVA, Edinilson dos Anjos; MATTOS, José Roberto Linhares de; MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. JOIN TO RESIST: POLITICAL AND PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF ETHNOMATHEMATICS IN AN ASSOCIATION OF SMALL FARMERS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 415–437, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.9851. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9851. Acesso em: 18 dec. 2025.