LANGUAGE GAMES AND GEOMETRY PLANE EUCLIDIAN: A WITTGENSTEIN’S THERAPY IN MATHEMATICS GRADUATE COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11143


Keywords:

Language-Games, Didactic books, Euclidean Flat Geometry

Abstract

This work reports an investigation, based on the doubt that flat Euclidean geometry is approached differently in different books, used in the formation of mathematics teachers at the Federal University of Mato Grosso do Sul - UFMS. Thus, based on the survey of menus and bibliographies of geometry disciplines in the Mathematics Degree courses at UFMS, the books Euclidean Flat Geometry, by João Lucas Barbosa (2006), which had been used for many years in practically all degree courses that were analyzed. For logistical reasons, UFMS replaced this book with Euclidean Flat Geometry and Geometric Constructions, by Eliane Quelho Frota Rezende and Maria Lúcia Bontorim de Queiroz (2000), in search of similarities and differences between both. Anchored in the perspective of Ludwig Wittgenstein's language games, the aforementioned analysis of these two manuals was based on the investigation of how language games were constituted in these manuals. For this research, a Bibliographic Therapy with Flat Euclidean Geometry, its axioms, postulates and theorems was practiced, considering that language games are always based on life forms. Thus, the reading was inspired by the possible uses of these textbooks in mathematics teacher training classrooms. Several dissimilarities were found, such as different words used in the same sense, use of the same word in their own ways and unique logical chains, thus characterizing different language games, different Flat Euclidean Geometries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Person Gouveia dos Santos Moreira, Escola do Sesc Unidade Horto em Campo

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Faculdade do Grupo UNIASSELVI (2010). Atualmente é tutor on-line do Ministério da Educação e professor - Secretaria de Estado de Educação. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em palestras sobre Evolução matemática ao longo dos tempos; Educação Financeira e Rede de Aprendizagem.

  • Thiago Pedro Pinto, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS; Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do INMA (mestrado e doutorado); Professor do Mestrado Profissional em Filosofia (PROFILO); Editor da Revista Perspectivas da Educação Matemática (UFMS). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho - PR (2005) atual UENP. Mestre em Educação Matemática pela UNESP - Rio Claro (2009). Doutor em Educação para a Ciência UNESP - Bauru (2013). Desde 2006 está vinculado ao GHOEM, Grupo de História Oral e Educação Matemática. Desde 2011 está vinculado ao Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP).

References

BARBOSA, J. L. M. Geometria Euclidiana Plana. Rio de Janeiro, RJ: SBM, 2006. 221p.

BARROSO, A. V. L. T A Virada Linguística e o Contextualismo Linguístico: contribuições teóricas para se pensar a história intelectual. Rio de Janeiro, RJ: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2015.

BICUDO, I. Os Elementos/Euclides. Tradução e introdução de Irineu Bicudo. São Paulo: Editora UNESP, 2009. 600p.

MIGUEL, A. Historiografia e Terapia na Cidade de Wittgenstein. Bolema (on-line), Rio Claro, SP, v.30, n.55, p.368-389, 2016. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a03.

MOREIRA, P. G. S. Jogos de Linguagem e Geometria Euclidiana Plana: um olhar terapêutico wittgensteiniano para dois manuais didáticos usados em Cursos de Licenciatura em Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2018. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/5538. Acesso em: 27 fev. 2021.

MORENO, A. R. Wittgenstein: os labirintos da linguagem. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2000.

PENHA, J. da. Como ler Wittgenstein. São Paulo: Paulus, 2013. (Coleção Como ler Filosofia). 113p.

PINTO, T. P. Linguagem e Educação Matemática: um mapeamento de uso na sala de aula. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Campus de Rio Claro, Rio Claro, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91078/pinto_tp_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 fev. 2021.

REZENDE, E. Q. F.; QUEIROZ, M. L. B. Geometria Euclidiana Plana e Construções Geométricas. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2000. 260p.

VILELA, D. S. Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática Tese (Doutorado em Ensino de Matemática) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas - SP, 2007. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251793. Acesso em: 27 fev. 2021.

VILELA, D. S. A Terapia Filosófica de Wittgenstein e a Educação Matemática. Educação e Filosofia Uberlândia, v. 24, n. 48, p. 435-456, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/7976. Acesso em: 27 fev. 2021.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus Logico Philosophicus. 10. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1968.

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. 3.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. 6a ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

WITTGENSTEIN, L. Observações sobre os Fundamentos da Matemática. Trad. bilíngue e Notas Comentadas, de João José R. L. de Almeida, 2019. (PRELIMINARY DRAFT).

Published

2021-03-10

How to Cite

MOREIRA, Person Gouveia dos Santos; PINTO, Thiago Pedro. LANGUAGE GAMES AND GEOMETRY PLANE EUCLIDIAN: A WITTGENSTEIN’S THERAPY IN MATHEMATICS GRADUATE COURSE. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. e21021, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11143. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11143. Acesso em: 16 dec. 2025.