BIAS AND GAPS IN EM WETLANDS EDUCATION RESEARCH IDENTIFIED FROM A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v12.17507


Keywords:

Bibliometric Analysis, Wetlands Education, Environmental Education, Certification of wetland

Abstract

This study is a systematic review, based on the Prisma recommendation/method, which aimed to identify biases and knowledge gaps in research related to wetlands education. To this end, a search for articles on the Capes platform was carried out using the exact keyword Wetlands Education, which resulted in nine eligible articles, after excluding repeated studies and not peer-reviewed publications. Overall, it was observed that the research carried out on teaching wetland ecosystems was biased towards freshwater wetlands, highlighting concerns about the availability of drinking water. In addition to the geographic bias, with the vast majority of work carried out in the USA and for higher education followed by fundamental. Of all the studies, only one was concerned with the certification of teachers and/or professionals to teach about wetland ecosystems and this does not occur in Brazil. Advancement in knowledge about restoration and conservation of Brazilian wetlands depends on the training of people with specific training and certification in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Stela Rosa Amaral Gonçalves, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

    Doutora em Ecologia e Conservação da Biodiversidade - Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2021), mestra em Ciências Cartográficas - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP (2016) e graduada em Engenheira Ambiental - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP (2013). Especialista em mapeamento de Áreas Úmidas Brasileiras e de seus Macrohabitats e seu funcionamento Ecológico integrado a paisagem.

  • Catia Nunes da Cunha, Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Áreas Úmida (INCT-INAU), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

    Dra Catia Nunes da Cunha, ecóloga pela Universidade Federal de São Carlos. Fez pós-doutorado em Ecologia de áreas úmidas no Max-Planck Institut für Limnology, Tropical Ecology Group - Alemanha. Atualmente, é pesquisadora associada e professora no Programa de Pós-graduação em Ecologia e Conservação da Biodiversidade da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), onde também foi Professora Titular no Departamento de Botânica e Ecologia. Sua atuação científica está fortemente voltada ao estudo do Pantanal, sendo pesquisadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Áreas Úmidas (INCT-INAU), e colaboradora do Centro de Pesquisa do Pantanal (CPP) e Conselheira Técnico-científica do Instituto Nacional de Pesquisas do Pantanal - INPP. Participa do Programa Corredor Azul (Wetlands International Brasil) e coordena projetos de restauração ecológica no Bioma Pantanal, aplicando o conceito de macrohabitats para orientar a gestão e conservação desse ecossistema único. Foi membro do comitê científico e organizador do 8th International Wetland Conference, 2008 realizado em Cuiabá-MT e membro do comitê cientifico 9th IWC 2012, Orlando Fl, EUA e membro organizador e Comite cientifico do I, II, III, IV e V Congresso Nacional de Áreas Úmidas (CONBRAU). Fez parte do Grupo de trabalho que elaborou bases cientificas para Identificação e Caracterização das Áreas Úmidas Brasileiras, e a Classificação de Macrohabitats do Pantanal para fins de gestão.

  • Geison Jader Mello, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

    Possui Licenciatura Plena em Ciências Naturais e Matemática - Habilitação em Física (2008), Mestrado (2010) e Doutorado (2013) ambos pelo Programa de Pós-Graduação Física Ambiental (PGFA), Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), na área de Concentração Análise e Modelagem da Interação Biosfera - Atmosfera. Atualmente é professor de Física no Campus Cuiabá "Octayde" do Instituto Federal de Mato Grosso (CBA IFMT). Atua nos níveis do Ensino Médio Integrado, Técnico Subsequente, Ensino Superior e Pós-Graduação. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Mestrado Acadêmico (PPGEn IFMT) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - Mestrado Profissional (ProfEPT IFMT), desenvolve pesquisas nas temáticas do Ensino de Ciências e Matemática, Metodologias Ativas, Abordagem STEAM (Ciências, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática) e Educação Profissional e Tecnológica.

References

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. The social construction of reality. In: Social theory re-wired. Routledge, 2016. p. 110-122.

BERTRAND, Jane T.; BROWN, Judith E.; WARD, Victoria M. Techniques for analyzing focus group data. Evaluation review, v. 16, n. 2, p. 198-209, 1992. https://doi.org/10.1177/0193841X9201600.

BLEIDORN, Wiebke; LENHAUSEN, Madeline R.; HOPWOOD, Christopher J. Proenvironmental attitudes predict proenvironmental consumer behaviors over time. Journal of Environmental Psychology, v. 76, p. 101627, 2021. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2021.101627 .

CONSTANZA, R.; GROOT, R. de; SUTTON, P.; VAN DER PLOEG, S.; ANDERSON, S. J.; KUBISZEWSKI, I.; FARBER, S.; TURNER, R. K. Changes in the global value of ecosystem services. Global Environmental Change, vol. 26, p. 152–158, 2014. http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2014.04.002.

CHAWLA, Louise. Children's concern for the natural environment. Children's Environments Quarterly, p. 13-20, 1988. Disponível em https://www.jstor.org/stable/41514681. Acesso em 14 set. 2024

CHAWLA, Louise. Significant life experiences revisited: A review of research on sources of environmental sensitivity. The Journal of environmental education, v. 29, n. 3, p. 11-21, 1998. https://doi.org/10.1080/00958969809599114 .

DAVIDSON, Nick C. How much wetland has the world lost? Long-term and recent trends in global wetland area. Marine and Freshwater Research, v. 65, n. 10, p. 934-941, 2014. https://doi.org/10.1071/MF14173

GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 24, p. 335-342, 2015. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017

JUNK, Wolfgang J. et al. The flood pulse concept in river-floodplain systems. Canadian special publication of fisheries and aquatic sciences, v. 106, n. 1, p. 110-127, 1989. Disponível em: https://ftp.cs.ru.nl/toinesmits/Recommended_readings_IWRM_2009/Water_Ecomorphological_principles/1989JunkThe%20flood%20pulse%20concept%20in.pdf. Acesso em: 14 set. 2024.

JUNK, Wolfgang J. et al. Definição e classificação das Áreas Úmidas (AUs) brasileiras: base científica para uma nova política de proteção e manejo sustentável. Classificação e delineamento das Áreas Úmidas Brasileiras e de seus macrohabitats. Cuiabá: INCT-INAU-EdUFMT, p. 13-76, 2014. Disponível em: https://www.cppantanal.org.br/wp-content/uploads/2015/06/14-12-2012.pdf. Acesso em: 10 de set. 2024.

JUNK, Wolfgang J. et al. Brazilian wetlands: their definition, delineation, and classification for research, sustainable management, and protection. Aquatic Conservation: marine and freshwater ecosystems, v. 24, n. 1, p. 5-22, 2014. https://doi.org/10.1002/aqc.2386

KEDDY, Paul A. et al. Wet and wonderful: the world's largest wetlands are conservation priorities. BioScience, v. 59, n. 1, p. 39-51, 2009. https://doi.org/10.1525/bio.2009.59.1.8.

LIMA, G. C. Questão ambiental e educação: contribuições para o debate. Ambiente & sociedade, p. 135-153, 1999. https://doi.org/10.1590/S1414-753X1999000200010 .

LOUV, Richard. Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder Chapel Hill, NC: Algonquin, 2006. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyoutenvi.16.1.0200. Acesso em 19 set. 2024.

MATTHEWS, Geoffrey Vernon Townsend et al. The Ramsar Convention on Wetlands: its history and development, 1993. Disponivel em: https://globalpact.informea.org/sites/default/files/documents/Matthews-history.pdf . Acesso em: 14 set. 2024

MAX FINLAYSON, C. Forty years of wetland conservation and wise use. Aquatic conservation: marine and freshwater ecosystems, v. 22, n. 2, p. 139-143, 2012. https://doi.org/10.1002/aqc.2233

MORGAN, David L. Focus groups. Annual review of sociology, v. 22, n. 1, p. 129-152, 1996. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.22.1.129 .

NUNES DA CUNHA, Catia; PIEDADE, Maria Teresa Fernandes; JUNK, Wolfgang Johannes. Classificação e delineamento das áreas úmidas brasileiras e de seus macrohabitats [recurso eletronico] / Catia Nunes da Cunha, Maria Teresa Fernandes Piedade, Wolfgang J. Junk. – Cuiabá: EdUFMT, 2015. Disponível em: https://static.wixstatic.com/ugd/8fc5c6_ce7ddcb550d441e285e8dc9ace510c6e.pdf. Acesso em 10 de set. 2024.

RAMSAR CONVENTION SECRETARIAt, The Ramsar Convention Manual: a guide to the Convention on Wetlands (Ramsar, Iran, 1971), 6th ed. Ramsar Convention Secretariat, Gland, Switzerland. 2013. Disponível em: https://www.ramsar.org/sites/default/files/documents/library/manual6-2013-e.pdf. Acesso em: 10 set. 2024.

RODRIGUES, Naielly Christhiny Paz; DE MORAES, Mariuce Campos. Estado do conhecimento: ensino de biologia sobre o cerrado em textos acadêmicos. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. e23039-e23039, 2023. https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.14761

SEMKEN, Steven; FREEMAN, Carol Butler. Sense of place in the practice and assessment of place‐based science teaching. Science Education, v. 92, n. 6, p. 1042-1057, 2008. https://doi.org/10.1002/sce.20279 .

SILVA, Ronildo. Cavalcante. da; MOURA, Enilson. Miranda. de. A construção de um aplicativo no microsoft excel como ferramenta mediadora do ensino de funções trigonométricas na unidade escolar professor abelardo pereira, em brejo do Piauí. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 7, n. 3, p. 135–151, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v7i3.8155

TABIRAKI, Kantaro; ALLEN, David E. Research and trends in the field of wetlands education: A bibliometric analysis of journals in the US. Wetland research, v. 11, p. 5-25, 2021. https://doi.org/10.24785/wetlandresearch.WR011003 .

Published

2024-09-27

How to Cite

GONÇALVES, Stela Rosa Amaral; CUNHA, Catia Nunes da; MELLO, Geison Jader. BIAS AND GAPS IN EM WETLANDS EDUCATION RESEARCH IDENTIFIED FROM A SYSTEMATIC REVIEW. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 12, p. e24067, 2024. DOI: 10.26571/reamec.v12.17507. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/17507. Acesso em: 18 dec. 2025.