BODY IN TRANSFORMATION AND SCHOOL AS A PLACE ADVERB
A REVIEW ON TEACHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19320Keywords:
Physical Education, Teacher Education, UniversityAbstract
The history of education of Physical Education teachers in Brazil has shown the predominance in the curriculum of the technical-biological approach and the weaknesses of the articulation between the degree courses and the School. The present research seeks to understand how the field of research in the education of Physical Education teachers has been exploring the themes of body and school, using a review of dissertations and theses. A search for theses and dissertations was carried out in two databases: the o Catálogo de Teses e Dissertações – CAPES, and the Banco Digital de Teses e Dissertações (BDTD). There were three search combinations: Formação de professores AND educação física AND corpo AND escola; Formação docente AND educação física AND corpo AND escola; e Licenciatura AND educação física AND corpo AND escola. Repeated papers were excluded and papers that had the research scenario the initial education of Physical Education teachers and that had the two axes of study concomitantly were included. The analysis of the seventeen studies found allowed the emergence of three categories: body conceptions; Physical Education and/or body at school; the school as a researched institution. By plunging their lens into understandings of the body, the research revealed an important movement in the field of education Physical Education teachers: the body has had new approaches beyond the biomedical perspective. However, if the body theme has been explored prominently in the set of researches, the school seems to have a mostly circumstantial space.
References
ARAUJO, Raffaelle Andressa dos Santos. Formação docente em educação física no Brasil: do pensamento curricular à produção do conhecimento. In: SOARES, Marta Genú; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa (Orgs.). Formação profissional e mundo do trabalho. Natal, RN: EDUFRN, 2020.
BRASILEIRO, Ligia Tenório. Na dança, tanto seu objeto quanto seu instrumento profissional são o próprio corpo. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 35, n. 2, p. 311-326, 2013.
CERRI, Luiz Fernando. A formação de professores de História no Brasil: antecedentes e panorama atual. Revista história, histórias, v. 1, n. 2, p. 167-186, 2013.
COURTINE, Jean-Jacques. Introdução. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. História do corpo: mutações no olhar. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
DAOLIO, Jocimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento, v. 2, n. 2, p. 24-28, 1995.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e sociedade, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
LÜDORF, Silvia Maria Agatti. Corpo e formação de professores. Interface, v. 13, n. 28, p. 99-110, 2009.
NEIRA, Marcos Garcia. Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação. Paidéia, v. 16, n. 33, p. 101-110, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista brasileira de educação, v. 14, n. 40, p. 142-155, 2009.
SILVA, Alan Camargo; SILVA, Fernanda Azevedo Gomes da; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Formação em educação física: uma análise comparativa de concepções de corpo de graduandos. Movimento, v. 17, n. 2, p. 57-74, 2011.
VAGO, Tarcísio Mauro. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude. Cadernos de formação RBCE, v. 1, n. 1, p. 25-42, 2009.
VIGARELLO, Georges. A história e os modelos do corpo. Pró-posições, v. 14, n. 2, p. 21-29, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).