A LOOK AT THE FIRST DECADE OF TEACHER EDUCATION IN RONDÔNIA, BRAZIL (1973-1983): A FORMATIVE SPACE DEVELOPED FROM THE INPUT OF DIFFERENT FEDERAL HIGHER-EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2016.v4.n1.p5-23.i5314Keywords:
Professional education of teachers in Rondônia, Teaching Degree in Mathematics, Local historyAbstract
This article, which addresses key aspects of M.G.A.’s ongoing doctoral research in the field of History of Mathematics Education, focuses on a professional training program for teachers of Mathematics in Ji-Paraná county, Rondônia, covering the historical development of local higher-education institutions, since their inception in 1973—before Rondônia was raised to its current status of Brazilian state—to the subsequent establishment of a federal university, in which a Sciences undergraduate program was launched in 1983. Articulating local and global historical developments, the investigation draws on official documents and elements from a previous master’s thesis. Writings by Marc Bloch, Jacques Le Goff, and Roger Chartier—authors associated with the Annales School—constituted the theoretical and methodological framework. The earliest local teacher education programs were found to originate from the national Rondon Project in the 1970s. The first decade of teacher education in Rondônia was shaped by an input from a range of institutions from other Brazilian states, usually in the form of courses taught in the months between school terms. With the creation of the UNIR, teaching-degree programs were finally implemented, meeting the state’s growing demand for qualified teachers.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política de Direitos autorais
Os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos publicados na Revista REAMEC, atendendo às exigências da Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, que altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências, enquanto a revista utiliza um modelo de licenciamento que favorece a disseminação do trabalho, particularmente adotando a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Os direitos autorais são mantidos pelos autores, os quais concedem à Revista REAMEC os direitos exclusivos de primeira publicação. Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em website pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico. Os editores da Revista têm o direito de realizar ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Política de Acesso Aberto/Livre
Os manuscritos publicados na Revista REAMEC são acessíveis gratuitamente sob o modelo de Acesso Aberto, sem cobrança de taxas de submissão ou processamento de artigos dos autores (Article Processing Charges – APCs). A Revista utiliza Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) para assegurar ampla disseminação e reutilização do conteúdo.
Política de licenciamento - licença de uso
A Revista REAMEC utiliza a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Esta licença permite compartilhar, copiar, redistribuir o manuscrito em qualquer meio ou formato. Além disso, permite adaptar, remixar, transformar e construir sobre o material, desde que seja atribuído o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.










































































