UNDERSTANDINGS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION BASED ON FACEBOOK CARTOONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9768


Keywords:

Sustainable Development, Science Teaching, Social Media

Abstract

The present text discusses contributions that cartoons published on Facebook might offer to potentialize the development of Environmental Education (EE) in Science teaching. The investigation is a qualitative research of content analysis. Facebook cartoons with graphical representations of EE published in the social media in a public manner wereused for data building. The selected materials were classified in three categories: environmental education cartoon with altered reality, environmental education cartoon with contextualized fiction, and environmental education and sustainable development cartoon. The results were discussed based on the EE theoretical reference by authors who write about school teaching. The results show that cartoons circulating on Facebook have the potential to instigate discussions about EE and, thus, constitute themselves as favorable didactic resources for the development of EE in school contexts.

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Author Biographies

  • Tamini Wyzykowski, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

    Mestre (2017) e Doutoranda em Educação nas Ciências, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduada em Ciências Biológicas - Licenciatura (2014), pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

    Endereço para correspondência: Rua Minas Gerais, 98, casa, bairro Santa Fé, Giruá, RS, Brasil, CEP: 98800-000.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/6234529280328460

  • Marli Dallagnol Frison, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

    Professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências e do Departamento de Ciências da Vida da Unijuí. PhD pela UNESP/Araraquara. Doutora em Educação pela UFRGS. Mestre em Educação pela UNIJUÍ.

    Endereço para correspondência: Rua Emílio Glitz, 793, casa, Bairro Industrial, Ijuí, RS, Brasil, CEP: 98700-000.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/1456763984547504

  • Vidica Bianchi, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

    Doutora em Ecologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências e do Departamento de Ciências da Vida da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí), Ijuí, RS, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Tupis, 237, casa, Bairro Pindorama, Ijuí, RS, Brasil, CEP: 987000-000.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/3979701002447139

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Published

2020-05-12

How to Cite

WYZYKOWSKI, Tamini; FRISON, Marli Dallagnol; BIANCHI, Vidica. UNDERSTANDINGS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION BASED ON FACEBOOK CARTOONS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 290–307, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.9768. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9768. Acesso em: 16 dec. 2025.