LIGHT ON INTEGRATED EDUCATION: ADVERSITIES AND STRATEGIES IN TECHNICAL AND HIGH SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v12.17919


Keywords:

Mathematics, Interdisciplinarity, Curriculum, Digital Technologies

Abstract

Technical education integrated into secondary education has been a topic of growing interest in Brazilian education. This teaching model seeks to integrate propaedeutic education with professional education, providing students with human training that integrates work, science, culture and technology. This article presents a study guide with the aim of reflecting the challenges and possibilities in implementing the integrated curriculum based on interdisciplinarity and the perspective of digital technologies in order to articulate mathematics with specific knowledge in the context of technical courses integrated into high school. Through a questionnaire and interviews with mathematics teachers from Federal Institutes in the North region, several difficulties were identified, such as the lack of adequate continuing education to work with interdisciplinary projects, the resistance of some teachers to integrate content from different areas and the persistence of fragmented curricula. However, participants also highlighted significant advantages, such as the potential of collaborative activities, the success of integrative projects that bring mathematics closer to technical contexts and the opportunity to develop in students a broader and more applied understanding of the content. Through a critical analysis, we seek to understand the gaps that exist between the theory and practice of integration and interdisciplinarity, proposing possible solutions for a truly integrative educational structure that guarantees complete and integral human formation.

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Author Biographies

  • José Ricardo e Souza Mafra, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (1999), Mestrado (2003) e Doutorado (2006) em Educação, área de concentração em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação PPGE/UFOPA. Atua como professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia Doutorado em Educação em Rede PPGEDA/UFPA e no Programa de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/UFMT) Associação em Rede intitulada Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Tem experiência na área de matemática, com ênfase no ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação matemática, etnomatemática e formação/desenvolvimento profissional de professores de matemática.

  • Leticia Sanches Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Campus Tupã, São Paulo, Brasil

    Bacharel (2010) e Mestra (2013) em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de São José do Rio Preto. Doutora (2017) em Matemática na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus São José do Rio Preto/Rio Claro. Pós-doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) (2024). Atualmente é professora de Matemática do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, no IFSP - Campus Tupã/SP. Tem experiência em Topologia Algébrica, atuando principalmente nos seguintes temas: Invariantes Algébricos e Teoria de Coincidência. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Interdisciplinaridade na Amazônia, atuando na linha de pesquisa: formação de professores em uma perspectiva interdisciplinar.

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Published

2024-12-27

How to Cite

MAFRA, José Ricardo e Souza; SILVA, Leticia Sanches. LIGHT ON INTEGRATED EDUCATION: ADVERSITIES AND STRATEGIES IN TECHNICAL AND HIGH SCHOOL EDUCATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 12, p. e24082, 2024. DOI: 10.26571/reamec.v12.17919. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/17919. Acesso em: 18 dec. 2025.