A LOOK AT THE FIRST DECADE OF TEACHER EDUCATION IN RONDÔNIA, BRAZIL (1973-1983): A FORMATIVE SPACE DEVELOPED FROM THE INPUT OF DIFFERENT FEDERAL HIGHER-EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2016.v4.n1.p5-23.i5314


Keywords:

Professional education of teachers in Rondônia, Teaching Degree in Mathematics, Local history

Abstract

This article, which addresses key aspects of M.G.A.’s ongoing doctoral research in the field of History of Mathematics Education, focuses on a professional training program for teachers of Mathematics in Ji-Paraná county, Rondônia, covering the historical development of local higher-education institutions, since their inception in 1973—before Rondônia was raised to its current status of Brazilian state—to the subsequent establishment of a federal university, in which a Sciences undergraduate program was launched in 1983. Articulating local and global historical developments, the investigation draws on official documents and elements from a previous master’s thesis. Writings by Marc Bloch, Jacques Le Goff, and Roger Chartier—authors associated with the Annales School—constituted the theoretical and methodological framework. The earliest local teacher education programs were found to originate from the national Rondon Project in the 1970s. The first decade of teacher education in Rondônia was shaped by an input from a range of institutions from other Brazilian states, usually in the form of courses taught in the months between school terms. With the creation of the UNIR, teaching-degree programs were finally implemented, meeting the state’s growing demand for qualified teachers.

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Author Biographies

  • Marlos Gomes de Albuquerque, Universidade Federal de Rondônia

    Graduado em Matemática pela Universidade de Pernambuco (1988). Pós-Graduado em Matemática Pura pela Universidade Federal de Pernambuco (1996). Mestre em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Doutor em Educação em Ciências e Matemática, UFMT (2014). Professor Associado III da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Vice-Coordenador e Docente do Mestrado em Educação Matemática da UNIR em Ji-Paraná-RO. Coordenador da linha de pesquisa em História da Educação Matemática do Grupo Rondoniense de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática - GROEPEM. Membro do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática, ensino-aprendizagem, História da Educação Matemática e Formação de Professores https://orcid.org/0000-0002-5289-0741

  • José Luiz Magalhães de Freitas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1976), mestrado em Matemática pela Universidade de São Paulo (1982), doutorado em Didática da Matemática - Universite de Montpellier II (Sciences et Techniques du Languedoc) (1993) e pós doutorado em Educação Matemática pela Universidade Joseph Fourier. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, ensino fundamental, matemática, ensino/aprendizagem e aritmética/álgebra. É professor titular em exercício como pesquisador Sênior do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atuando como professor permanente no programa de pós-graduação em Educação Matemática. A partir de 2018 passou a integrar o corpo docente da Uniderp-Anhanguera, em Campo Grande-MS. É membro do DDMat - Grupo de Estudos em Didática da Matemática. https://orcid.org/0000-0001-5536-837X

Published

2016-06-30

How to Cite

ALBUQUERQUE, Marlos Gomes de; FREITAS, José Luiz Magalhães de. A LOOK AT THE FIRST DECADE OF TEACHER EDUCATION IN RONDÔNIA, BRAZIL (1973-1983): A FORMATIVE SPACE DEVELOPED FROM THE INPUT OF DIFFERENT FEDERAL HIGHER-EDUCATION INSTITUTIONS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 4, n. 1, p. 5–23, 2016. DOI: 10.26571/2318-6674.a2016.v4.n1.p5-23.i5314. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5314. Acesso em: 16 dec. 2025.