CURRICULUM: DISCUSSIONS IN THE FIELD OF TRANSDISCIPLINARITY AND TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2016.v4.n1.p88-103.i5319


Keywords:

curriculum, transdisciplinarity, technological education, formative dimension

Abstract

This article shall be presented brief discussions around the Curriculum, the Transdisciplinarity, of formative dimension of the teacher and of Technological Education, in the attempt to strive to find new paths and proposals for the educational processes. The objective is to discuss the themes exposed demonstrating that these should dialog among themselves, signaling their contributions to the educational practices. The methodology used was the reading of theoretical frameworks which helped us to production of texts that were crucial to the preparation of this work. The results indicate that it is necessary that the knowledges talking, being urgent curricula be rethought so that the contents are no longer to be worked on in a fragmented way and the teacher is perceived as a being in a constant process of formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriana Neves de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

    Mestre em Ensino Tecnológico pelo Programa de Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do IFAM/CMC. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas ? UEA (2013). Atua como Pedagoga no Departamento Acadêmico de Informação e Comunicação do IFAM.

  • Amarildo Menezes Gonzaga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

    Doutor em Educação: Desenvolvimento Curricular (Universidad de Valladolid,2002), Mestre em Ciências Humanas (Universidade Federal do Amazonas,1998), Especialista em Metodologia do Ensino Superior (Universidade Federal do Amazonas, 1995), Licenciado em Letras (Universidade Federal do Amazonas, 1990). Curso Adicional em Estudos Sociais: Habilitação para 5ª e 6ª séries no Colégio Batista de Parintins (1984). Curso Técnico: Habilitação para o Magistério 1ª a 4ª série do primeiro grau no Colégio Nossa Senhora do Carmo - Parintins (1980-1983). MInistrou aulas nas Séries Iniciais, no Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Atualmente ministra aulas em Cursos de Graduação, nas disciplinas de Metodologia da Pesquisa Científica e Didática das Ciências nos Cursos de Licenciatura em Química, Física, Biologia e Matemática; e também no Curso de Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico, na condição de professor na disciplina Transdisciplinaridade, Currículo e Educação Tecnológica, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). Também atua no Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: PROCESSOS FORMATIVOS DE PROFESSORES NO ENSINO TECNOLÓGICO, AUTOFORMAÇÃO DOCENTE E SENTIDOS DA AUTORIA NA PESQUISA NARRATIVA.

Published

2016-06-30

How to Cite

ALMEIDA, Adriana Neves de; GONZAGA, Amarildo Menezes. CURRICULUM: DISCUSSIONS IN THE FIELD OF TRANSDISCIPLINARITY AND TECHNOLOGICAL EDUCATION. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 4, n. 1, p. 88–103, 2016. DOI: 10.26571/2318-6674.a2016.v4.n1.p88-103.i5319. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5319. Acesso em: 18 dec. 2025.