REAMEC: RIVERS AND ROADS OF THE AMAZON - MEANDROS AND CLIMBING TO KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v12.16519


Keywords:

REAMEC, Graduate Alumni Tracking, Legal Amazon

Abstract

This paper is parte of research conducted with graduates from the second class of the Graduate Programme in Mathematics and Science Education (PPGECEM) of the Amazonian Network of Mathematics and Science Education (REAMEC) and it aims to contextualize and characterize this doctoral programme, establishing relationship between the process of its creation and implementation, the training process and the impact of this training on regional education. The research which gave rise to this work is a case study, quali-quantitative approach, in which several procedures were employed: literature review, document analysis, an online questionnaire sent to all graduates of this class with a 50% response rate and a focus group held with seven (7) graduates, as well as the testimony of a program coordinator. The analysis of data from questions 3 and 7 (Q3 and Q7) allowed us to establish several relationships, one of which was the contextualization and characterization of the program, historicizing its creation and highlighting the struggle for its approval and implementation, as well as the impact on the doctoral training of this class. The social relevance of the program is evidenced by the strengthening of research groups in the AL states; in the training of Basic Education teachers, both initial and continuing training; in raising funds for scientific dissemination through events and publications. The impact on improving teaching at various levels of science and mathematics education was also evident, which highlights the importance of this program in the educational panorama of the Brazilian Amazon.

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Author Biographies

  • Virgílio Bandeira do Nascimento Filho, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Parintins, Amazonas, Brasil.

    Possui Mestrado em Teologia com a Linha de Pesquisa Educação Comunitária com Infância e Juventude pela Faculdade EST (2014). Doutor do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC), Pós-graduação em Didática do Ensino Superior pela Faculdade Tháhiri/Iseama - AM (2009), Pós Graduação em Gestão Estratégica e Qualidade pela Ucam - Universidade Cândido Mendes RJ (2004). Graduado em Pedagogia pela UFPA - (Universidade do Estado do Pará (1999). Professor Adjunto Concursado da Universidade do Estado do Amazonas, ministrando as disciplinas Estágio, Didática, Pesquisa e prática Pedagógica, Currículo Educacional, Sociologia da Educação, Legislação da Educação Básica, Metodologia do Trabalho Científico. Desenvolve pesquisa sobre Formação de Professores e Didática. Faz parte do grupo de Pesquisa EDUCIENCIA, Laboratório de Ensino de Ciências - EDUCIENCIA, do(a) Universidade Federal de Rondônia. Faz parte do Grupo de Pesquisa GEPECENF - Grupo de Estudos e Pesquisa Educação em Ciências em Espaços Não Formais.

  • Elizabeth Antonia Leonel de Moraes Martines, Pesquisadora independente. Goiânia, Goiás, Brasil

    Graduada em Licenciatura em Ciências pela Faculdade de filosofia, Ciências e Letras (atual Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (Ibilce) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho) em 1973 e em Ciências Biológicas pela Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga (1974), mestre (2000) e doutora (2005) em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora aposentada da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Coordenou na UNIR o Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) ofertado pela REDE AMAZÔNICA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA (REAMEC). É docente colaboradora do programa de pós-graduação: REAMEC / PPGECEM - Linhas de pesquisa "Formação de professores" e "Fundamentos e metodologias de Educação em ciências e matemática"; Lidera (vice líder) o Grupo de pesquisa Laboratório de Ensino de Ciências (EDUCIENCIA) registrado no CNPq. Coordenou projetos de formação de professores de Biologia financiados pela CAPES (LICBIO e PIBID). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de ciências naturais, ensino de biologia, ensino e aprendizagem de ciências e pesquisa ação colaborativa. Coordenou o Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio em Rondônia de janeiro a junho de 2014 e participou do programa como formadora de julho 2014 a maio de 2015.

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Published

2024-06-05

How to Cite

NASCIMENTO FILHO, Virgílio Bandeira do; MARTINES, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes. REAMEC: RIVERS AND ROADS OF THE AMAZON - MEANDROS AND CLIMBING TO KNOWLEDGE. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 12, p. e24037, 2024. DOI: 10.26571/reamec.v12.16519. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16519. Acesso em: 18 dec. 2025.

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