SK MODEL: A GUIDE FOR THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHING-LEARNING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.11881Keywords:
Skills and Competencies Matrix, Systemic model, Model SK, Digital Technologies, Digital SkillsAbstract
This article describes the product of a doctoral study that sought to identify how digital technologies can provide the development of skills and competencies for the construction of scientific knowledge in initial teacher education courses. It presents a didactic proposal entitled "SK Model" that aims to guide educators of higher education, particularly in the area of Science and Mathematics, to reflect on the digital competencies needed to plan, execute and evaluate pedagogical strategies with the use of digital technologies. To this end, it was verified with students and professors of Science and Mathematics courses, in a face-to-face degree of a public higher education institution of the state of Roraima, which their digital competencies would be and how these competencies could be used in the educational process. In data collection, Likert questionnaires were applied to a sample of 173 students and interviews were conducted with 14 Science and Mathematics professors. The research is of mixed approach, with statistical treatment of the questionnaires, analysis of the Brazilian national curriculum guidelines and of the pedagogical projects of the Science and Mathematics courses (Biology, Chemistry, Physics, Mathematics and Natural Sciences), as well as the transcription and content analysis of the interviews. With the help of the categorization technique, a set of educational strategies was elaborated that present a proposal for the development of the digital competencies necessary for the planning, execution and evaluation of teaching methodologies.
Downloads
References
ALMEIDA, Lília Bilati de et al. O retrato da exclusão digital na sociedade brasileira. JISTEM J.Inf.Syst. Technol. Manag, vol.2, n.1, pp.55-67, jan/mar, 2005. ISSN 1807-1775. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/jistm/v2n1/05.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1807-17752005000100005.
ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na educação: perspectivas e novos desafios à inovação. In: DIAS, P.; OSÓRIO, A. J. TIC na Educação: Perspectivas e Inovação. Braga: Cores d’Eleição, 2012 (Centro de Competências da Universidade do Minho – Portugal).
ARARIPE, Juliana P. G. A.; LINS, Walquíria C. B. Competências Digitais na Formação Inicial de Professores. São Paulo: CIEB; Recife: CESAR School, 2020. e-book em pdf.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições, 1977.
CHILE, Ministerio de Educación. Desarrollo de habilidades digitales para eu siglo XXI em Chile. Santiago: LOM Ediciones, 2013
CIBOTTO, Rosefran. A. G.; OLIVEIRA, Rosa. M. M. A. TRACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação. v.7, n.2, p.11-23, mai/ago, 2017. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/34615/pdf. Acessado em: 15 jan. 2021. Doi: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i2.34615.
COSTA, Fernando A. (org.); RODRIGUEZ, Carla; CRUZ, Elisabete; FRADÃO, Sandra. Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Portugal: Santillana, 2012.
CRESWELL, John. W.; CLARK, Vicki. L. P. Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso, 2013.
DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.
KENSKI, Vani. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
KNEZEK, Gerald; CHRISTENSEN, Rhonda. Extending the will, skill, tool model of technology integration: adding pedagogy as a new model construct. Journal of Computing in Higher Education: Springer, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12528-016-9120-2
LEITE, Lígia. S. Mídia e a perspectiva da tecnologia educacional no processo pedagógico contemporâneo. In: FREIRE, W. (org). Tecnologia e educação: as mídias na prática docente. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2008.
LIMA, L. Revolução na educação. Revista Você S/A. São Paulo: Editora Abril, 2018.
MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n.6, p.1017-1054, 2006.
OCDE. Habilidades y competências del siglo XXI para los aprendices del nuevo milênio em los países de la OCDE. París: OCDE, 2010.
OLIVEIRA, Cristiane. T. C. Novas tecnologias aplicadas à educação. São Paulo: SENAC, 2018.
PÉREZ GÓMEZ, Á. I. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, NCB University Press, v. 9, Nº 5, outubro 2001. Disponível em: http://marcprensky.com/articles-in-publications. Acessado em: 10 de nov de 2020.
SAMPIERI, Roberto. H.; COLLADO, Carlos. F.; LUCIO, Maria. del P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SILVA, Andressa. H.; FOSSÁ, Maria. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica. v.16, n.1, p.1-14, jan/jun, 2015. ISSN 1677-4280. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas. Acesso em: 07 jan. 2021. Doi: http://dx.doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113.
SILVA, Wender A. da; KALHIL, Josefina B. Matriz de habilidades em TDICs: possibilidades para a construção do conhecimento científico. Latin American Journal of Science Education, v.6, n. 1, p. 1-11, 2019. ISSN 2007-9842. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341654298. Acesso em: 06 jan. 2021.
SILVA, Wender A. da; KALHIL, Josefina B. Um estudo sobre as habilidades necessárias para utilização das tecnologias digitais como recurso metodológico. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 62-77, jan/jun, 2017. ISSN 2318-6674. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5343. Acesso em: 06 jan. 2021. Doi: 10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p62-77.i5343.
SILVA, Wender. A. da. Tecnologias digitais no processo ensino-aprendizagem: habilidades necessárias para a construção do conhecimento científico no estado de Roraima. 2018. 176 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Universidade Federal do Pará, Universidade do Estado do Amazonas, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, 2018. Disponível em: https://ufmt.br/curso/ppgcienciassaude/userfiles/publicacoes/8d657b7f1cf53d7fa4294dab7702a0c6.pdf. Acesso em: 06 fev. 2021.
TONDEUR, Jo; PETKO, Dominik; CHRISTENSEN, Rhonda; et al. Quality criteria for concceptual technology integration models in education: bridgind research and practice. Education Tech Research Dev: Springer, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09911-0
VALENTE, José. A. Informática na educação: instrucionismo x construcionismo. Revista Educação Pública: Rio de Janeiro, 2000. Disponível em: https://www.ufjf.br/grupar/files/2014/09/Instrucionismo_construcion_Valente_OK.doc. Acessado em: 10 de nov de 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2021 Wender Antonio da Silva, Josefina Barrera Kalhil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política de Direitos autorais
Os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos publicados na Revista REAMEC, atendendo às exigências da Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, que altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências, enquanto a revista utiliza um modelo de licenciamento que favorece a disseminação do trabalho, particularmente adotando a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Os direitos autorais são mantidos pelos autores, os quais concedem à Revista REAMEC os direitos exclusivos de primeira publicação. Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em website pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico. Os editores da Revista têm o direito de realizar ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Política de Acesso Aberto/Livre
Os manuscritos publicados na Revista REAMEC são acessíveis gratuitamente sob o modelo de Acesso Aberto, sem cobrança de taxas de submissão ou processamento de artigos dos autores (Article Processing Charges – APCs). A Revista utiliza Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) para assegurar ampla disseminação e reutilização do conteúdo.
Política de licenciamento - licença de uso
A Revista REAMEC utiliza a Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Esta licença permite compartilhar, copiar, redistribuir o manuscrito em qualquer meio ou formato. Além disso, permite adaptar, remixar, transformar e construir sobre o material, desde que seja atribuído o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.










































































