GEOMETRIC KNOWLEDGE IN THE PERSPECTIVES OF ALTERNATING PEDAGOGY AND ETHNOMATHEMATICS IN THE AGRICULTURAL FAMILY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11406


Keywords:

Geometric Knowledge, Agricultural Family School, Ethnomathematics, Alternating Pedagogy, Grounded Theory

Abstract

 

This article is an excerpt from a qualitative research conducted at an Agricultural Family School (EFA) located in Zona da Mata, Minas Gerais. Its main objective was to understand how students of this school came to deal with geometric concepts originating in a diversity of environments: school, family, and community. This research was conducted according to the perspectives of Alternating Pedagogy and Ethnomathematics by aiming to answer the research question: What are the contributions that ethnomathematics can bring to the construction of the geometric knowledge of students in the first year of high school in an agricultural family school in the perspective of alternating pedagogy? This research is based on the theoretical bases of Alternating Pedagogy, Field Education, Funds of Knowledge, and Ethnomathematics. The data were collected through two questionnaires: initial and final, notes in the field diary, three blocks of activities, a focus group and also by the use of three Alternating instruments: Study Plan, Reality Book, and Common Placement. The collected data were analyzed according to the adapted assumptions of Grounded Theory. The results show that an important contribution of ethnomathematics to the development of mathematical and geometric content in this school, in the perspective of Alternating Pedagogy, was the sociocultural valorization of the production of geometric knowledge developed by these participants, who shared the local practices in the classroom, which are related to school and family / community knowledge (non-school) by connecting them to school mathematical content.

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Author Biographies

  • Vanessa da Luz Vieira, Rede Municipal de Ipatinga

    Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2018) . Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2015). Atualmente é professora de matemática e geometria na rede Municipal de Ipatinga, professora da OBMEP na Escola, programa de extensão do Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada. Atua também como tutora mestre e Coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática EAD na Faculdade ÚNICA Ipatinga. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Pedagogia da Alternância e Etnomatemática.

  • Milton Rosa, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais

    Possui licenciatura em Ciências e Matemática-Faculdade de Ciências e Letras Plínio Augusto Amaral-FCLPAA (1983) e licenciatura em Pedagogia-FCLPAA (1994), em Amparo-SP. Especialização Educação Matemática-Etnomatemática/Modelagem-PUC/Campinas (1999). Mestrado Educação Matemática, Currículo e Instrução, California State University, Sacramento-CSUS (2000). Doutorado em Educacão, Liderança Educacional-Educação Básica-CSUS (2010), Estados Unidos. Ambos diplomas revalidados pela USP. Pós-Doutorado em Educação-Etnomodelagem-USP (2015). Professor Associado I (Fevereiro/2019) na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), atuando como professor/pesquisador desde 2011. Membro do Conselho Departamental-CEAD/UFOP (2016/2022). Membro (2014/2018) e membro suplente (2020/2022) do Colegiado do Mestrado em Educação Matemática-UFOP. Presidente Colegiado Curso Licenciatura Matemática a distância-CEAD/UFOP (2016/2022). Membro da Subcâmara das Llcenciaturas-UFOP, desde 2012. Membro Colegiado Curso Licenciatura em Pedagogia a distância-CEAD/UFOP (2017/2021). Presidente Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso Licenciatura Matemática, a distância-CEAD/UFOP, desde 2015. Membro suplente da Comissão Permanente de Internacionalização - CPInter/UFOP. Membro do North American Study Group on Ethnomathematics (NASGEm), Estados Unidos, desde 2000. Foi representante dos professores do Departamento de Educação Matemática (DEEMA), no Conselho Departamental-ICEB/UFOP (2016/2020) e membro do Comitê Gestor-UFOP, de 2014 a 2018. Atua como: a) Vice-coordenador Programa de Mestrado em Educação Matemática-UFOP (2018-2022), b) Presidente do International Study Group on Ethnomathematics-ISGEm (2020-2024). Estados Unidos, c) Editor do Journal of Mathematics and Culture (Qualis B4), Estados Unidos, desde 2011, d) Editor do Journal of Numerical Cognition, Alemanha, desde 2014, e) Coordenador GT5 - História da Matemática e Cultura-SBEM (2018-2021), f) Membro Diretoria - International Committee (IC) - Mathematics Education and Society-MES (2015-2021), g) Membro Diretoria-The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications?ICTMA (2017-2021). h) Membro Diretoria-Primeiro Tesoureiro-SBEM-MG (2019/2021), i) Membro Conselho Nacional Deliberativo (CND)-SBEM (2018-2021), j) Membro Conselho Nacional Editorial-CNE/SBEM (2019-2021), k) Membro Comitê Editorial de 14 periódicos e parecerista de 25 periódicos nacionais e internacionais, o) Membro do Comitê de Organização de 15 eventos nacionais e internacionais, p) Membro Conselho Nacional Editorial-SBEM (2019-2021), l) Orientação de 10 dissertações de mestrado concluídas, m) Coorientação de 03 dissertações de mestrado concluídas, n) Orientação de 03 iniciações científicas concluídas. Consultar Lattes para detalhamento de produções científicas (artigos, capítulos e livros, anais de eventos, etc.). Todas as produções do Lattes são devidamente comprovadas. Atuou como: a) Diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática-Regional Minas Gerais-SBEM-MG (2015/2018), b) Vice-coordenador GT5-SBEM (2015-2018) e c) Membro Diretoria-International Study Group on Ethnomathematics-ISGEm (2014-2019). Foi coordenador de: a) Grupo de Estudo em Etnomatemática, ICME-13, Alemanha (2016) e b) Diretor do Tema: Aspectos Socioculturais da Matemática, XV CIAEM, México (2019). Escreveu livros, capítulos e artigos qualificados em inglês, espanhol e português. Foi palestrante e participou de mesas-redondas em congressos nacionais e internacionais. Coordenou sessões e mesas redondas em eventos nacionais e internacionais. É membro de corpo editorial e parecerista de 18 periódicos nacionais e internacionais. Tem experiência em Educação Matemática nas áreas: Etnomatemática, Modelagem Matemática, Etnomodelagem, Currículo e Instrução, História da Matemática, Liderança Educacional, Educação Inclusiva e Educação a Distância. Desde 03/2019 é Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. 

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Published

2021-01-29

How to Cite

VIEIRA, Vanessa da Luz; ROSA, Milton. GEOMETRIC KNOWLEDGE IN THE PERSPECTIVES OF ALTERNATING PEDAGOGY AND ETHNOMATHEMATICS IN THE AGRICULTURAL FAMILY SCHOOL. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. e21018, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11406. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11406. Acesso em: 16 dec. 2025.