STORY IN COMIC IN HISTORY RESEARCH ABOUT HISTORY FOR MATHEMATICS TEACHING (1990-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v7i3.9330


Keywords:

History Research for the Teaching of Mathematics. Story in comic, History of Mathematics

Abstract

This article aims to identify and describe researches about history for the teaching of mathematics, that combine history of mathematics to history in comics by means of breeding strategies of didactic proposals that connect to mathematical knowledge, in a playful manner, in promoting an improvement of teaching and apprenticeship of this discipline. Thus, we find two searches of professional master's dissertations that were used of the story resource in comics, associated with the history of mathematics, for teaching areas of plane figures, volumes of solids geometric and equations 2nd grade. Some others works were derived of these searches of dissertations, beyond the products educational created as a requirement of professionals master's degree. Such research make us realize a movement still weak of productions that derive from them, and express exemplary contributions and potentialities for use per parts from other professionals of basic education, of Teacher Education of math and also serve of research source, that is what happens with this work, that makes it public, about everything, productions that directed to the use of the history of mathematics in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Benjamim Cardoso da Silva Neto, Instituto Federal do Maranhão

    Licenciado em Matemática (IFPI - Floriano, 2011), Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática (2013), Mestre em Educação em Ciências e Matemática (IFG - Jataí, 2016), Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (IEMCI-UFPA), Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMA - São Raimundo das Mangabeiras. Participa do Grupo de Pesquisa sobre Práticas Socioculturais e Educação Matemática - GPSEM em Belém - Pará e é membro do Centro Brasileiro de Referência em Pesquisa sobre História da Matemática - CREPHIMat. Pesquisa e estuda sobre História para o Ensino de Matemática.

  • Iran Abreu Mendes, Instituto de Educação Matemática e Científica

    Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 1C do CNPq, Possui graduação em Licenciatura em Matemática e em Licenciatura em Ciências, ambas pela Universidade Federal do Pará (1983), Especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro (2008). Atualmente é professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI), onde atua como pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Tem experiência no ensino de Cálculo, Geometria Analítica e Euclidiana, História da Matemática, História da Educação Matemática, Didática da Matemática e Fundamentos Epistemológicos da Matemática. Desenvolve pesquisas sobre: Epistemologia da Matemática, História da Matemática, História da Educação Matemática, História para o Ensino de Matemática, Práticas Socioculturais e Educação Matemática, Diversidade Cultural e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa sobre Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA).

  • Luiza Pereira da Silva, SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO, CENTRO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES

    Possui Graduação em Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Especialista em Educação Matemática (1998), Especialista em Tecnologias em Educação (PUC/RIO) e Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (2004). Atualmente é Professora de Matemática da Prefeitura Municipal de Ananindeua e Prefeitura Municipal de Belém/SEMEC/BELÉM-PA. Atua no Centro de Formação de Professores Alfabetizadores - CFP/SEMEC/Belém. Aluna do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas - PPGECM/IEMCI-UFPA, Curso: Doutorado, tendo como orientador Prof. Dr. Iran Abreu Mendes, na Linha de Pesquisa: Etnomatemática, Linguagem, Cultura e Modelagem Matemática, ÁREA DE CONCENTRAÇÃO: Educação em Matemática. Integra o Grupo de Pesquisa sobre Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM)/UFPA/IEMCI e o Grupo de Estudos e Pesquisas das Práticas Etnomatemáticas na Amazônia (GETNOMA)/UFPA/IEMCI. Integrante dos Projetos de Pesquisa: 1) Uma história das pesquisas em História da Matemática no Brasil: produções, disseminações e contribuições à Formação de Professores de Matemática; 2) História para o Ensino de Matemática na Formação de Professores e na Educação Básica: uma Análise da Produção Brasileira (1997 ? 2017) Coordenados pelo Professor Iran Abreu Mendes com apoio do CNPQ de 2018 a 2022. 

References

ALMEIDA, Manoel de Campos. A Matemática na Idade da Pedra: filosofia, epistemologia, neurofisiologia e pré-história da Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

KELM, Cecília Elisabeth; FERREIRA, Edite Lopes; QUEIROZ, Julio Cesar. História da matemática: Egito, Babilônia e Grécia estudada através da história em quadrinhos. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 4., Anais.... 2001, Natal: UFRN, 2001.

MENDES, Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, Iran Abreu. Pesquisas em história da educação matemática no Brasil em três dimensões. Quipu, México, v. 14, n. 1, jan-abr., 2012, p. 69-92.

MENDES, Iran Abreu. Cognição e criatividade na investigação em história da matemática: contribuições para a educação matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis (SC), v. 6, n. 1, p. 185-204, abr., 2013.

MENDES, Iran Abreu. História da matemática no ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. (Coleção História da Matemática para Professores)

MENDES, Iran Abreu. Pesquisa sobre história da Matemática nas dissertações e teses. In: MENDES, Iran Abreu; MOREY, Bernadete (Orgs.). Debates temáticos sobre Pesquisa em História da Matemática e da Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Fisica, 2018. p. 135-175.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na educação matemática: propostas e desafios. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Tendências em Educação Matemática)

MORAIS, Wendy Mesquita de; SANTIAGO, Laura Andrade. Confeccionando quadrinhos através da história para o ensino e a aprendizagem. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 11., Anais.... 2015, Natal: UFRN, 2015.

PEREIRA, Ana Carolina Costa; SANTIAGO, Laura Andrade; MORAIS, Wendy Mesquita de. O uso de episódios históricos no ensino de matemática: uma sequência didática utilizando quadrinhos. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; CEDRO, Wellington Lima. (Orgs.). Educação matemática: diferentes contextos, diferentes abordagens. Fortaleza: EdUECE, 2015. p. 89-107.

SALES, Wilhane da Silva; SILVA, Francis Regis Soares da; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Quadrinhos e Tirinhas: uma possibilidade de unir a matemática e a história para o ensino de matemática. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 9., Anais.... 2011, Aracaju: UFS, 2011.

SANTIAGO, Laura Andrade; MORAIS, Wendy Mesquita de; COSTA, Ana Carolina Pereira Costa. Preparando roteiros de atividades utilizando quadrinho com história da matemática para o ensino de conceitos de matemática. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 11., Anais.... 2015, Natal: UFRN, 2015.

SANTOS, Lupi Scheer; RODRIGUES, Carla Gonçalves; SCHWANTZ, Josimara Wikboldtz. Um diálogo das teorias curriculares com a história da matemática em quadrinhos. Educação e fronteiras On-line, Grande Dourados, v. 6, p. 20-33, 2016.

SANTOS, Lupi Scheer dos. A abordagem da Geometria na escola com o apoio da História da Matemática em quadrinhos. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais...., 2014. p. 1-18.

SANTOS, Lupi Scheer dos; RODRIGUES, Carla Gonçalves. O ensino da geometria utilizando histórias em quadrinhos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., Anais.... 2013, Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional Paraná, 2013a. v. 1. p. 1-15.

SANTOS, Lupi Scheer dos; RODRIGUES, Carla Gonçalves. Uma abordagem geométrica da utilização de história em quadrinhos nos anos finais do ensino fundamental. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, 6., 2013, Canoas. Anais.... Canoas, 2013b. p. 1-13.

SANTOS, Lupi Scheer dos. A Geometria da escola e a utilização de história em quadrinhos nos anos finais do Ensino Fundamental. 2014. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

SILVA NETO, Benjamim Cardoso da. História da matemática e produção de significado: proposta de tarefas didáticas para o ensino do Teorema de Tales. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2016.

SILVA, Telma Fidelis Fragoso; VICTER, Eline Flores. Nem tudo é por Bháskara: Uma abordagem histórica. Duque de Caxias: Editora Unigranrio, 2016.

SILVA, Telam Fidelis Fragoso da. “Nem tudo é por bhaskara”: a aprendizagem significativa por meio da história em quadrinhos para o ensino da equação do segundo grau. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino das Ciências na Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências, Universidade do Grande Rio, 2017.

SILVA, Telma Fidelis Fragoso; VICTER, Eline Flores. Nem tudo é por Bháskara. Revista Digital Simonsem, Rio de Janeiro, jun., 2017, p. 134-149.

VALDÉS, Juan E. Nápoles. La História como elemento unificador em la Educación Matemática. Argentina, 2002.

Published

2020-07-21

How to Cite

SILVA NETO, Benjamim Cardoso da; MENDES, Iran Abreu; SILVA, Luiza Pereira da. STORY IN COMIC IN HISTORY RESEARCH ABOUT HISTORY FOR MATHEMATICS TEACHING (1990-2018). REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 7, n. 3, p. 206–218, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v7i3.9330. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9330. Acesso em: 18 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)