BUILDING OF A SIMULATOR WITH GEOGEBRA FOR TEACHING PHYSICS. THE CASE OF COULOMB LAW
DOI:
https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9557Keywords:
Elaboration of simulators, GeoGebra, Mathematics , Task solvingAbstract
With the arrival of the 21st century, the use of digital technologies in the teaching of Mathematics and Natural Sciences is more noticeable. One of the most used types of resources is computer simulators. Research focused on the implications of the use of these digital resources in teaching little comment on the potential of the development of simulators for learning, much less the mathematics that emerges in this activity. Based on this consideration, this work describes the sequence of simulation tasks solved with GeoGebra that allow one to emulate one of the electrostatic phenomena of attraction and repulsion, linked to Coulomb's Law. The description includes the specification of the emerging mathematical content in the activity, as well as a subjective assessment of the potential of GeoGebra for learning physical phenomena and the emerging mathematical content of the experience.
Downloads
References
BAEK, Y. Digital Simulation in Teaching and Learning. En D. GIBSON; Y. BAEK. (Eds.), Digital Simulations for Improving Education: Learning Through Artificial Teaching Environments (pp. 25-51), Lugar Hershey - New York. 2009
BURBANO, V.; PINTO, J; VALDIVIESO, M. Formas de usar la simulación como un recurso didáctico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, n. 45, p. 16-37, 2015
CASTILLO, L. A.; PRIETO G., J. L. El Uso de Comandos y Guiones en la Elaboración de Simuladores con GeoGebra, UNIÓN, n. 52, p. 250-262, 2018
CASTILLO, L. A.; PRIETO G., J. L.; SÁNCHEZ, I. C.; GUTIÉRREZ, R. E. Uma experiência de elaboração de um simulador com GeoGebra para o ensino do movimento parabólico. PARADIGMA, v. 40, n. 2, p.196–217, 2019
CERVANTES, A.; RUBIO, L; PRIETO G., J. L. Una propuesta para el abordaje de la refracción y reflexión total interna utilizando el GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 4, n. 1, p. 18-28, 2015.
FEITOSA, M; LAVOR, O. Ensino de circuitos elétricos com auxílio de um simulador do phet. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p. 125-138, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9014
GAMBOA, R. Uso de la tecnología en la enseñanza de las matemáticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, n. 3, p. 11-44, 2007
GÓMEZ, A. Elaboración del guion instruccional mediante la herramienta didáctica del recurso educativo digital. Via Inveniendi et Iudicandi, v. 12, n. 2, p. 149-180, 2017
GUTIÉRREZ, R. E.; PRIETO G., J. L.; ORTIZ, J. Matematización y trabajo matemático en la elaboración de simuladores con GeoGebra. Educación Matemática, v. 29, n. 2, p. 37–68 2017.
HONEY, M.; HILTON, M. Learning science through computer games and simulations. National Academies Press, 2011.
HOHENWARTER, M.; PREINER, J. Dynamic mathematics with GeoGebra. The Journal of Online Mathematics and its Applications. 2007. Acesso Disponvel em: http://www.maa.org/external_archive/joma/Volume7/Hohenwarter/
RUBIO, L.; PRIETO G., J. L.; ORTIZ, J. La matemática en la simulación con GeoGebra. Una experiencia con el movimiento en caída libre. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, v. 5, p. 90 – 111, 2016.
SÁNCHEZ, I.; PRIETO G., J. L. Características de las prácticas matemáticas en la elaboración de simuladores con GeoGebra. NÚMEROS: Revista de didáctica de las Matemáticas, n. 96, p. 97–101, 2017.
SERWAY, R. A. Física tomo II. México D.F.: McGraw-Hill, 1997.
UNESCO. Informe de seguimiento de la Educación Para Todos 2000-2015. Logros y Desafíos. París: UNESCO, 2015.
VILLAREAL, M. Tecnologías y educación matemática: necesidad de nuevos abordajes para la enseñanza. Revista Virtualidad, Educación y Ciencia, v.3, n. 5, p. 73-94, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2020 REVISTA REAMEC

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política de Direitos autorais
Os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos publicados na Revista REAMEC, atendendo às exigências da Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, que altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências, enquanto a revista utiliza um modelo de licenciamento que favorece a disseminação do trabalho, particularmente adotando a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Os direitos autorais são mantidos pelos autores, os quais concedem à Revista REAMEC os direitos exclusivos de primeira publicação. Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em website pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico. Os editores da Revista têm o direito de realizar ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Política de Acesso Aberto/Livre
Os manuscritos publicados na Revista REAMEC são acessíveis gratuitamente sob o modelo de Acesso Aberto, sem cobrança de taxas de submissão ou processamento de artigos dos autores (Article Processing Charges – APCs). A Revista utiliza Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) para assegurar ampla disseminação e reutilização do conteúdo.
Política de licenciamento - licença de uso
A Revista REAMEC utiliza a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Esta licença permite compartilhar, copiar, redistribuir o manuscrito em qualquer meio ou formato. Além disso, permite adaptar, remixar, transformar e construir sobre o material, desde que seja atribuído o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.










































































