CONTINUING TRAINING IN THE LIGHT OF ETHNOMODELING: CONSTRUCTION OF A TEACHING PROPOSAL WITH TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS IN FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11384


Keywords:

Ethnomodelling, Ethnomathematics, Mathematical Modelling, Professional development

Abstract

This research aims to investigate the possible theoretical implications of Ethnomodelling in a construction of a teaching proposal developed by teachers who teach mathematics in elementary school. As a theoretical basis, the approaches of Mathematical Modelling, Ethnomathematics and Ethnomodelling were used to elaborate the training process, based on the concept of professional development. The qualitative method and the case study were chosen as the type of research. Eleven teachers from the final years of Elementary School of the Education System of the municipality of Taperoá-BA participated in this study. The training was carried out in six moments / shifts of four hours each, totaling 24 hours. As instruments of data production, the field diary, audio recording, observation and a teaching proposal were used. For the analysis of data production, two of the 4 (four) elaborated proposals were selected. Aspects emerged from the analysis that meet the dialogical approach, an important concept of Ethnomodelling. The results pointed to significant contributions of training, since an environment that fostered the learning and professional development of teachers in service, who deal with students from rural areas and experience situations that can be explored in the classroom, was promoted in order to recognize, preserve, legitimize and value knowledge not covered by school curricula.

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Author Biographies

  • José Lucas Matias de Eça, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Mestre em Educação em Ciências e matemática - PPGCEM, UESC. Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física, UNINTER (2017). Especialista em Ensino de Matemática no Ensino Médio, UESB (2017). Graduado em Licenciatura em Matemática, UFRB (2015). Formado em Ensino Médio pelo CEFET (2008). Exerce a função de técnico pedagógico na SEDUC/Taperoá-BA e de professor na FAZAG (desde 2017). Atuou como professor do Ensino Fundamental dos Anos Finais no CEAG (2015 /18), no EMEF São Brás (2017) e no EMEF Matias Nascimento (2018), bem como no Ensimo Médio nas oficinas de Práticas Experimentais em Ciência da Natureza e Introdução a Lógica de Programação pelo Programa PROEMI, no Colégio Rômulo Galvão (2015). Atuou como coordenador na Formação de docentes/discentes (do 5° e 9° ano) para a Prova Brasil em Taperoá-BA (2017) e formador de um curso com professores de matemática de Taperoá-BA, vinculado ao IFBA (2019). Participou do programa PET (2014/15), monitor do componente curricular Introdução ao Cálculo na UFRB (2014) e na UPT (2014) como professor de Matemática e Física. 

  • Jurema Lindote Botelho Peixoto, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1992) e Mestrado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (2002). Doutorado em Difusão do Conhecimento pelo programa Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento, com sede na Universidade Federal da Bahia - UFBA (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual de Santa Cruz. Atua principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: educação matemática inclusiva, educação matemática de surdos, ensino e aprendizagem de matemática, análise cognitiva e difusão do conhecimento.

  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com período de estágio doutoral realizado na Universidade de Salamanca (USAL), Espanha. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Especialização em Educação - Ênfase em Gestão de Polos pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Licenciatura em Matemática pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP) e Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Possui experiência na Educação Básica, Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia. Também atua como docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM_UESC). É líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática do Recôncavo da Bahia (GPEMAR), membro do Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Diversidade Cultural (GPEMDiC) e faz parte dos Grupos de Trabalho sobre Currículo e Educação Matemática (GT3) e História da Matemática e Cultura (GT5) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Linha de Investigação: Aprendizagem e Formação de Professores; Tendências da Educação Matemática, em especial Modelagem na Educação e Etnomatemática.

References

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Published

2021-01-16

How to Cite

EÇA, José Lucas Matias de; PEIXOTO, Jurema Lindote Botelho; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. CONTINUING TRAINING IN THE LIGHT OF ETHNOMODELING: CONSTRUCTION OF A TEACHING PROPOSAL WITH TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS IN FUNDAMENTAL EDUCATION . REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. e21005, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11384. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11384. Acesso em: 16 dec. 2025.