TESTING THE EFFICIENCY OF PRACTICAL CLASSES IN LEARNING BIOLOGY, USING LOW-COST MATERIALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.12866


Keywords:

Practices, Active methodologies, Learning, Biology

Abstract

One of the biggest challenges for Biology teachers when teaching in high school is the adequacy of alternative didactic resources in the teaching process, in a way that facilitates the mediation and understanding of the content covered. Practical classes as a teaching method can be an important tool and an interaction bridge between scientific and empirical knowledge. Considering the scarcity of teaching resources faced by teachers, especially in public schools, this study aimed to test the efficiency of practical biology classes for high school, using low-cost materials.  Practical classes were

selected for the three years of high school. For each selected practice, participants had a previous theoretical/expository class, with a focused approach to the subject involving the practical class. After the lecture, participants answered a multiple-choice questionnaire regarding the subject covered during the lecture. Next, the practical class corresponding to the theoretical class taught was held. After the practical class, the same questionnaire was applied again. Analyzes with the use of paired t-test and general correctness means were carried out to evaluate the effectiveness of the practical class in the teaching-learning process. Our results show that after the practical classes there was a significant increase in student learning, showing that their application efficiently contributed not only to the learning of the topic addressed in class, but also to other related topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Susane Silva Sartori, Secretaria de Educação de Mato Grosso (SEDUC), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

    Possui graduação em Biologia - Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1994). Atualmente é professora efetiva no estado do Mato grosso e leciona na Escola Estadual Prefeito Artur Ramos. Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase e especialização em psicopedagogia. Mestre em Biologia pelo programa ProfBio UFMT.

  • Katiane Mara Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

    Possui graduação (1998) em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Mestrado (2002) e Doutorado (2007) em Biologia Comparada pela Universidade de São Paulo - USP, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Pós-Doutorado pelo Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora Associada II do Departamento de Biologia e Zoologia da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT-Cuiabá). Tem experiência na área de Zoologia, atuando principalmente com sistemática de peixes neotropicais.

References

ARAGÃO, A. A. S.; SILVA, J. J. J.; MENDES, M. S. Ensino de ciências por investigação: o aluno como protagonista do conhecimento. Revista Vivências em Ensino de Ciências, p. 75, 2019. https://periodicos.ufpe.br/revistas/vivencias/article/view/243819/34097

BARBOSA, Altemir José Gonçalves; CAMPOS, Renata Araújo; VALENTIM, Tássia Azevedo. A diversidade em sala de aula e a relação professor-aluno. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 28, p. 453-461, 2011. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000400006

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas na aprendizagem de educação profissional e tenológica. Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.

BARTZIK, Franciele; ZANDER, Leiza Daniele. A importância das aulas práticas de ciências no ensino fundamental. Revista@ rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 4, n. 8, p. 31-38, 2016. https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2016v4n8p31

BOLLELA, V. R.. Sala de aula invertida na educação para as profissões de saúde: conceitos essenciais para a prática. Revista Eletrônica de Farmácia, v. 14, n. 1, 2017.

https://doi.org/10.5216/ref.v14i1.42807.

CASTRO, T. F.; GOLDSCHMIDT, A. I. Aulas práticas em ciências: concepções de estagiários em licenciatura em biologia e a realidade durante os estágios. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 13, n. 25, p. 116-134, 2016. https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3800/4047

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404

FILHOAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: O Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, 2003. https://doi.org/10.1590/S1806-11172003000300002

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GOMES, P. W. P.; SOUZA, R. F. O uso de um laboratório portátil com materiais reciclados nas aulas práticas de ciências naturais/The use of a portable laboratory built with recycled materials for practical classes in natural sciences. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 10, n. 22, p. 74-83, 2017. http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/632/601

HENZ, F.; MARTINS, S. N.; SINDELAR, F. C. W. metodologias ativas de ensino na universidade: uma experiência na disciplina de economia brasileira. Imagens da Educação, v. 9, n. 3, p. 12-25, 2019. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v9i3.33949

LEITE, A. C. S.; SILVA, P. A. B.; VAZ, A. C. R. A importância das aulas práticas para alunos jovens e adultos: uma abordagem investigativa sobre a percepção dos alunos do PROEF II. Ensaio pesquisa em educação em ciências (belo horizonte), v. 7, n. 3, p. 166-181, 2005. https://doi.org/10.1590/1983-21172005070302

LIMA, D. B.; GARCIA, R. N. Uma investigação sobre a importância das aulas práticas de Biologia no Ensino Médio. Cadernos de Aplicação, v. 24, n. 1, 2011. https://doi.org/10.22456/2595-4377.22262

LIMA, R. M. de. Utilização de modelos didáticos de artrópodes como ferramenta de aprendizagem no ensino de ciências e biologia. 2017.51 f. TCC - Universidade Federal da Paraíba, Areia, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/2307/1/RML09082017.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.

LIMA-JUNIOR, C. G., ARAÚJO CAVALCANTE, A. M., LIMA OLIVEIRA, N., SANTOS, G. F., & MONTEIRO-JÚNIOR, J. M. A. Sala de aula invertida no ensino de química: planejamento, aplicação e avaliação no ensino médio. Revista Debates em Ensino de Química, v. 3, n. 2, p. 119-145, 2017. http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1787/1589

LUZ, Priscyla Santiago; LIMA, Josiane Ferreira; AMORIM, Thamiris Vasconcelos. Aulas práticas para o ensino de Biologia: contribuições e limitações no Ensino Médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 36-54, 2018. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i1.107

MERIGUETE, M. S. P., SANTOS, A. P., SILVA, M. R., ROMANHA, W. R., PASSOS, M. L. S., & CARVALHO, D. V.. Sala de Aula Invertida e Rotação por Estações: aplicação no projeto social Grupo Bizu de Prova. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 6, n. 2, p. 288-307, 2019. file:///C:/Users/katia/Downloads/465-Texto%20do%20artigo-2575-1-10-20190916.pdf

MITRE, S. M.; SIQUEIRA-BATISTA, R.; GIRARDI-DE-MENDONÇA, J. M.; MORAIS-PINTO, N. M. D.; MEIRELLES, C. D. A. B.; PINTO-PORTO, C.; HOFFMANN, L. M. A.. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & saúde coletiva, v. 13, p. 2133-2144, 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018

MORZELE, A.; SANTOS, M. L.; STIES, S. W. Inovando em sala de aula na atenção à saúde da mulher e do homem utilizando como recurso as metodologias ativas. Cadernos de educação, saúde e fisioterapia, v. 6, n. 12, 2019.

PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016. file:///C:/Users/katia/Downloads/1049-2481-1-SM.pdf

POSSOBOM, C. C. F.; OKADA, F. K.; DINIZ, R. E. S. Atividades práticas de laboratório no ensino de biologia e de ciências: relato de uma experiência. Núcleos de ensino. São Paulo: Unesp, Pró-reitora de Graduação, p. 113-123, 2003. file:///C:/Users/katia/Downloads/atividadespraticas.pdf

ROCHA, J. B. T.; SOARES, F. A. O ensino de ciências para além do muro do construtivismo. Ciência e cultura, v. 57, n. 4, p. 26-27, 2005. http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n4/a16v57n4.pdf

SANCHES, R. M. L.; BATISTA, S. C. F.; SOUZA, V. M. Sala de Aula Invertida em aulas de Matemática Financeira Básica no Ensino Médio: reflexões sobre atividades e recursos didáticos digitais. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 1, p. 476-485, 2019. https://doi.org/10.22456/1679-1916.95858

SANTIAGO, S. A.; CARVALHO, H. F. Estratégia de ensino: Aprenda em sala de aula. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 16, n. 1, p. 51-73, 2018. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v16i1.787

SCHNEIDER, E. I.; SUHR, I. R. F.; ROLON, V. E.; ALMEIDA, C. M.. Sala de Aula invertida em EAD: uma proposta de Blended Learning. Revista Intersaberes, v. 8, n. 16, p. 68-81, 2013. https://doi.org/10.22169/revint.v8i16.499

SILVA, R. F.; SILVA, B. B.; SILVA, N. P. O.; BEZERRA, M. L. D. M. B.; ARAÚJO, S. L. S. M. A concepção dos alunos do Ensino Médio sobre a importância das aulas práticas de Biologia. Diversitas Journal, v. 3, n. 3, p. 564-568, 2018. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i3.509

SOARES, R. M.; BAIOTTO, C. R. Aulas práticas de biologia: suas aplicações e o contraponto desta prática. Di@ logus, v. 4, n. 2, p. 53-68, 2015.

SOUZA, C. M.; SANTOS, C. B. Aulas Práticas no ensino de Biologia: Desafios e Possibilidades/Practical Lessons in Biology Education: Challenges and Possibilities. ID on line REVISTA DE PSICOLOGIA, v. 13, n. 45, p. 426-433, 2019. file:///C:/Users/katia/Downloads/1839-7111-1-PB.pdf

SUHR, I. R. F. Desafio do uso da sala de aula invertida no ensino superior. R. Transmutare, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 4-21, jan./jun. 2016. file:///C:/Users/katia/Downloads/3872-15293-2-PB.pdf

TORRES, Leonardo et al. Poetas de escola: espaço de empoderamentos, territórios e identidades. Revista TransVersos, n. 17, p. 178-202, 2019. 10.12957/transversos.2019.47297.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2017. https://statics-submarino.b2w.io/sherlock/books/firstChapter/132759983.pdf

Published

2021-11-27

How to Cite

SILVA SARTORI, Susane; FERREIRA, Katiane Mara. TESTING THE EFFICIENCY OF PRACTICAL CLASSES IN LEARNING BIOLOGY, USING LOW-COST MATERIALS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 9, n. 3, p. e21097, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i3.12866. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12866. Acesso em: 17 dec. 2025.