AN EMPLOYEMNT OF MATHEMATICAL MODELING ON THE TIME OF EXPOSURE TO THE SUN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.10210


Keywords:

Mathematical Modelling, Sun Protection Factor, Mathematics Teachingord

Abstract

The need to think about new methodologies for teaching mathematics, especially from themes related to students' daily lives, motivated this research, which aims to combine theory and practice in the context of basic education, to verify the time that a person, making appropriate use of the sun protection factor (SPF) 30, can be exposed to ultraviolet (UV) radiation from the sun, without suffering burns. Through mathematical modeling, a proposal for the teaching of mathematics is presented, which tends to allow high school teachers to treat exponential function concepts in a critical and reflective way, to build more meaningful knowledge and also provide students with able to perceive the integration of mathematics with other areas. When considering the radiation levels, the SPF 30 in relation to the skin type, the data refer to an exponential function, which, by applying the least squares method methodology, made it possible to develop a mathematical model for each of the four types of skin. The results show that, if people make the correct use of SPF 30, depending on the type of skin, it is possible to remain in the sun for a minimum of 1 hour and 45 minutes, without suffering burns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kattia Ferreira da Silva, Universidade de Gurupi

    Mestre em Matemática, pela Universidade Federal do Tocantins - UFT. Pós - Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, pela Faculdade Católica de Anápolis. Possui Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG);. Atualmente é Professora Efetiva da Universidade de Gurupi - UNIRG e Professora da Rede Municipal de Gurupi. Tem experiência nas áreas de Educação Matemática, Estatística e Matemática. 

  • Raylson Dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Tocantins

    Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG); Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, pela Faculdade Católica de Anápolis. Integrante do Grupo de Pesquisa em Sustentabilidade de Solos e Recursos Hídricos. Professor Efetivo da Universidade Federal do Tocantins - UFT, curso de Engenharia Florestal e Matemática EaD. Atua nas áreas: Matemática; Física; Educação Matemática; Educação e Estatística.

  • Rogerio dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Tocantins

    Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC), Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT); Mestre em Educação Matemática, pela Universidade Severino Sombra (USS); Graduado em Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG); possui Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, pela Faculdade Católica de Anápolis; Pós-Graduação Lato Sensu em Educação em Direitos Humanos, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), e Pós-Graduação Lato Sensu em Engenharia de Produção, pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil (GHEMAT-Brasil). Professor Efetivo da Universidade Federal do Tocantins - UFT, curso de Licenciatura em Matemática do Câmpus de Araguaína. Atua nas áreas: Educação Matemática; História da Educação Matemática; Matemática; Educação; Física; Estatística.

References

BARBOSA, V. C.; BREITSCHAFT, A. M. S. Um aparato experimental para o estudo do princípio de Arquimedes. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n.1, p.115–122, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbef/v28n1/a14v28n1.pdf. Acesso em: 13 jan. 2019.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2004.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 3. ed., São Paulo: Contexto, 2011.

BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1, ano CXXXIV, n. 248, Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 fev. 2019.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 fev. 2019.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação matemática. Campinas: Sammus, 1986.

FITZPATRICK, T. B.; MOSHER, D. B. Pigmentação cutânea e distúrbios do metabolismo da melanina. In: ISSELBACHER, K. J. et al. Medicina interna, 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, p.276-284, 1983.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: DESLANDES, S. F; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S.(org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 79-108, 2007.

INPE. Radiação solar, camada de ozônio e saúde humana. Ministério da Ciência, Tecnologia e Informação, 2012. Disponível em: http://satelite.cptec.inpe.br/uv/. Acesso em: 10 fev. 2019.

KIRCHHOFF, V. W. J. H. Ozônio e Radiação UV–B. São José dos Campos, São Paulo: Transtec Editorial, 1995.

MATOS, S. P. Cosmetologia aplicada. 1. ed. São Paulo: Érica, 2014.

MENEZES, R. O.; BRAGA, R. M.; SANTO, A. O. E. Cooperação no desenvolvimento de atividades de modelagem na educação básica. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 147-170, jan./jul. 2019. ISSN 2318-6674. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/7966. Acesso em: 08 jan. 2020. Doi: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2019.v7.n1.p147-170.i7966

MEYER, J. F. C. A.; CALDEIRA, A. D.; MALHEIROS, A. P. S. Modelagem em Educação Matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MILESE, S. S.; GUTERRES, S. S. Fatores determinantes na eficácia de fotoprotetores. Caderno de Farmácia, v. 18, n. 2, p. 81-87, 2002. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/19680/000378373.pdf?sequence=1. Acesso em: 10 jan. 2019.

ROUESSAC, F.; ROUESSAC, A. Chemical analysis, modern instrumentation methods and techniques. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, p. 189, 2000.

RUGGIERO, M. A. G.; LOPES, V. L. da R. Cálculo numérico: aspectos teóricos e computacionais. 2. ed. São Paulo: Pearson Makron Books, 1996.

SCHALKA, S. Influência da quantidade aplicada de protetores solares no fator de proteção solar (FPS): avaliação de dois protetores solares com os mesmos ingredientes em diferentes concentrações. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de medicina e dermatologia, Departamento de Dermatologia, Programa de Pós-Graduação em Ciências, São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5133/tde-29092009-164750/publico/SergioSchalka.pdf. Acesso em: 03 jan. 2019.

SILVA, W. P. et al. “LAB Fit Ajustes de Curvas”: um software em português para tratamento de dados experimentais. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 26, n. 4, p. 419-427, 2004. ISSN 1806-9126. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v26n4/a18v26n4.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.

Published

2020-06-21

How to Cite

SILVA, Kattia Ferreira da; CARNEIRO, Raylson Dos Santos; CARNEIRO, Rogerio dos Santos. AN EMPLOYEMNT OF MATHEMATICAL MODELING ON THE TIME OF EXPOSURE TO THE SUN. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 562–583, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.10210. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10210. Acesso em: 18 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>