MAPPING OF STATISTICAL QUESTIONS FOUND IN THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAMINATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.15285


Keywords:

Probability, Statistics, ENEM, Assessment

Abstract

The present study presents a mapping of all the questions-problems of the National Secondary Education Examination (ENEM), from the period 2009 to 2021, which involve statistics, seeking to highlight the frequency with which statistical knowledge appears in the areas of knowledge that make up the exam, namely: the Human Sciences and their Technologies; the Natural Sciences and their Technologies and Mathematics and their Technologies. The methodology adopted in this research has a documentary approach and the data collected were treated quantitatively, using statistical techniques to analyze the results obtained. In this study, emphasis was given to questions with graphs and tables that, directly or indirectly, require statistical knowledge for their resolution, as well as to texts that motivate written production (writing). Based on the observed results, it is concluded that statistics permeates the entire ENEM, being present mainly in the writing task and in the areas of Natural Sciences, Human Sciences and Mathematics. It is believed that this research reveals the importance of statistical education in Basic Education, since its knowledge permeates all areas of knowledge and provides important information about various phenomena in society.

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Author Biographies

  • Igor Leandro Baima Cardozo, Professor da Escola da Matemática (EDM), São Luís, Maranhão, Brasil.

    Possui graduação em Matemática Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (2022).

  • Thamires Silva Soares, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil.

    Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Educação Matemática pela Uniasselvi. Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

  • Mauro Guterres Barbosa, , Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), São Luís, MA, Brasil.

    Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (2000), Especialista em Estatística pela Universidade Estadual do Maranhão (2002), Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2008) e Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela REAMEC (UFMT, UEA, UFPA). Atualmente é professor Adjunto I da Universidade Estadual do Maranhão e professor de matemática do ensino médio da Secretaria de Estado da Educação do Maranhão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: estatística, educação matemática, didática da matemática, matemática ensino-aprendizagem e formação de professores que ensinam matemática. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática (ForPEM - UEMA).

  • Rayane de Jesus Santos Melo, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), São Luís, Maranhão, Brasil.

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Especialista em Docência do Ensino Superior pelo Instituto de Ensino Superior Franciscano (IESF), Especialista em Metodologia de Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci. Atualmente é docente da Universidade Federal do Maranhão, campus Chapadinha, vinculada ao curso de Ciências Biológicas. Atuou em funções como: Docente no Departamento de Matemática e Informática da UEMA; Docente no Departamento de Educação I da UFMA; Docente na modalidade de Educação de Jovens e Adultos; Chefe de Departamento do Ensino Fundamental Anos Finais e chefe de Departamento de Avaliação e Currículo na Secretaria Municipal de Educação de Paço do Lumiar. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos, Metodologias de ensino de Matemática e Práticas socioculturais. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEM - UFSCar) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática (ForPEM - UEMA).

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Published

2023-10-17

How to Cite

CARDOZO, Igor Leandro Baima; SOARES, Thamires Silva; BARBOSA, Mauro Guterres; MELO, Rayane de Jesus Santos. MAPPING OF STATISTICAL QUESTIONS FOUND IN THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAMINATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 11, n. 1, p. e23057, 2023. DOI: 10.26571/reamec.v11i1.15285. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15285. Acesso em: 18 dec. 2025.

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