THEORETICAL SUPPORT AND INVESTIGATIVE APPROACHES IN RESEARCH RELATED TO ASTRONOMY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v12.16564


Keywords:

Theoretical contributions, Investigative approaches, Astronomy Teacher

Abstract

The scientific research process is rigorous and systematic. To understand and respond to questions inherent to the scientific context, formulate hypotheses and verify theories, it is necessary to produce new evidence, which must be carried out through two investigative approaches. Still, these investigative approaches must be in accordance with theoretical contributions consistent with what the research proposes. In this work, research was carried out on the theoretical contributions and investigative approaches present in publications related to the teaching of Astronomy. Nessa perspective, formulated a question: how can theoretical contributions and investigative approaches contribute to studies on research in Astronomy Education and Teaching? The research, of a basic nature and qualitative approach, adopted as parameters articles published in B1 quality journals above, in the period from 2012 to 2022, indexed in the SciELO database. The results reveal that understanding two theoretical contributions and two investigative approaches will be favorable for both teachers and students, as well as for anyone interested in understanding how the construction and scientific process occurs.

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Author Biographies

  • Ana Clara Souza Araújo Araújo, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Fortaleza, Ceará, Brasil

    Doutoranda em Ensino, na linha de pesquisa Ensino de Física e Engenharias pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (2023) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Especialista em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho (2022) pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Licenciada em Física (2022) pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE). Exerceu a função de pesquisador/bolsista (2022-2023) com dedicação exclusiva pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Ceará (FUNCAP), em projeto de extensão (2018-2019) pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e de iniciação científica (2020-2021) pela Pró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação (PRPI) do IFCE nas áreas de ensino de Astronomia, Física ambiental e currículos. É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Astronomia e Cosmologia (GEPAC) e do Grupo de Eletromagnetismo Aplicado, ambos do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Atualmente, como pesquisadora, tem interesse pelas linhas de pesquisa: ensino de Cosmologia; metodologias ativas com ênfase na Problem-based Learning; Radioastronomia; e Óptica. 

  • Vitoria Hellen Juca dos Santos, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Fortaleza, Ceará, Brasil

    Graduada em Licenciatura em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - campus Fortaleza. Integrante do Grupo de Ensino, Pesquisa em Astrofísica e Cosmologia - GEPAC. Foi membro do Laboratório de Astrofísica e Cosmologia onde foi bolsista em Iniciação Cientifica em Astrofísica do Infravermeho (IR). Atualmente, Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática, na linha de pesquisa Ensino de Física pelo IFCE.

  • Mairton Cavalcante Romeu, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Fortaleza, Ceará, Brasil

    Doutor em Física e em Engenharia de Teleinformática. Possui graduação em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual do Ceará (Uece-2002), graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal do Ceará (UFC-2004), Mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (UFC-2007),Doutorado em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará ( 2014 ) e Doutorado em Física pela Universidade Federal do Ceará ( 2022 ). Atua principalmente nos seguintes temas: Física experimental e Aplicada, Ensino de Astronomia e de Física.

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Published

2024-01-31

How to Cite

ARAÚJO, Ana Clara Souza Araújo; SANTOS, Vitoria Hellen Juca dos; ROMEU, Mairton Cavalcante. THEORETICAL SUPPORT AND INVESTIGATIVE APPROACHES IN RESEARCH RELATED TO ASTRONOMY TEACHING. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 12, p. e24008, 2024. DOI: 10.26571/reamec.v12.16564. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16564. Acesso em: 18 dec. 2025.