AUGMENTED REALITY AND THE CALCULATION OF AREA MEASUREMENT IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11273


Keywords:

Augmented Reality, Vuforia, Engineering, Area Measurement Calculation

Abstract

This paper presents a proposal for the use of Augmented Reality technology while using the teaching of area measurement as a reference. The intervention was undertaken in an undergraduate class of the Electrical Engineering course at the Federal University of Maranhão. The theoretical foundation was based on the Instrumental Approach, which permitted an analysis regarding the use of Augmented Reality technology as a teaching tool in higher education. The research was structured in two stages: the instrumentalization, which took place in two steps, the first one related to the use of Augmented Reality, while the second step involved installing a software to develop Augmented Reality; and the second, instrumentation, with the resolution of tasks, without and with the use of Augmented Reality, followed by an interview with the participants. The data obtained during the research enabled us to identify the transition from artifact to instrument with the use of Augmented Reality technology, as well as to verify that when the floor plan was being projected in 3D, students changed their ideas regarding the need to consider the thickness in the calculations undertaken, thereby starting to establish a better relationship with the notion of area and area measurement.

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Author Biographies

  • Kayla Rocha Braga, Universidade Federal do Maranhão

    Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela REAMEC-UFPA. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul-SP. Especialista em Matemática - concentração Álgebra- UFMA. Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Maranhão-UFMA. Professora do Departamento de Matemática da Universidade Federal do Maranhão-UFMA. Atua nas áreas de Educação Matemática e Educação à Distancia.

  • José Messildo Viana Nunes, Universidade Federal do Pará

    Graduado em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA 1998); com Aperfeiçoamento em Informática Educativa (UEPA, 1999); Especialização em Educação Matemática (UEPA, 2000); Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2007) e Doutorado em Educação Matemática pala Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor da Universidade Federal do Pará, com experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática e Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Argumentação em Matemática, História da Matemática, Didática da Matemática, Aprendizagem Significativa e Formação de Professores.

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Published

2021-01-15

How to Cite

BRAGA, Kayla Rocha; NUNES, José Messildo Viana. AUGMENTED REALITY AND THE CALCULATION OF AREA MEASUREMENT IN HIGHER EDUCATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. e21004, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11273. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11273. Acesso em: 16 dec. 2025.