TEACHING OF RESIDENTIAL ELETRICAL INSTALLATIONS: A DIDACTIC SEQUENCE FROM A MOBILE APPLICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9862


Keywords:

Electrical circuits, Teaching-learning, Technological appeal

Abstract

In this work, we propose the application of a didactic sequence that makes use of a mobile application that aggregates activities with the main elements and devices within the scope of residential electrical installations, such as simple, parallel and intermediate switches, points of general and specific use, bells and photocells. The research seeks to assess, through the report of the didactic experience, if the adopted application fulfills the objective of being a useful tool in helping the learning process of the investigated.  The methodological approach to the content proposed by the didactic sequence is structured based on the profile of the investigated, who are students of the discipline of Electrical and Magnetic Materials of the Bachelor of Science and Technology course. A sequential outline of a short-term curriculum was elaborated with proposals for expository classes, virtual activities of the application in question, as well as the extra-room elaboration of a simplified residential electrical project. The results obtained in this research proved the didactic-pedagogical efficiency of the proposal, which allowed the teacher to monitor the students' productions during all the steps exercised in the classroom. The students reached satisfactory levels in the learning of the contents, as well as in the technical appropriation of a real application of the studied concepts, which is the elaboration of a residential electrical project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adelmo Artur de Aquino, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

    Mestrando em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Bacharel em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Graduando em Engenharia da Computação (UFERSA).

  • Otávio Paulino Lavor, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

    Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferencias especiais e aplicações, antenas de microfita, ensino de física e de matemática.

References

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 5410: instalações elétricas de baixa tensão. Rio de Janeiro, 2004.

CAVALCANTI, M. H. S.; RIBEIRO, M. M.; BARRO, M. R. Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Ciência & Educação (Bauru), Bauru, v. 24, n. 4, p. 859-874, Dec. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132018000400859&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 ago. 2019.

CREDER, H. Instalações Elétricas. Rio de Janeiro: Ltc, 2007. 15 ed.

JESUS, S. N. de. Estratégias para motivar os alunos. Educação, Porto Alegre, n. 1, p. 21 – 29, 2008.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão escolar: teoria e prática. 4ª ed. Goiânia: Editora alternativa. 2001.

LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Integração entre Docência e Tecnologia Digital: o desenvolvimento de Materiais Autorais Digitais Educacionais em contexto interdisciplinar. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, dez. 2016. ISSN 1984-4751.

MATTAR, J. Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 7, p.21-40, jan. 2013. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/edicao_completa/teccogs_cognicao_informacao-edicao_7-2013-completa.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.

MÉHEUT, M.; PSILLOS, D. Teaching-learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, Abingdon, v. 26, n. 5, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09500690310001614762. Acesso em: 8 ago. 2019.

MUNDO DA ELÉTRICA. Dicas de como instalar fotocélula. 2014. Disponível em: https://www.mundodaeletrica.com.br/dicas-de-como-instalar-fotocelula/. Acesso em: 12 ago. 2019.

PADILHA, R. P. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2001.

PRYSMIAN. Instalações Elétricas Residenciais. 2006. São Paulo. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/18451/material/manual_instalacao.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.

SANTOS, G.; RESENDE, L. M. M. de. O Desafio Metodológico no uso de Novas Tecnologias: Um estudo em uma Instituição de Ensino da cidade de Itararé-SP. Revista Tecnologias na Educação, n. 10, jul. 2014. ISSN 1984-4751.

SANT’ANNA, F. M.; ENRICONE, D.; ANDRÉ, L.; TURRA, C. M. Planejamento de ensino e avaliação. 11ª ed. Porto Alegre: Sagra / DC Luzzatto. 1995.

SOUZA, R. F.; CALEJON, L. M. C. Uso da tecnologia da informação e comunicação em uma sequência didática incluindo software Geogebra no ensino da estatística descritiva. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v.10, n.4, p.227-244, 2019. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2432/1157. Acesso em: 25 ago. 2019.

SOUZA, A. C. L.; GONÇALVES, C. B. O uso de tecnologias na educação e no ensino de ciências a partir de uma pesquisa bibliográfica. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 7, n. 3, p.280-300, nov. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9256/pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.

TRENTIN, M. A. S.; SILVA, M.; ROSA, C. T. W. Eletrodinâmica no ensino médio: uma sequência didática apoiada nas tecnologias e na experimentação. Revista de Ensino de Ciência e Matemática, v.9, n.5, p.94-113,2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1302/1044. Acesso em: 25 ago. 2019.

VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. 7º Ed. São Paulo. 2000.

VIEIRA JUNIOR, N. Fundamentos de Instalações Elétricas. 2011. Formiga-MG. Disponível em: https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ctism/cte/wp-content/uploads/sites/413/2018/12/05_fundamentos_de_Instalacoes_eletricas.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.

Published

2020-04-30

How to Cite

AQUINO, Adelmo Artur de; LAVOR, Otávio Paulino. TEACHING OF RESIDENTIAL ELETRICAL INSTALLATIONS: A DIDACTIC SEQUENCE FROM A MOBILE APPLICATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 125–146, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.9862. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9862. Acesso em: 18 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)